Dapp47 Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg synes absolutt ikke at han har krav på pengene. Er man 4 personer med litt stram økonomi som går sammen (både av sosiale og økonomiske grunner) for og få til noe sammen og alle legger inn x antall kroner vær så skal ikke 1 kunne trekke seg for så og ødelegge for alle andre. Innbetalt er innbetalt og de har tilbudt han studiotid i et studio de alle innvisterte i. Selskapsloven er uenig med deg, og da er "jeg synes" ikke et særlig godt argument. Dette var jo ikke et selskap da denne personen var med? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Og igjen; husk at han aldri juridisk har vært medlem i selskapet. Takk for svar. Det han aldri har vært medlem av er det selskapet dere tre stiftet etter at han forlot prosjektet. Rettslig sett stiftet dere fire imidlertid et selskap med en gang dere tok beslutningen om å drive virksomhet sammen. Uformelt, ja, men det er ikke et krav om skriftlig selskapsavtale med mindre selskapet skal opptre som et selskap overfor andre. Min mening er iallefall at han selvsagt har krav på å kunne trekke seg ut og enten ta med seg det han har bidratt med eller å bli kjøpt ut. - I motsatt fall så vil han kunne ha krav på en andel i selskapet senere uavhengig av om han var med på selve stiftelsen eller ikke. Det eneste jeg kan se at skulle kunne gjøre dette annerledes er hvis det på tidspunktet da han trakk seg ut ble klart at han måtte skyte inn mer for å være med videre, og at det ble inngått en klar avtale da om at hvis han ikke ønsket dette og trakk seg så tilfalt hans andel selskapet. Selskapsloven gir ham krav på å bli utløst etter hans andel av selskapets netto verdier på det tidspunktet han trådte ut av selskapet. Hvis det ikke var noen netto verdier på det tidspunktet har han ikke krav på brutto verdier ("ta med seg det han har bidratt med"), og han har heller ikke krav på å få beholde selskapsandelen (ingen har rett til å trekke en oppsigelse som er akseptert av motparten). Endret 7. februar 2014 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå