Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobb: Kjørevei

Bluekat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar!

Jeg hadde ikke funnet meg i å kjøre to timer "etter" jobb uten betaling. Hvis lover og regler/kontrakt ikke tilsier at du burde få betalt for dette, så er det på tide å reforhandle. Hvis det ikke går, så hadde jeg byttet jobb. Med tanke på hvor mange timer du jobber gratis her, så kan den andre jobben være ganske mye dårligere betalt uten at du taper på det.

Jeg er enig, det er rett og slett ikke fair. Nå skriver vi ikke timer, vi har fastlønn, om det endrer noe. Derimot er ikke fastlønna høy nok til at det tilsvarer overtidsbetaling på noe vis. Det er vel ikke igrunn lov å "planlegge" overtid heller?

Selv om du har fastlønn, så har du en timeslønn, den er sånn ca årslønn/1750. Timene du jobber utover vanlig arbeidstid i løpet av en uke (evt hvis du jobber mer enn 9 timer en dag) skal utbetales som overtid. Overtidsbetalingen er minst 40% høyere enn den vanlige timelønnen din.

Greia her er at du kommer null vei hvis du ikke tar det opp med sjefen din. Hvis du synes det er vanskelig, så burde du enten ta kontakt med arbeidstilsynet eller melde deg inn i en fagforening og be om hjelp fra dem. Hvis du ikke gjør noe, så kommer du til å fortsette å bli utnyttet.

Det første du burde gjøre er å lese igjennom arbeidskontrakten din og se hva det står om arbeidssted, hvor lenge du skal jobbe osv. Det kan hende det allerede står der at du skulle ha fått betalt for de to timene du brukte på å kjøre hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Hvis du er montør og i tillegg får beskjed fra en arbeidsleder/serviceleder hvor du skal jobbe til enhver tid har du ikke en særlig uavhengig stilling.

Kan hende det står i arbeidskontrakten, er helt enig med deg at han ikke har det.

Jeg har hørt om flere arbeidsgivere som bruker denne formuleringen for og slippe overtids betaling.

Lenke til kommentar

Det kan stå i kontrakten, men dette er da altså ikke gyldig.

"Arbeidsmiljølovens bestemmelser er ufravikelige, så dersom dine medarbeidere faktisk ikke verken har stillinger som i lovens forstand er «ledende» eller tilhører kategorien «særlig uavhengige stillinger», hjelper det ikke hva som måtte stå i arbeidsavtalen."

Dette er ett utdrag herifra.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...