Gå til innhold

Rettsvern rundt omskjæring.


Anbefalte innlegg

Nei det har jeg aldri sagt.

 

Men en positiv side er det.

 

Er det noen positive sider ved Hells Angels?

 

Ja åpenbart!

 

Så støtter jeg ikke narkotika, vold og annen kriminalitet av den grunn.

 

Du spurte jo rett ut "er det noen positive sider?".

 

Ja det er det! Uavhengig av hva du mener med saken. Det er positive sider. Det er svært lite som fortsetter i det uendelige uten at det har noen positive sider ved seg, enten det er det ene eller det andre.

 

Grader av positivitet eller positivitetens legitimasjon er nye spørsmål som jeg ikke er uenig med deg i og heller ikke har særlig interesse av å svare på. Likevel er det disse du driller meg i.

 

Hør nøye etter:

 

Om jeg sier at det er positive sider ved heroin så har jeg likevel ikke sagt at jeg ønsker lovliggjøring. Jeg sier at det er positive sider, ikke noe annet!

 

Du sier det er positive sider, jeg setter spørsmål blant disse og du besvarer dem med det er positive sider ved de positive sidene.

 

Dersom tilhørighet er det store vektlagde argumentet burde du klare å argumentere for det på en bedre måte, siden det absolutt er noe folk burde få velge selv, og ikke dine foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt burde alle få velge selv. Spørsmålet jeg svarer på er ikke dette. Spørsmålet er "finnes det positive sider". Og du vrir det hele tiden til noe jeg ikke er interessert i å diskutere (fordi det er banalt). Jeg har aldri sagt at det positive ved det positive er det positive eller noe annet.

 

Men når det engang er slik det er, så er det en positiv side ved det. Alternativet er at det ikke er noen positive sider ved det. Det er direkte feil, da kjenner du ikke mange mennesker det gjelder. For en god del jødiske menn så oppfattes det positivt, tilhørigheten ved å være omskjært. I tillegg så oppfattes familiefesten rundt tradisjonen positivt.

 

Er det positive sider ved omskjæring?

 

Ja! Tilhørighet og tradisjon er positive sider ved omskjæring.

 

Alternativet stemmer ikke med virkeligheten.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Selvsagt burde alle få velge selv. Spørsmålet jeg svarer på er ikke dette. Spørsmålet er "finnes det positive sider". Og du vrir det hele tiden til noe jeg ikke er interessert i å diskutere (fordi det er banalt). Jeg har aldri sagt at det positive ved det positive er det positive eller noe annet.

 

Men når det engang er slik det er, så er det en positiv side ved det. Alternativet er at det ikke er noen positive sider ved det. Det er direkte feil, da kjenner du ikke mange mennesker det gjelder. For en god del jødiske menn så oppfattes det positivt, tilhørigheten ved å være omskjært. I tillegg så oppfattes familiefesten rundt tradisjonen positivt.

 

Er det positive sider ved omskjæring?

 

Ja! Tilhørighet og tradisjon er positive sider ved omskjæring.

 

Alternativet stemmer ikke med virkeligheten.

 

Du går i sirkel rundt poenget om at tilhørighet og tradisjon nødvendigvis er det beste for barnet og er en absolutt når det kommer til det positive aspektet. Noe du burde være interressert i å diskutere siden det er ditt argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ånei slettes ikke.

 

Spørsmålet var ikke "er de positive sidene det beste for barnet".

 

Spørsmålet jeg utlukkende velger å svare på er "finnes det positive sider".

 

Ja det gjør det.

 

Alternativet er at familier holder på i det uendelige med skadelig tradisjon som ikke har noen positive sider. Det ville vært fullstendig meningsløst. Selvsagt er det ikke slik!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ånei slettes ikke.

 

Spørsmålet var ikke "er de positive sidene det beste for barnet".

 

Spørsmålet jeg utlukkende velger å svare på er "finnes det positive sider".

 

Ja det gjør det.

 

Alternativet er at familier holder på i det uendelige med skadelig tradisjon som ikke har noen positive sider. Det ville vært fullstendig meningsløst. Selvsagt er det ikke slik!

 

Du tar utgangspunkt i at omskjæring har en mening, eller en hensikt om du så vil. Du må gjerne utdybe deg.

 

Jeg har spurt er det positive sider, tilhørighet og tradisjon er svaret jeg har fått. Jeg har stilt spørsmål rundt disse og da kommer det veldig avvikende svar, eller gjerne ingen svar.

 

Er tilhørighet nødvendigvis positivt?

Er det å kjønnslemleste ett barn en såpass bagatell at man burde la det være opptil foreldre å avgjøre?

Viss omskjæring har en hensikt utenom dette, så må du gjerne legge det også frem. Men for min del ser omskjæring ganske meningsløst ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om tilhørighet er nødvendigvis er positivt er ikke hva jeg diskuterer.

Om tradisjon er nødvendigvis er positivt er ikke hva jeg diskuterer.

 

Av svært mange involverte så oppfattes dette positivt.

 

Om kjønnslemlestelse er en bagatell har ingenting med det jeg diskuterer å gjøre.

 

At du ser på omskjæring som meningsløst er irrelevant så lenge de involverte finner mening i det. Jeg synes du er meningsløst, men hva betyr vel det?

 

Jeg kan godt utvide diskusjonen til å også omhandle mening og hensikt. For omskjæring har så definitivt både mening og hensikt. Alternativet er at en av de viktigste tradisjonene i jødedommen er meningsløs. Det er selvfølgelig ikke riktig.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Om tilhørighet er nødvendigvis er positivt er ikke hva jeg diskuterer.

Om tradisjon er nødvendigvis er positivt er ikke hva jeg diskuterer.

 

Av svært mange involverte så oppfattes dette positivt.

 

Om kjønnslemlestelse er en bagatell har ingenting med det jeg diskuterer å gjøre.

 

At du ser på omskjæring som meningsløst er irrelevant så lenge de involverte finner mening i det. Jeg synes du er meningsløst, men hva betyr vel det?

 

Jeg kan godt utvide diskusjonen til å også omhandle mening og hensikt. For omskjæring har så definitivt både mening og hensikt. Alternativet er at en av de viktigste tradisjonene i jødedommen er meningsløs. Det er selvfølgelig ikke riktig.

 

Det var ikke det som var problemet. Du sa at ingen hadde gjort det viss det ikke hadde en hensikt, da hadde det vært meningsløst. Jeg vil gjerne ha tak i den hensikten.

 

Tingen er at det er ett såpass alvorlig inngripelse i ett liv at diskusjonen handler om hvorvidt det burde sanksjoneres på lik linje med en del andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg diskuterer ikke om noe burde sanksjoneres. Det er irrelevant for hva jeg sier.

 

At en av de viktigste tradisjonene i jødedommen har en hensikt sier seg selv. Det er et religiøst rituale med en åpenbar religiøs hensikt. Men dette blir vel pensum på ungdomsskolen eller videregående så trenger kanskje ikke gjenta det her.

Lenke til kommentar

Jeg diskuterer ikke om noe burde sanksjoneres. Det er irrelevant for hva jeg sier.

 

At en av de viktigste tradisjonene i jødedommen har en hensikt sier seg selv. Det er et religiøst rituale med en åpenbar religiøs hensikt. Men dette blir vel pensum på ungdomsskolen eller videregående så trenger kanskje ikke gjenta det her.

 

Det var allerede pensum da jeg gikk på ungdomskolen, videregående erstattet jeg med arbeid.

At det er ett religiøst ritual føler ikke jeg er ett grunnlag for at det er en positiv hensikt, tidligere religiøse rutaler har inneholdt heksebrenning og barneoffering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor du sier at du ikke føler ett religiøst grunnlag gir positiv hensikt.

 

Det er ikke relevant til noe av det jeg diskuterer her.

 

Vi er stort sett enige om alt her, likevel vil du stadig ha meg med ut på en tur jeg ikke gidder å gå. En tur inn i banalitetens land.

 

Det eneste jeg ville var å presisere en mulig feil eller misforståelse, dersom du trodde det ikke fantes positive sider ved omskjæring. For det er det. Men for all del, dra gjerne inn heksebrenning og individets rett til å bestemme. Jeg kan ikke bry meg om det.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor du sier at du ikke føler ett religiøst grunnlag gir positiv hensikt.

 

Det er ikke relevant til noe av det jeg diskuterer her.

 

Vi er stort sett enige om alt her, likevel vil du stadig ha meg med ut på en tur jeg ikke gidder å gå. En tur inn i banalitetens land.

 

Det eneste jeg ville var å presisere en mulig feil eller misforståelse, dersom du trodde det ikke fantes positive sider ved omskjæring. For det er det. Men for all del, dra gjerne inn heksebrenning og individets rett til å bestemme. Jeg kan ikke bry meg om det.

 

Jeg etterspurte om det var positive sider, du svarer tilhørighet. Jeg er uenig i at det nødvendigvis er en positiv ting å markere ett menneske for livet. Her er vi da muligens uenige, det er dette jeg ønsker å avdekke.

 

Syns du det er så banalt å kunne diskutere hvorvidt det har positive sider eller er det de positive sidene du synes er banale?

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva du mener, faktum er at det oppfattes positivt av mange av de involverte. Hva du sier om saken er likegyldig. Tilhørigheten ved å være omskjært føles så til de grader positivt for en stor gruppe mennesker. At du er blind og ikke vet noen ting om den saken er irrelevant.

 

Jeg synes det er på sin plass å poengtere at det er positive sider ved omskjæring. Uten en eneste positiv side hadde det ikke eksistert noen drivkraft for tradisjonen.

 

Jeg synes det er utrolig dersom du virkelig tror at en av de mest sentrale tradisjonene i jødedommen ikke har positive sider ved seg. Like absurd som å si at heroin ikke har noen positiv side. Dersom det ikke finnes positiv side ved heroin så hadde det ikke vært en eneste heroinjunkie.

 

Alt utover det faktum at det eksisterer positive sider ved omskjæring er banalt og jeg nekter å diskutere det.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg synes det er på sin plass å poengtere at det er positive sider ved omskjæring.

 

Bl.a. en av langtidsvirkningene er at det resulterer i Nobelpris-vinnere, som en rabbi påstod i debatt med Christoper Hitchens. Mange vil vel dog mene at det er å overforenkle.

 

http://www.youtube.com/watch?v=KZTS6iVpSPI

 

Uansett så er jo alt slikt en avsporing fra det det egentlig handler om.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva du mener, faktum er at det oppfattes positivt av mange av de involverte. Hva du sier om saken er likegyldig. Tilhørigheten ved å være omskjært føles så til de grader positivt for en stor gruppe mennesker. At du er blind og ikke vet noen ting om den saken er irrelevant.

 

Jeg synes det er på sin plass å poengtere at det er positive sider ved omskjæring. Uten en eneste positiv side hadde det ikke eksistert noen drivkraft for tradisjonen.

 

Jeg synes det er utrolig dersom du virkelig tror at en av de mest sentrale tradisjonene i jødedommen ikke har positive sider ved seg. Like absurd som å si at heroin ikke har noen positiv side. Dersom det ikke finnes positiv side ved heroin så hadde det ikke vært en eneste heroinjunkie.

 

Alt utover det faktum at det eksisterer positive sider ved omskjæring er banalt og jeg nekter å diskutere det.

 

Du begynner å bevege deg mer over om hva du mener om meg enn å faktisk forsvare påstanden din. Noe som er ganske typisk når du ikke klarer å forsvare den. Om en religion viser at det har tilhørighet. Skal du være knyttet til noe resten av livet fordi dine foreldre mener det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke forsvare påstanden min. Det er et åpenbart faktum.

 

Det er positive sider ved omskjæring fordi mange av de involverte føler det slik. Og grunnen til at det oppfattes positivt er fordi det gir en følelse av tilhørighet og tradisjon, en følelse som ikke ville vært der på samme måte uten omskjæring.

 

Hva du mener eller synes om den saken spiller ingen rolle.

 

Omskjæring oppfattes positivt, det er et faktum.

 

Det er helt absurd å mene noe annet.

 

Jeg kan si "er det noe positivt med å høre på country?". Også har du liksom en hel forbanna musikksjanger som bare turer og går av seg selv uten at noen av de involverte liksom skulle få noe positivt ut av det? Ingen liker musikken? Bare fordi jeg ikke kan se noe hensikt med det? Nei vet du hva...

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Bl.a. en av langtidsvirkningene er at det resulterer i Nobelpris-vinnere, som en rabbi påstod i debatt med Christoper Hitchens. Mange vil vel dog mene at det er å overforenkle.

Ikke relevant til noe av det jeg diskuterer.

Uansett så er jo alt slikt en avsporing fra det det egentlig handler om.

Jeg har ingenting å tilføye diskusjonen annet enn å rette opp i misoppfatningen om at en av jødedommens mest sentrale tradisjoner ikke har hensikt eller en eneste positiv side ved seg. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Trenger ikke forsvare påstanden min. Det er et åpenbart faktum.

 

Jeg kan si "er det noe positivt med å høre på country?". Også har du liksom en hel forbanna musikksjanger som bare turer og går av seg selv uten at noen av de involverte liksom skulle få noe positivt ut av det? Ingen liker musikken? Bare fordi jeg ikke kan se noe hensikt med det? Nei vet du hva...

 

 

Viss det er såpass åpenbart forstår jeg ikke at du ikke klarer å forklare noe utav det. Bare gjenta deg selv med at det må være det ellerrs hadde ikke folk gjort det.

 

Det er noe positivt med Country med at det ikke merker deg for resten av livet viss du hører på det i bilen som barn. Omskjæring gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forklarer det rett ut tydelig:

 

Det er positive sider ved omskjæring med at det skaper en følelse av tilhørighet og det er en familiefest. Dette oppleves positivt for andre mennesker.

 

Det er en åpenbar forklaring, det er ikke en forklaring som du legger frem ved at noe er positivt fordi det ikke er noe negativt.

 

Forklar meg hvorfor Country har positive sider da?

 

Det er jo en helt absurd tanke at så mange familier holder på denne tradisjonen hvis du ikke tror det tilføyer dem en eneste positiv side. Hvis jeg hadde hatt ditt perspektiv så måtte jeg jo trodd at verden var fullstendig av hengslene. Hvis ikke det fantes en positiv side så må jo det bety at motivasjonen utelukkende er basert på negative sider, ønsker om å skade, påføre smerte og lignende. Det er jo galskap å tro at dette er det eneste som ligger bak. Da har du ikke føttene plantet godt nok i dette universet mann!

 

Fakta er at for mange av de involverte så oppfattes omskjæring som noe positivt, det gir det en positiv side. Grunnen til at det oppfattes positivt er fordi det gir en unik følelse av tilhørighet, tradisjon og familiefest. Så vil jo ditt syn på saken aldri kunne endre virkeligheten, hva som faktisk er tilfelle her.

 

Tror du heller ikke det finnes en eneste positiv side ved heroin?

Tror du ikke boxing har positive sider?

Tror du ikke prostitusjon har positive sider?

Tror du ikke slaveri har positive sider?

Tror du ikke krig har positive sider?

 

Wtf...

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg forklarer det rett ut tydelig:

 

Det er positive sider ved omskjæring med at det skaper en følelse av tilhørighet og det er en familiefest. Dette oppleves positivt for andre mennesker.

 

Det er en åpenbar forklaring, det er ikke en forklaring som du legger frem ved at noe er positivt fordi det ikke er noe negativt.

 

Forklar meg hvorfor Country har positive sider da?

 

Det er jo en helt absurd tanke at så mange familier holder på denne tradisjonen hvis du ikke tror det tilføyer dem en eneste positiv side. Hvis jeg hadde hatt ditt perspektiv så måtte jeg jo trodd at verden var fullstendig av hengslene. Hvis ikke det fantes en positiv side så må jo det bety at motivasjonen utelukkende er basert på negative sider, ønsker om å skade, påføre smerte og lignende. Det er jo galskap å tro at dette er det eneste som ligger bak. Da har du ikke føttene plantet godt nok i dette universet mann!

 

Fakta er at for mange av de involverte så oppfattes omskjæring som noe positivt, det gir det en positiv side. Grunnen til at det oppfattes positivt er fordi det gir en unik følelse av tilhørighet, tradisjon og familiefest. Så vil jo ditt syn på saken aldri kunne endre virkeligheten, hva som faktisk er tilfelle her.

 

Tror du heller ikke det finnes en eneste positiv side ved heroin?

Tror du ikke boxing har positive sider?

Tror du ikke prostitusjon har positive sider?

Tror du ikke slaveri har positive sider?

Tror du ikke krig har positive sider?

 

Wtf...

 

At jeg ikke ser at det å tvinge ett barn til å skjære av seg forhuden har positive sider betyr alså at jeg er gal?

 

Country kan folk høre på dersom dem ønsker det, det har positive sider.

Boksing er en sport folk kan utdøve dersom dem liker det, så derfor har det positive sider.

Prostitusjon så lenge det er frivillig er ett yrke som da folk selv velger, derfor er det positivt

Slaveri i den retteforstand att ett annent menneske eier rettighetene til ett annent menneske ser jeg ikke på som positivt annen enn for eieren, siden jeg mener alle mennesker skal stilles likt. Men det har positive sider for eier, for den som blir eigd er dette en variabel. Men han hadde nok hatt det bedre med samme arbeid dersom han hadde vært fri.

Krig har positive og negative sider.

 

Men, viss du ser på mye av det du nevner så er det voksne mennesker som tar ett valg på vegne av seg selv. Annet enn krig og slaveri der andre mennesker tar ett valg som påvirker ditt liv, og resten av livet ditt. Det er i mine øyner negativt. Men du er tydigvis for at andre skal kunne utuktige din kropp før du selv er mynding.

 

Viss tradisjonen er den eneste positive siden du klarer å hoste opp. Så har du ett veldig tynt grunnlag. Siden det tar i fra ett menneske religions -og tilhørigshetsfriheten sin. Noe som faktisk er sett på som en menneskerett.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

At jeg ikke ser at det å tvinge ett barn til å skjære av seg forhuden har positive sider betyr alså at jeg er gal?

Da dsikuterer vi ikke det samme. Jeg diskuterer positive sider ved det å være omskjært, festen og følelsen av tilhørighet mange sier selv er positivt.

 

Det er ingenting positivt ved selve handlingen i seg selv å skjære forhuden ved tvang.

Viss tradisjonen er den eneste positive siden du klarer å hoste opp. Så har du ett veldig tynt grunnlag. Siden det tar i fra ett menneske religions -og tilhørigshetsfriheten sin. Noe som faktisk er sett på som en menneskerett.

Når jeg har gjentatt de positive sidene så mange ganger, og du likevel ikke klarer å få med deg hva jeg sier så vet jeg ikke lenger hva jeg kan si som vil gjøre noe forskjell. Tradisjonen er ikke den eneste positive siden, noe jeg har presisert ganske tydelig og svært mange ganger. At du fortsetter å påpeke negative sider ved omskjæring er irrelevant for det faktum at omskjæring har positive sider, noe du etterspurte og det eneste jeg var interessert i å rette opp i. Om du faktisk er enig i at tradisjon er en positiv side så har vi hvertfall blitt enige om fakta i saken, omskjæring har positive sider. Selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i at en tradisjon for tradisjonens skyld er en positiv side.

 

 

Men du er tydigvis for at andre skal kunne utuktige din kropp før du selv er mynding.

Nå er jo du tydeligvis for krig, slaveri, heroin og country, så sånnsett er vel ikke du noe bedre.

 

Det er ikke hyggelig å diskutere med deg når du setter opp stråmenn og angriper meg for meninger jeg har presisert om og om igjen at jeg ikke har. Du unnviker hva jeg ønsker å diskutere.

 

Å utuktige andres kropp før de er myndige er (utenom religiøse minoriteter) banalt og noe jeg aldri kommer til å ha interesse av å diskutere med deg.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...