Gjest medlem-316240 Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Hei! Jeg er 16 år, og har "ingen" muskler. Jeg løfter akkurat benkpress stanga, og trenger å bli sterkere. Jeg har tent i 1 år nå, men det føles ut, som at jeg bruker ekstremt lang tid på å få større muskler. Jeg spiser sunt, og trener 4 dager i uka. Tar det lengre tid å bygge muskler, når man nesten ikke har noe muskler fra før? Hvordan skal jeg få trent effektivt, når jeg nesten ikke har muskler? Endret 5. februar 2014 av medlem-316240 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=335171&st=0 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Med 10 kg i benkpress, mener du da stang(20kg)+10kg? Dersom du bare løfter 10 kg inkludert stang burde du ta deg en tur til legen. Jeg har trent i ca et år og løfter ca 75-80 kg, ganske normal vekt etter 1 år. Også om det er 30 kg maks høres det ut som noe som blir gjort alvorlig feil. Det går fortere å øke i vekt når man er svak fra før av. Doble matinntaket ditt. Legg på vekt for hver trening. Ikke tenk så hardt på å spise sunt at du ikke får i deg nok mat. Tren tre dager i uken i stedet med fullkroppsprogram. Få noen til å sjekke teknikken din. Slutt å jogge 100 mil i uken. Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Lenke til kommentar
delfin Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Hei! Jeg er 16 år, og har "ingen" muskler. Jeg løfter 10kg i benkpress, og trenger å bli sterkere. Jeg har tent i 1 år nå, men det føles ut, som at jeg bruker ekstremt lang tid på å få større muskler. Jeg spiser sunt, og trener 4 dager i uka. Tar det lengre tid å bygge muskler, når man nesten ikke har noe muskler fra før? Hvordan skal jeg få trent effektivt, når jeg nesten ikke har muskler? Du tuller når du sier at du løfter 10 kg i benkpress? I så fall bør du dra til legen. Uansett; det er lettest å bygge muskler i starten, så det er ikke noe å bekymre seg for. Uansett; det finnes egne forum for dette (http://www.treningsforum.no/ f.eks) der det er mange som kan mye om slikt. Jeg ville spurt der i stedet... Lenke til kommentar
Lindquist93 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Spis masse, skaff deg protein pulver + kreatin så skal du se det hjelper!Og prøv å ikke ha for masse av kondisjonstrening fordi det bryter ned muskler Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Spis masse, skaff deg protein pulver + kreatin så skal du se det hjelper!Og prøv å ikke ha for masse av kondisjonstrening fordi det bryter ned muskler Nei, og atter nei.Proteinpulver er helt unødvendig med et normalt kosthold. Kreatin kan du også drite i. At kondisjonstrening bryter ned muskler er broscience. Dog bør du la proteinsyntesen (opp til 72 timer) gå uten både styrke og kondisjon i blant. At du må spise masse er derimot sant. Mitt råd er: Ikke stol på alt du leser på nettet, er utrolig mye synsing ute og går. Avhengig av hva du er ute etter (styrke eller volum) kan Stronglifts 5x5, Starting Strength, og Akses høyvolums-program være gode valg. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Spis masse, skaff deg protein pulver + kreatin så skal du se det hjelper! Og prøv å ikke ha for masse av kondisjonstrening fordi det bryter ned muskler Nei, og atter nei. At kondisjonstrening bryter ned muskler er broscience. Men kondisjonstrening mange ganger i uken vil begrense hvor sterk man kan bli. Proteinpulver er helt unødvendig med et normalt kosthold. Det vet vi ikke. Endret 17. februar 2014 av Pettersenper 1 Lenke til kommentar
jkarlsen Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Spis masse, skaff deg protein pulver + kreatin så skal du se det hjelper! Og prøv å ikke ha for masse av kondisjonstrening fordi det bryter ned muskler Nei, og atter nei. At kondisjonstrening bryter ned muskler er broscience. Men kondisjonstrening mange ganger i uken vil begrense hvor sterk man kan bli. Hvordan? Hvis man fortsatt ligger i et kalorioverskudd, og kondisjonstreningen ikke påvirker styrketreningen direkte, ser jeg ikke hvordan det kommer til å ha en negativ virkning. Dessuten var det eneste han sa at det er en myte at kondisjonstrening faktisk bryter ned muskler i seg selv. Proteinpulver er helt unødvendig med et normalt kosthold. Det vet vi ikke. Jo... Det er vel noe vi vet ganske sikkert. Ser hvordan proteinpulver kan være greit til tider da man rett og slett ikke har mulighet til, eller gidder noe annet, men å påstå at proteinpulver kan være en nødvendighet blir feil. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Hvordan? Hvis man fortsatt ligger i et kalorioverskudd, og kondisjonstreningen ikke påvirker styrketreningen direkte, ser jeg ikke hvordan det kommer til å ha en negativ virkning. Dessuten var det eneste han sa at det er en myte at kondisjonstrening faktisk bryter ned muskler i seg selv. Kroppen tilpasser seg. Den kan bli meget sterk, meget utholden eller litt av begge deler. Ikke 100% sterk, 100% utholden Jo... Det er vel noe vi vet ganske sikkert. Ser hvordan proteinpulver kan være greit til tider da man rett og slett ikke har mulighet til, eller gidder noe annet, men å påstå at proteinpulver kan være en nødvendighet blir feil. Hva legger du i et normalt kosthold? Mitt normale kosthold gir meg litt mindre enn anbefalt inntak av protein for styrketrening. Når "kostholdseksperter" som ikke selv trener går ut og snakker på VG til den gjennomsnittlige mannen i gaten som trener litt i januar, og sykler til jobb, om at man får nok protein gjennom kostholdet, tror du det er realiteten for alle? De fleste jeg ser som blir fort sterke, eller er sterke, tar enten proteinpulver(og kreatin) eller spiser store mengder med mat. Ofte begge deler. Ikke normalt norsk kosthold altså. Lenke til kommentar
jkarlsen Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Hvordan? Hvis man fortsatt ligger i et kalorioverskudd, og kondisjonstreningen ikke påvirker styrketreningen direkte, ser jeg ikke hvordan det kommer til å ha en negativ virkning. Dessuten var det eneste han sa at det er en myte at kondisjonstrening faktisk bryter ned muskler i seg selv. Kroppen tilpasser seg. Den kan bli meget sterk, meget utholden eller litt av begge deler. Ikke 100% sterk, 100% utholden Sier du at noe kondisjonstrening mens du fokuserer på å bli sterkere faktisk fører til at du ikke kan bli "100%" sterk? Jo... Det er vel noe vi vet ganske sikkert. Ser hvordan proteinpulver kan være greit til tider da man rett og slett ikke har mulighet til, eller gidder noe annet, men å påstå at proteinpulver kan være en nødvendighet blir feil. Hva legger du i et normalt kosthold? Mitt normale kosthold gir meg litt mindre enn anbefalt inntak av protein for styrketrening. Når "kostholdseksperter" som ikke selv trener går ut og snakker på VG til den gjennomsnittlige mannen i gaten som trener litt i januar, og sykler til jobb, om at man får nok protein gjennom kostholdet, tror du det er realiteten for alle? De fleste jeg ser som blir fort sterke, eller er sterke, tar enten proteinpulver(og kreatin) eller spiser store mengder med mat. Ofte begge deler. Ikke normalt norsk kosthold altså. Kan jeg spørre ca. hvor mange gram proteiner du spiser om dagen? Ja, jeg tror faktisk at det er realiteten for alle. Uansett hvor mye de trener, hvor mye muskelmasse de har og hvor mye steroider de bruker. Så klart ikke, men jeg vil påsta at hvis du tar bort steroidepunktet, så er ikke differansen særlig stor uansett hvor hardt og lenge du trener. Det eneste jeg faktisk klagde på var utsagnet om at vi ikke visste hvor vidt det var nødvendig med proteinpulver eller ikke. Og jeg sa det kunne være greit til tider, men det skal absolutt ikke være vanskelig å få i seg nok proteiner uten det. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Hvordan? Hvis man fortsatt ligger i et kalorioverskudd, og kondisjonstreningen ikke påvirker styrketreningen direkte, ser jeg ikke hvordan det kommer til å ha en negativ virkning. Dessuten var det eneste han sa at det er en myte at kondisjonstrening faktisk bryter ned muskler i seg selv. Kroppen tilpasser seg. Den kan bli meget sterk, meget utholden eller litt av begge deler. Ikke 100% sterk, 100% utholden Hva legger du i begrepet "100% sterk?". Hvis du skal begynne å prate prosenter, og at styrke og kondis er gjensidig ekskluderende, så betyr det at dersom du kun trener styrke, så vil du ikke kunne gå, fordi du har 0% kondis og 100% styrke. Det gir lite mening. Virker litt snevert å si at det ene kansellerer det andre. Har sett karer som er både enormt sterke, og veldig utholdende. De latviske soldatene jeg møtte på NATO-øvelser var strengt tatt maskiner. De veide godt over 100kg, løfta 2x kroppsvekt i de fleste øvelser, og kunne løpe lengder som for meg virka endeløse. Å si at man bare kan bli "litt av begge deler" høres trangsynt ut. Man kan være masse av begge deler. Kanskje det ene går litt på bekostning av det andre, men det er svært få som behøver å tenke på akkurat det, med mindre de er toppidrettsutøvere. Hadde vedkommende vært ute etter å trene for å bli en konkurransedyktig powerlifter, eller slå verdensrekorder i maratonløp, så ville jeg anbefalt å skrote det ene, men dersom man ønsker å bygge muskler og brenne fett samtidig, så er ikke det den største heksekunsten. Mye av arbeidet der vil ligge på kjøkkenet. Endret 18. februar 2014 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Det eneste jeg faktisk klagde på var utsagnet om at vi ikke visste hvor vidt det var nødvendig med proteinpulver eller ikke. Og jeg sa det kunne være greit til tider, men det skal absolutt ikke være vanskelig å få i seg nok proteiner uten det. Og det eneste jeg klagde på var at du sa at et normalt kosthold ga nok protein. Proteinpulver er ikke nødvendig om man har et unormalt kosthold i riktig retning. Hvordan? Hvis man fortsatt ligger i et kalorioverskudd, og kondisjonstreningen ikke påvirker styrketreningen direkte, ser jeg ikke hvordan det kommer til å ha en negativ virkning. Dessuten var det eneste han sa at det er en myte at kondisjonstrening faktisk bryter ned muskler i seg selv. Kroppen tilpasser seg. Den kan bli meget sterk, meget utholden eller litt av begge deler. Ikke 100% sterk, 100% utholden Hva legger du i begrepet "100% sterk?". Hvis du skal begynne å prate prosenter, og at styrke og kondis er gjensidig ekskluderende, så betyr det at dersom du kun trener styrke, så vil du ikke kunne gå, fordi du har 0% kondis og 100% styrke. Det gir lite mening. Nei, nå tuller du. Om man ikke trener kondis kan man likevel løpe, og man har ikke 100% "trenthet" som fordeles på styrke og kondis. Det finnes ikke 0% kondis, men jeg skjønner at måten jeg fremstilte det på kan føre til den slutningen. Jeg sa aldri at det ene kansellerer det andre. Det jeg mener er at man ikke kan oppnå sin egen maks i begge deler på grunn av hvordan muskelfibrene fungerer. Jeg tror også at om han jogger 5x1 time i uken vil det føre til redusert fremgang i styrke enten han er toppidrettsutøver eller ikke. Kanskje jeg er overtroisk. Hva mener du med å forbrenne fett og bygge muskler? Mener du å legge på seg muskelmasse og legge av seg fettmasse? Om jeg skal pirke slik som deg så forbrenner vi strengt tatt fett enten vi trener eller ikke. Og å legge på seg muskelmasse samtidig som man legger av seg fettmasse trodde jeg heller ikke var spesielt lett? Endret 18. februar 2014 av Pettersenper Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Det jeg mente med å forbrenne fett, var å forbrenne flere kalorier enn man inntar, og dermed kutter fettprosenten. Det burde være en implisitt tolkning på dette forumet. Det er ikke direkte "lett" å bygge muskler og droppe fett samtidig, men det er ikke umulig heller. Man må balansere hvor mye protein man inntar, fordi overflødig inntak kan konverteres til fett ved glukoneogenese. Deretter må man balansere hvor mye kalorier man inntar i form av karbohydrater og fett. Som nevnt, det er ikke "lett", og det var ikke meningen å få det til å høres ut som det er det, men det er heller ikke umulig, og igjen; dette styres på kjøkkenet. Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Hvorfor er det noe galt fordi han (evnt) tar 10 kg i benk nå? Da jeg starta å trene slet jeg enormt med stanga (20 kg). Hovedgrunnen til dette er jo at man har styrkeforskjeller i kroppen (høyrearm er sterkest om du er høyrevendt feks?). Og som andre har nevnt her, ikke gidd å bry deg om kosttilskudd nå, ikke bli en av 98-kidza som akkurat har sett en video av Zyzz og tror proteinpulver og kreatin gjør at du går opp 1337 kg på kort tid. Kroppen din er ikke vant til fysisk krevende styrketrening, og vil derfor innebære at du vil få en merkbar oppgang i styrke og vekt den første perioden, den være seg 1-2-3-4-5 måneder. Spis vanlig (sunn) mat, men mer enn du pleier så er du sikra en god periode. Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Hei! Jeg er 16 år, og har "ingen" muskler. Jeg løfter akkurat benkpress stanga, og trenger å bli sterkere. Jeg har tent i 1 år nå, men det føles ut, som at jeg bruker ekstremt lang tid på å få større muskler. Jeg spiser sunt, og trener 4 dager i uka. Tar det lengre tid å bygge muskler, når man nesten ikke har noe muskler fra før? Hvordan skal jeg få trent effektivt, når jeg nesten ikke har muskler? Du burde trene annenhver dag, 3 ganger i uka maks, prøv strenghtlifts programet . eller spør noen instruktør hvordan du kan lage en plan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå