Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobb: Kjørevei


Bluekat

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jobber som montør i et firma. Når jeg startet hadde vi et mindre område som var helt greit å kjøre på. Etterhvert har området vårt utvidet seg betraketlig og det kan være lang kjrøevei til første jobb. Dette legger arbeidsgiver til rette, normaltvis starter vi kl 09 på første jobb, men er første jobb langt unna så starter den f.eks. kl 11 hvis det er to timer kjøring. Normale dager jobber vi ifra 8-17 med "kjerneperiode" mellom 9 til 16. mao noen dager kan vi måtte jobbe etter 16 og før 9, hvis kundene krever det. 1 dag i uka så starter vi sent, for å få det til å passe bedre for noen kunder, da starter vi første jobb kl 11 ( hvis det er i nærområde) og avslutter mellom 18 og 19.

Problemet kommer da de plutselig velger å sende oss langt vekk, OG setter opp planen slik at sist jobb er ferdig i 19 tiden, og da er jeg ikke hjemme før 20-21 tiden, og da er hele dagen og kvelden over.

 

Disse to timene å kjøre hjem, etter endt arbeidstid er da ikke betalt overhodet.
Jeg tok dette opp, og sa fint ifra at jeg er klar over at de kan bruke meg hvor de vil, men ba (ydmykt og respektfult) om at de ikke brukte meg langt unna på de sene dagene, slik at jeg ikke kom hjem så sent, og iallefall at de kunne sa ifra hvis jeg ble satt opp til å jobbe langt unna på sene dager. Her fikk jeg bare til svar om at jeg fikk spørre hun som sitter og planlegger dagen min om planen for den og den uka. Med andre ord, de dreit i alt ( nevnte jo ikke om de skulle prøve å unngå langt unna jobbing på sene dager engang).

 

Så jeg lurer på, hvilke rettigheter har jeg?

Har jobben lov til å "beordre" meg til å kjøre to timer gratis hjem?

Finnes det ingen begrensing på kjørevei til og fra jobb? Det er for øvrig ikke nevnt noe om dette i kontrakt.

Er ikke i fagforening, noen i firmaet er det. Kan fint melde meg inn hvis det faktisk gir meg noe tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er eit litt kjedelig svar, men det fyrste du må gjere er å sjekke kva som står i arbeidskontrakta.

 

Arbeidsmiljølova har enkelte bestemmelser som kan være aktuelle, men slik som det framstår her så må du fyrst og fremst finne ut kva du og arbeidsgiver har avtalt.

 

Forstår eg det rett at du ikkje har fast oppmøtestad der du har kontor, utstyrslager eller henter firmabil?

Normalt sett så har dei fleste arbeidstakere eit konkret lokale eller plass der arbeidsdagen starter. Så pendlinga mellom heim og den faste oppmøteplassen er ubetalt, medan kjøyring mellom oppmøteplass og arbeidssted skal være betalt. Dette er begrunna med at du kan velge å busette deg i nærheita av oppmøteplasen dersom du vil ha kortare kjøyretid.

 

Det skal ikkje være nødvendig å melde seg inn i fagforeninga (sjølv om du nok bør vurdere det). Dersom du tar opp dette med fagforeninga så vil nok dei forhandle fram ein avtale for sine medlemmer. Når denne avtalen er på plass så kan du kreve individuelle forhandlinger der du viser til avtalen og krever tilsvarande arbeidsvilkår.

 

 

Hovedregelen er at når du er disponibel for arbeidsgiver så skal du ha betalt, og når du bli pålagt å jobbe lengre dager så har du krav på overtidsbetaling.

Lenke til kommentar

Dette er eit litt kjedelig svar, men det fyrste du må gjere er å sjekke kva som står i arbeidskontrakta.

 

Arbeidsmiljølova har enkelte bestemmelser som kan være aktuelle, men slik som det framstår her så må du fyrst og fremst finne ut kva du og arbeidsgiver har avtalt.

 

Forstår eg det rett at du ikkje har fast oppmøtestad der du har kontor, utstyrslager eller henter firmabil?

Normalt sett så har dei fleste arbeidstakere eit konkret lokale eller plass der arbeidsdagen starter. Så pendlinga mellom heim og den faste oppmøteplassen er ubetalt, medan kjøyring mellom oppmøteplass og arbeidssted skal være betalt. Dette er begrunna med at du kan velge å busette deg i nærheita av oppmøteplasen dersom du vil ha kortare kjøyretid.

 

Det skal ikkje være nødvendig å melde seg inn i fagforeninga (sjølv om du nok bør vurdere det). Dersom du tar opp dette med fagforeninga så vil nok dei forhandle fram ein avtale for sine medlemmer. Når denne avtalen er på plass så kan du kreve individuelle forhandlinger der du viser til avtalen og krever tilsvarande arbeidsvilkår.

 

 

Hovedregelen er at når du er disponibel for arbeidsgiver så skal du ha betalt, og når du bli pålagt å jobbe lengre dager så har du krav på overtidsbetaling.

Hei, og takk for svar!

 

Nei, firmabil står hjemme hos meg. Vi har et tillegg i kontrakten vår som sier at vi har bakvakt, og derfor kan ha firmabil hjemme lovlig. Dette er kun så vi kan ha bilen hjemme, og har aldri blitt ringt på.

Kontrakten er ifra da området vårt var lite, og sier som sagt at arbeidstid er mellom 8-17 med kjernetid 9-16.

 

Nå vet jeg ikke om på vei hjem ifra jobb ( mao. kjøretid på 2 t ) blir regnet som "disponibel for arbeidsgiver" ? Jeg er jo ikke PÅ jobb da, men det er pga jobben at jeg må kjøre akkurat den strekningen jeg kjører.

Lenke til kommentar

Hva med å si nei til å ha firmabil? Da må dere ha fast oppmøte hos arbeidsgiver for å hente bilen og vil da få betalt for tidsrommet det tar å kjøre tur/retur oppdrag.

 

Dette har jeg igrunn ikke tenkt over en gang, altid sett på det som en del av jobben.

Det essensielle her er vel hvor kontoret deres er.

Kontoret er ca 15 min unna der jeg bor. Forskjellen er jo å være ferdig på jobb kl 19 ( for så å kjøre 2 timer) eller å være ferdig kl 19 på kontoret ( evt at de betaler overtid, men dette vil jo de unngå igjen.)

Lenke til kommentar

Sidan det ikkje er noke enkelt svar på dette i lovverket så vil eg anbefale at du enten tar kontakt med den av medarbeiderane dine som er leder for fagforeninga for å få dei til å ta kontakt med fagforeningsadvokaten, eller så må du melde deg inn og gjere det samme sjølv. Eventuellt kan du sjølvsagt hyre inn advokat i privat regi men det kjem nok til å koste meir enn det smaker.

 

Advokaten vil då kunne gjere ei vurdering av kor sterkt eller svakt du står i forhold til arbeidsavtalen som er inngått.

 

Når du snakker med den fagorganiserte så bør du også forhøyre deg om dei har ein tariffavtale som omhandler dette.

 

 

Personleg så hadde eg skrevet timer for heile reisetida ved å definere servicebilen som arbeidssted så lenge det ikkje står noko anna i arbeidsavtalen.

 

 

Nå seier du ikkje noke om kor ofte dette skjer, men det er klart at den reelle timesbetalinga som du får blir svært mykje lavare dersom du ikkje får betalt for den tida du bruker i jobbens tjeneste.

Du har rett til å kreve personleg lønnsforhandling, så eit alternativ er å enten forhandle om ei godtgjersle for denne ulempen med lang reise tid, eller å reforhandle arbeidsavtalen til å omtale dette.

 

Med tanke på dei ugunstige vilkåra så vil det nok kunne være lønnsomt for deg å sjå deg rundt etter andre jobbmuligheiter dersom dette er eit reelt problem som oppstår ofte. Dersom du finner ein jobb der du enten får betalt for denne reisetida, eller at arbeidsdagen blir lagt opp slik at du er heime til normal tid så er det snakk om mykje ekstra i lønnsutbetaling eller tilgjengelig fritid.

Lenke til kommentar

Der jeg jobba før, hadde vi det i tariffavtalen at vi skulle reise 20 min på egen tid. Kort fortalt, klokka 08:00 skulle du være like langt på vei til kunde som du ville vært hvis du satt deg i bilen på kontoret 07:40. Kl. 16:20 skulle du i teorien være på kontoret igjen, eller altså avslutte arbeidet slik at du hadde rukket til kontoret til 16:20. Det er helt uhørt at du skal reise to timer hjem på egen tid. Sjekk hva arbeidsavtalen deres sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke funnet meg i å kjøre to timer "etter" jobb uten betaling. Hvis lover og regler/kontrakt ikke tilsier at du burde få betalt for dette, så er det på tide å reforhandle. Hvis det ikke går, så hadde jeg byttet jobb. Med tanke på hvor mange timer du jobber gratis her, så kan den andre jobben være ganske mye dårligere betalt uten at du taper på det.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg ha lagt det frem at valget hadde vært at sjefen enten tilrettelegger uken slik at man kan bo i nærområdet av jobben(e) og mulighet for å jobbe inn fredagen eller at reisen til og fra hadde vært betalt som vanlig arbeidstid.

