ærligøs Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Hva slags ord finnes for en som framsetter et argument? Jeg trenger ordet for å skille mellom selve argumentet og den som framsetter argumentet. Jeg bruker ordet "argumentforfatter", men det er jo noe tungvint. Jeg tror ikke "argumentør" er noe norsk ord i bruk. "Argumentmaker" høres ut som å ha negative konnotasjoner. Det finnes kanskje et enkelt ord for dette som jeg ikke kommer på? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Debattant brukes hvis det er en debatt eller diskusjon. "De som argumenterer for <saken>" "De som mener at" "Forfatteren av argumentet for <saken>" (brukes hvis det er et langt argument, f.eks. en hel bok. 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 5. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2014 "Argumentator" tror jeg ikke er et ord i bruk på norsk. På ask.com gis denne definisjonen: "Argumentator is a noun which refers to someone who engages in a quarrel or disagreement. It is also used to mean someone who arouses controversy or a dispute." Det er en noe annen betydning enn den jeg trenger. Tåkelur: Ja, de uttrykkene er greie, men jeg hadde håpet at det fantes ett ord og ikke uttrykk bestående av flere ord for å betegne en som framsetter et argument. Men kanskje dette ikke finnes på norsk rett og slett... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Si litt mer om sammenhengen. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 5. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2014 Si litt mer om sammenhengen. Det er ingen bestemt sammenheng, men jeg ønsker å skrive noe sånt som: "Argumentforfatterens intensjoner med å framsette argumentet er ikke relevant når en skal vurdere om argumentet er godt eller dårlig. Strengt tatt er det utelukkende premissenes forhold til konklusjonen som må granskes når argumenter evalueres. Argumentforfatteren kan ha slette motiver, men likevel framsette er godt argument." Jeg sitter rett og slett her og skal gå i gang med å samordne notater om argumentering som jeg har samlet i årenes løp og skrive litt om dette temaet (for meg selv). Og så ble jeg litt forundret over at jeg ikke finner et greit ord å bruke om en som framsetter et argument. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Det er ingen bestemt sammenheng, men jeg ønsker å skrive noe sånt som: "Argumentforfatterens intensjoner med å framsette argumentet er ikke relevant når en skal vurdere om argumentet er godt eller dårlig. Strengt tatt er det utelukkende premissenes forhold til konklusjonen som må granskes når argumenter evalueres. Argumentforfatteren kan ha slette motiver, men likevel framsette er godt argument.""Intensjonene til den som fremsetter et argument" ville man skrevet på norsk. Dette trenger ikke være den samme som den som har forfattet argumentet. Det finnes ikke ord for alt. Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Hva med å sette inn NN for "argument forfatteren" ? Dersom det er på generelt grunnlag er jeg for øvrig helt enig med Tåkelur. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 5. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2014 Ja, det må jo være en mulig løsning! Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Kall meg gammeldags, men hvorfor ikke bare skrive "den argumenderende"? Eventuelt "vriompeis" eller "kranglefant" som jeg ville ha skrevet hvis jeg ønsket å skrive noe som ikke skulle benyttes som lektyre til substitutt for fåresummering 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 "Vedkommendes intensjoner med å framsette argumentet er ikke relevant når en skal vurdere om argumentet er godt eller dårlig. Strengt tatt er det utelukkende premissenes forhold til konklusjonen som må granskes når argumenter evalueres. Vedkommende (eller han) kan ha slette motiver, men likevel framsette er godt argument." Moderne personer vil skrive han-skråstrek-hun, men hvis du er en gutt er det sannsynlig at du bare vil bruke "han"...? Dette er fortsatt ikke noen god ordbruk, men et hakk bedre enn slik den var. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå