Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål ang. utleie av bolig og utkastelse og krav om leie.

karik2

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål i forbindelse med utleie av bolig om hvilke juridiske rettigheter jeg som huseier har til å kreve leie fra leietakerne har sakt opp kontrakten og frem til oppsigelsestiden går ut. Oppsigelsestiden er på 3 mnd fra 1 februar.

Jeg leier ut leiligheten min til et par. Begge to står oppført som leietaker på kontrakten, men nå har dette parret gått fra hverandre. Eller rettere - hun ene har kastet ut hun andre. Nå nekter hun som ble kastet ut å betale sin del av leia, og hun som fortsatt bor der nekter å betale mer en halve leia fordi hun ikke har råd til å betale hele alene. De har tidligere betalt halve leien hver.

Så kommer spørsmålet mitt: Slik jeg har forstått det er begge to kontraktsfestet til å betale meg leie 3 mnd fra oppsigelsesdato, siden begge står oppført på kontrakten. Det vil si at jeg kan kreve at begge to betaler sin del uavhengig av hva som skjer på det personlige planet mellom de to leietakerne. Jeg kan med andre ord ikke kreve at en av dem skal betale hele leien fordi den ene har kastet ut den andre. Dette vil i så fall være en tvist mellom dem selv som de må finne en løsning på i fellesskap? Jeg må bare få klargjort at dette er juridisk korekt forstått før jeg går ut og argumenterer for dette med full tyngde.

All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Husleietvisutvalget (rettet mot leier).

Hvis du vurderer å leie sammen med andre, må du være klar over at du kan bli ansvarlig dersom den eller de andre gjør seg skyldig i mislighold, selv om du har oppfylt alle dine plikter. Dette kalles solidaransvar. Solidarisk ansvar er lovens hovedregel, men det går an å avtale at du bare er ansvarlig for deg selv.

http://www.htu.no/no/leietager

Jeg vet ikke hva de baserer dette på juridisk, men det virker klart nok. (Avhengig av ordlyden i din kontrakt.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Hovedregelen i avtaleretten generelt sett er at alle parter på samme side er solidarisk ansvarlige for sin ytelse med mindre noe annet er avtalt. Du kan derfor velge å gå på den ene eller den andre eller begge for hele leiebeløpet, og kreve at de ordner opp seg imellom i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...