 

Om dere er riktig uheldige kan dere tydeligvis sitte med 4 timers reise per dag. Og siden det er 5 dager i uka så kan det fort være snakk om 20 timer med reise.

Lenke til kommentar

Meget mulig det allerede har blitt foreslått her, men synes løsningen min jobb praktiserer i slike tilfeller er rettferdig nok: For retur fra oppdrag regnes tiden det ville tatt å kjøre tilbake til kontoret (basert på korteste vei til kontoret). Tar det meg for eks. to timer å kjøre tilbake til kontoret fra der jeg er, men tre timer hjem, skriver jeg to av de tre timene som arbeidstid.

Endret av The Stig
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her fikk jeg bare til svar om at jeg fikk spørre hun som sitter og planlegger dagen min om planen for den og den uka.

 

Har du forsøkt å faktisk gjøre som ledelsen foreslår? Dvs. tatt det opp med hun som planlegger dagen din, og sett om det løste problemet ditt?

 

Skjønner ikke hvorfor det første alle gjør i sånne saker er å skulle sjekke rettigheter, for å se hva man kan tvinge gjennom hvis nødvending.... Det blir for meg mer punkt 2 eller 3.

-Som Rema 1000 sier: "det enkleste er ofte det beste".

Lenke til kommentar

 

Her fikk jeg bare til svar om at jeg fikk spørre hun som sitter og planlegger dagen min om planen for den og den uka.

 

Har du forsøkt å faktisk gjøre som ledelsen foreslår? Dvs. tatt det opp med hun som planlegger dagen din, og sett om det løste problemet ditt?

 

Skjønner ikke hvorfor det første alle gjør i sånne saker er å skulle sjekke rettigheter, for å se hva man kan tvinge gjennom hvis nødvending.... Det blir for meg mer punkt 2 eller 3.

-Som Rema 1000 sier: "det enkleste er ofte det beste".

 

 

Jeg tror det jeg uthevet her er poenget til TS. Ingen taper på å være "føre var". Han kommer sikkert til å snakke med hun som planlegger dagen, men i dette tilfellet hadde jeg like vel forsøkt å få betalt for de to timene jeg var i arbeidsgivers tjeneste. Selv om dagen ikke er over når han kommer hjem så er det ikke rett at han skal kjøre mange timer uten betaling.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel tro at du har rett på kjøregodtgjørelse når du må kjøre helt andre steder enn til et kontor eller arbeidsplss. Evenuellt en firmabil. Jeg kjørte budbil før og vi hadde ingen "fast arbeidplass" eller kontor. Men vi møtte opp direkte til kunden på samme sted hver dag. Jeg hadde firmabil fra bosted til dette stedet og tilbake igjen etter endt arbeidsdag.


Du..som ansatt skal jo ikke tape penger fordi arbeidsgiver ordner jobber langt unna.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel tro at du har rett på kjøregodtgjørelse når du må kjøre helt andre steder enn til et kontor eller arbeidsplss. Evenuellt en firmabil. Jeg kjørte budbil før og vi hadde ingen "fast arbeidplass" eller kontor. Men vi møtte opp direkte til kunden på samme sted hver dag. Jeg hadde firmabil fra bosted til dette stedet og tilbake igjen etter endt arbeidsdag.

Du..som ansatt skal jo ikke tape penger fordi arbeidsgiver ordner jobber langt unna.

Kjøregodtgjørelse er noe man får for å bruke sin egen bil. Det han skal ha er betalt for tiden han har brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

 

 

Jeg hadde ikke funnet meg i å kjøre to timer "etter" jobb uten betaling. Hvis lover og regler/kontrakt ikke tilsier at du burde få betalt for dette, så er det på tide å reforhandle. Hvis det ikke går, så hadde jeg byttet jobb. Med tanke på hvor mange timer du jobber gratis her, så kan den andre jobben være ganske mye dårligere betalt uten at du taper på det.

Jeg er enig, det er rett og slett ikke fair. Nå skriver vi ikke timer, vi har fastlønn, om det endrer noe. Derimot er ikke fastlønna høy nok til at det tilsvarer overtidsbetaling på noe vis. Det er vel ikke igrunn lov å "planlegge" overtid heller?

 

Selv ville jeg ha lagt det frem at valget hadde vært at sjefen enten tilrettelegger uken slik at man kan bo i nærområdet av jobben(e) og mulighet for å jobbe inn fredagen eller at reisen til og fra hadde vært betalt som vanlig arbeidstid.

 

Om dere er riktig uheldige kan dere tydeligvis sitte med 4 timers reise per dag. Og siden det er 5 dager i uka så kan det fort være snakk om 20 timer med reise.

Jeg vet, og jeg er enig. Det var igrunn dette jeg spurte om. Jeg har fast 1 dag i uka der oppe, og det skal jeg overleve, men når jeg blir sendt opp atter en gang, på den ene sene dagen jeg har i uka, så synes jeg ikke det er kult, iallefall når ledelsen tydeligvis ikke forstår saken.

 

Meget mulig det allerede har blitt foreslått her, men synes løsningen min jobb praktiserer i slike tilfeller er rettferdig nok: For retur fra oppdrag regnes tiden det ville tatt å kjøre tilbake til kontoret (basert på korteste vei til kontoret). Tar det meg for eks. to timer å kjøre tilbake til kontoret fra der jeg er, men tre timer hjem, skriver jeg to av de tre timene som arbeidstid.

Vi skriver ikke timer, men det er uansett kortest å kjøre hjem til meg enn til kontoret.

 

 

Her fikk jeg bare til svar om at jeg fikk spørre hun som sitter og planlegger dagen min om planen for den og den uka.

 

Har du forsøkt å faktisk gjøre som ledelsen foreslår? Dvs. tatt det opp med hun som planlegger dagen din, og sett om det løste problemet ditt?

 

Skjønner ikke hvorfor det første alle gjør i sånne saker er å skulle sjekke rettigheter, for å se hva man kan tvinge gjennom hvis nødvending.... Det blir for meg mer punkt 2 eller 3.

-Som Rema 1000 sier: "det enkleste er ofte det beste".

 

Nei, det har jeg ikke, men det skal jeg såklart. Jeg tror du misforstår litt.
Det jeg ba om var at de sa ifra hvis de sendte meg opp dit utenom den normale dagen min, her fikk jeg til svar at dette kunne jeg bare spørre booking om ved ukestart, og det er sant. Videre så spurte jeg om de kunne ta hensyn og ikke legge det til de sene dagene vi hadde. Dette gadd de ikke å kommentere en gang.

 

 

 

Her fikk jeg bare til svar om at jeg fikk spørre hun som sitter og planlegger dagen min om planen for den og den uka.

 

Har du forsøkt å faktisk gjøre som ledelsen foreslår? Dvs. tatt det opp med hun som planlegger dagen din, og sett om det løste problemet ditt?

 

Skjønner ikke hvorfor det første alle gjør i sånne saker er å skulle sjekke rettigheter, for å se hva man kan tvinge gjennom hvis nødvending.... Det blir for meg mer punkt 2 eller 3.

-Som Rema 1000 sier: "det enkleste er ofte det beste".

 

 

Jeg tror det jeg uthevet her er poenget til TS. Ingen taper på å være "føre var". Han kommer sikkert til å snakke med hun som planlegger dagen, men i dette tilfellet hadde jeg like vel forsøkt å få betalt for de to timene jeg var i arbeidsgivers tjeneste. Selv om dagen ikke er over når han kommer hjem så er det ikke rett at han skal kjøre mange timer uten betaling.

 

Sant,mye gratis arbeid.

 

Jeg vil vel tro at du har rett på kjøregodtgjørelse når du må kjøre helt andre steder enn til et kontor eller arbeidsplss. Evenuellt en firmabil. Jeg kjørte budbil før og vi hadde ingen "fast arbeidplass" eller kontor. Men vi møtte opp direkte til kunden på samme sted hver dag. Jeg hadde firmabil fra bosted til dette stedet og tilbake igjen etter endt arbeidsdag.


Du..som ansatt skal jo ikke tape penger fordi arbeidsgiver ordner jobber langt unna.

Som sagt, har firmabil, så kjøregodtgjørelse er ikke aktuelt.

 

Jeg forstår bare ikke hvordan det kan være "lov" eller forsvarbart at enkelte dager så skal vi kjøre hjem 2 timer etter endt jobb. Det rimer ikke i mitt hode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...