Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobb: Kjørevei

Bluekat

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber som montør i et firma. Når jeg startet hadde vi et mindre område som var helt greit å kjøre på. Etterhvert har området vårt utvidet seg betraketlig og det kan være lang kjrøevei til første jobb. Dette legger arbeidsgiver til rette, normaltvis starter vi kl 09 på første jobb, men er første jobb langt unna så starter den f.eks. kl 11 hvis det er to timer kjøring. Normale dager jobber vi ifra 8-17 med "kjerneperiode" mellom 9 til 16. mao noen dager kan vi måtte jobbe etter 16 og før 9, hvis kundene krever det. 1 dag i uka så starter vi sent, for å få det til å passe bedre for noen kunder, da starter vi første jobb kl 11 ( hvis det er i nærområde) og avslutter mellom 18 og 19.

Problemet kommer da de plutselig velger å sende oss langt vekk, OG setter opp planen slik at sist jobb er ferdig i 19 tiden, og da er jeg ikke hjemme før 20-21 tiden, og da er hele dagen og kvelden over.

Disse to timene å kjøre hjem, etter endt arbeidstid er da ikke betalt overhodet.
Jeg tok dette opp, og sa fint ifra at jeg er klar over at de kan bruke meg hvor de vil, men ba (ydmykt og respektfult) om at de ikke brukte meg langt unna på de sene dagene, slik at jeg ikke kom hjem så sent, og iallefall at de kunne sa ifra hvis jeg ble satt opp til å jobbe langt unna på sene dager. Her fikk jeg bare til svar om at jeg fikk spørre hun som sitter og planlegger dagen min om planen for den og den uka. Med andre ord, de dreit i alt ( nevnte jo ikke om de skulle prøve å unngå langt unna jobbing på sene dager engang).

Så jeg lurer på, hvilke rettigheter har jeg?

Har jobben lov til å "beordre" meg til å kjøre to timer gratis hjem?

Finnes det ingen begrensing på kjørevei til og fra jobb? Det er for øvrig ikke nevnt noe om dette i kontrakt.

Er ikke i fagforening, noen i firmaet er det. Kan fint melde meg inn hvis det faktisk gir meg noe tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse