Gå til innhold

Win XP går så treeegt...

Anbefalte innlegg

Nå har jeg installert Win XP Pro på en stasjonær PC og en bærbar. På begge maskinene har jeg problem med at den går så ufattelig tregt og det virker som det meste stopper opp en stund.

F.eks. så kommer ikke velkomstmelodien som ligger inne som standard før etter 1-2 minutter etter at XP har startet opp. Jeg kan heller ikke starte programmer fra skrivebordet, det virker ikke som det skjer noe og plutselig etter 2 min kan alt som jeg klikke på rase opp og åpne seg.

Ut ifra standard XP på begge maskinene har jeg installert Acrobat Reader 5.1, Office 2000 (stasjonær) eller XP (bærbar), Norton Antivirus 2003b, WinZip 8.1, Autoroute 2002, SP1, Blast-fix (før jeg gikk på nett!), alle windows update under 1000kb. Programvare som ikke akkurat krever en rå maskin selv om begge er nye og har over 2Ghz, moderat ram (512/256) osv.

Jeg skjønner ikke noe av dette. Først trodde jeg det kunne være hardware-problem med den stasjonære, men da jeg senere klargjorde omtrent samme oppsettet på en bærbar så må problemet ligge i noe annet.

Har søkt litt på forumet, men ikke funnet noen løsning på dette, bare en del lignende problem.

Kan noen hjelpe meg?? Errimelig desperat da maskinene er så og si ubrukelige. Man får så vidt jobba på dem, men de henger en stund, så jobber de som en 386 en stund osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg installert Win XP Pro på en stasjonær PC og en bærbar. På begge maskinene har jeg problem med at den går så ufattelig tregt og det virker som det meste stopper opp en stund.

F.eks. så kommer ikke velkomstmelodien som ligger inne som standard før etter 1-2 minutter etter at XP har startet opp. Jeg kan heller ikke starte programmer fra skrivebordet, det virker ikke som det skjer noe og plutselig etter 2 min kan alt som jeg klikke på rase opp og åpne seg.

Ut ifra standard XP på begge maskinene har jeg installert Acrobat Reader 5.1, Office 2000 (stasjonær) eller XP (bærbar), Norton Antivirus 2003b, WinZip 8.1, Autoroute 2002, SP1, Blast-fix (før jeg gikk på nett!), alle windows update under 1000kb. Programvare som ikke akkurat krever en rå maskin selv om begge er nye og har over 2Ghz, moderat ram (512/256) osv.

Jeg skjønner ikke noe av dette. Først trodde jeg det kunne være hardware-problem med den stasjonære, men da jeg senere klargjorde omtrent samme oppsettet på en bærbar så må problemet ligge i noe annet.

Har søkt litt på forumet, men ikke funnet noen løsning på dette, bare en del lignende problem.

Kan noen hjelpe meg?? Errimelig desperat da maskinene er så og si ubrukelige. Man får så vidt jobba på dem, men de henger en stund, så jobber de som en 386 en stund osv.

Det første som slår meg er at du av en eller annen grunn har et chipset eventuelt diskcontroller som ikke støttes native i WinXP. Du kan forsøke å legge inn drivere for ditt chipset fra leverandøren og firmware / controllerdriver for diskene / diskkontrollerene.

- Ralek -

Lenke til kommentar

Jeg har også WinXP Pro som går treigt å starte opp. Vel å merke ikke SÅ treigt som du beskriver men når skrivebordet kommer opp tar det ca. et min. før den er klar. Bruker ikke CPU og "pila" er ikke noe timeglass men den venter bare liksom...

Det eneste jeg har funnet ut er Norton som starter opp. Det er disse ikonene som kommer i tray når maskinen er klar. Har prøvd å starte uten Norton å da speeda maskina veldig opp, men jeg foretrekker heller å starte med en treig å sikker maskin...

Lenke til kommentar

Hvis du har mye programmer i bakgrunnen kan det gjøre sitt til at du går treig oppstart. Hvis du kjører msconfig (Start > Kjør > msconfig) og set på startup taggen så kan du ta av unødvendige programmer som starter.

DISCLAIMER

Jeg tar på meg all skyld hvis noe går galt... :woot: :o :roll::lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...