Gå til innhold

Nikon - værtett

Anbefalte innlegg

Det står at Nikon 50 og 85mm f1.8g er værtettet. Noen som vet hvor god denne tettningen er i forhold til for eksempel 24-70/70-200 f/2.8 optikken(som vel går for å være svært så bra).

Og, mener å ha lest at Nikon D600 skal ha samme værtettningen som D800, men får ofte et inntrykk blant annet på forumer at D800 skal være hakket bedre på dette området. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant spørsmål. Jeg har også lurt på hvilke objektiver fra Nikon som er værtette. Siden Nikon ikke oppgir dette selv, så kan det være vanskelig å få korrekte svar.

Hvorfor Nikon ikke oppgir dette, vet jeg ikke. Selvsagt kan årsaken være at de vil vri seg unna garantiansvar. På den andre siden, så signaliserer dem jo at dem selger kostbare objektiv som kun kan benyttes innendørs eller om sommeren i tørt vær.

Jeg kom over en uoffisiell liste over værtette objektiver for Nikon her: http://www.bodzashphotoastro.blogspot.no/2013/03/updated-complete-list-of-weather-sealed.html

Når det gjelder D600 vs D800, så står det følgende om D800 på Nikons hjemmeside: "Magnesium alloy construction and environmental sealing make the D800 as comfortable in the field as in the studio."

I praksis, så kan man betrakte Nikon D600 som værtett. Se http://www.dpreview.com/forums/post/50099474

Endret av Boeing
Lenke til kommentar

Nesten ingen produsenter oppgir noe som helst produkter som 'værtette'!

Da kan folk gjøre hva de vil, og så kreve garantirep. fordi: "det er jo værtett!"

Nikon sier ikke 'water and dust sealed' men 'water and dust resistant'! STOR forskjell!

Den lille gummipakningen i fatningen på Nikkor 50mmG og 85mmG hjelper bare på vann og støv-inntrenging i kamera og bak i objektivet. Selve objektiv-body er ikke værtettet på noen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...