Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mulige hjerteproblemer?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt i min beste alder (20 år), og har i senere tid oppdaget noen småplager.

Det er ikke selve plagene som irriterer meg mest, men bekymringene rundt dem.

Jeg føler at dette har holdt på kanskje et halvt år eller noe;

 

Hjertebank til tider

Føles som om hjertet tar noen ekstra slag i ny og ned når jeg har hjertebank

Av og til når jeg sitter helt i ro, så kan jeg få litt pusteproblemer. (Ikke noe drastisk, men liksom slik at jeg føler at jeg ikke får nok oksygen inn per pust, så det blir litt mer intens pusting)

Derav føler jeg også noen ganger at jeg er litt tungpustet, da jeg vanligvis ikke høre meg selv puster, men av og til hører jeg det veldig godt.

For alt det jeg vet kan det være helt ufarlig, og også nokså normalt, men da det er disse symptomene, så tenker jeg på hjertet, og blir derav mer bekymret.

Burde jeg kontakte legen.

 

Jeg er ellers mer eller mindre frisk og rask, foruten at jeg har for lavt stoffskifte (som jeg har tatt medisiner for i mange år), og halv dårlig kondis, uten at jeg tror at det har for mye med saken å gjøre (er ikke feit, snarere tvert imot)

Noen andre som opplever lignende?

 

Takk for all hjelp.



Anonymous poster hash: 57a06...c18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra til dokter du. Det er stort sett det samme jeg var plaget med. Jeg oppdaget at når jeg trente så fikk jeg ikke bedre kondis av den grunn. Jeg fikk av og til en litt merkelig flimring på øynene uten noen som helst grunn.

Fikk av og til det for meg at jeg måtte puste litt hardere et par tak uten at det var noe som skulle tilsi at jeg skulle trenge mer luft. men hvilepulsen min er rimelig lav mtp. min alder.

Nuvel, jeg snakket litt med Legen om det og vi var vel enig om at det ikke var noe å bekymre seg om, men han henviste meg likavel til utredning på sykehuset. Lang historie kort. sykkel, CT-rønken, flere stent innsatt i nærheten av hjertet siden det var noen blodårer som var begynt å tette seg.

Legene der sa at om man var åleslank så var det ingen garanti for at ikke blodårene kunne tette seg igjen.

Lenke til kommentar

Dra til dokter du. Det er stort sett det samme jeg var plaget med. Jeg oppdaget at når jeg trente så fikk jeg ikke bedre kondis av den grunn. Jeg fikk av og til en litt merkelig flimring på øynene uten noen som helst grunn.

Fikk av og til det for meg at jeg måtte puste litt hardere et par tak uten at det var noe som skulle tilsi at jeg skulle trenge mer luft. men hvilepulsen min er rimelig lav mtp. min alder.

Nuvel, jeg snakket litt med Legen om det og vi var vel enig om at det ikke var noe å bekymre seg om, men han henviste meg likavel til utredning på sykehuset. Lang historie kort. sykkel, CT-rønken, flere stent innsatt i nærheten av hjertet siden det var noen blodårer som var begynt å tette seg.

Legene der sa at om man var åleslank så var det ingen garanti for at ikke blodårene kunne tette seg igjen.

Såpass ja.

 

Ble du bedre etter dette?

 

Og hvor gammel var du?

 

Og kan du belaste kroppen like mye etter en slik operasjon?

 

Anonymous poster hash: 57a06...c18

Lenke til kommentar

Nå, litt over et halvt år ingrepet, kjenner jeg ingenting og har fått en helt annen livskvalitet. Nå kan jeg trene og faktisk få effekt av det. Jeg har en helt annen "ork" i hverdagen og er veldig fornøyd med tilstanden.

Min alder er snart 40, men jeg lå på overvåkningen med en som ikke var 30, så det er ikke så aldersavhenig som jeg trodde. Men det skal dog sies at det var en klar overvekt av eldre mennesker som satt på venterommet.

Og da jeg nevnte dette for legen sa han at om selv om man var ung så kunne man være genetisk eksponert for denne tilstanden. Men kostholdet spilte også inn her. så selv om du er slank så kan du likavel spise "feil" og dermed tette igjen blodårene.

 

Selve ingrepet er grei skuring. Kort fortalt: på meg gikk de inn ved håndleddene med en type Wire som han da førte opp mot det området som var tett. På den wiren er det noe som kalles for en Stent. denne blir da blåst opp der åren er tett. Wiren blir trukket tilbake slik at stenten blir stående der og blodet kan nå flyte lettere gjennom årene.

Den første tiden hadde jeg det som kalles for Stentsmerter i brystet. det er egentlig ikke smerter, men mer som at noe skraper/klør der stenten står. Dette fikk jeg når jeg belastet meg. Men dette gikk fort over, så etter rundt 4 måneder var det stort sett full gass igjen. Men man tar det jo litt roligere til og begynne med.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Mulig du hadde mer ubehag en meg, for egentlig er det bagateller jeg har, ikke noe som plager meg fysisk, mer psykisk da jeg er litt halvredd når ubehagene kommer fra det området.

 

Men, kanskje det kan ha en sammenheng, da jeg har elendig kondis, dog jeg er i aktivitet i ny og ne, og jeg responderer dårlig på trening egentlig..



Anonymous poster hash: 57a06...c18
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...