Gå til innhold

[Løst] Windows server 2008 server, hvordan få til auto-lås ved førstegangsinnlogging etter restart?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

På min hjemmeserver har jeg korrigert registeret slik at maskinen logges direkte inn på administratorbrukeren. Dette fordi jeg bruker en del serverprogramvare som ikke kan kjøres som tjenester, dermed starter dem heller ikke automatisk med mindre maskinen logges inn.

Problemet er at inntill jeg låser pc-en kan hvem som helst gå frem til serveren og gjøre hva dem vil, og dersom pc-en er låst er det kun en restart som skal til.

Vel, i realiteten er det ikke en stor rissiko da serveren står hjemme, men jeg liker det likevel ikke.

Jeg ønsker dermed at etter restart av serveren skal maskinen låses umiddelbart etter login, dette må kun skje første gang etter restart, for dersom jeg automatiserer dette til å skje ved hver login så vil jeg jo slite med å administrere den selv.

Noen løsninger for dette?

http://www.logonexpert.com/freeautologon.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være dette er noe for deg? Aldri testet det, så vet ikke om det fungerer.

Om ikke brukte jeg dette programmet i mange år til å auto restarte en server jeg hadde (dårlig oppsett, måtte restartes ofte får å ikke gå i stå). Ser at det også har en funksjon til å låse pcen/serveren automatisk.

Kanskje det enkleste, om du ikke vil prøve det scriptet jeg linket til først.

Lenke til kommentar

Er det ikke enklere å sette opp så disse ikke-service programmene starter uten at den logger inn?

Noen programmer kan kjøres fra scheduled tasks, og noen kan du lage en service som kjører programmet for - og det finnes også programmer som kjører hvilketsomhelst program som en service.

Lenke til kommentar

Er det ikke enklere å sette opp så disse ikke-service programmene starter uten at den logger inn?

Noen programmer kan kjøres fra scheduled tasks, og noen kan du lage en service som kjører programmet for - og det finnes også programmer som kjører hvilketsomhelst program som en service.

Hvordan kan et ikke-service program kjøre uten at man logger inn?

Når det gjelder å omgjør programmer til servicer så er det selvsagt en løsning, men problemet er at man dermed gjerne ikke får GUI-et frem etter login med mindre man avslutter service og starter programmet, det vil jeg si blir en dårlig løsning.

Jeg hadde en Vista med samme sak, der la jeg en shortcut i Startup som gjorde Windowstast+L. Googler du den så tror jeg du løser det veldig enkelt.

EDIT: Prøv denne: http://www.howtogeek.com/howto/windows/create-a-shortcut-for-locking-your-computer-screen-in-windows-vista/. Har oppgradert til mac så jeg får ikke testet fra sofaen nå.

Jeg har tengt på den løsningen, men ser for meg at jeg da også vil bli logget ut når jeg faktisk skal logge meg inn for å gjøre noe. Det er vel egentlig her problemet ligger.

Lenke til kommentar

Hvordan kan et ikke-service program kjøre uten at man logger inn?

Når det gjelder å omgjør programmer til servicer så er det selvsagt en løsning, men problemet er at man dermed gjerne ikke får GUI-et frem etter login med mindre man avslutter service og starter programmet, det vil jeg si blir en dårlig løsning.

Uhm...hva skal du med GUI dersomingen er logget inn?? :O

Og det finnes flere programmer for å kjøre ikke-service-programmer som service;

https://www.google.no/search?q=run+any+program+as+service&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&channel=fflb&gws_rd=cr&ei=EXfxUpzeIqXK4ATEq4CoDg

Lenke til kommentar

Ærlig talt...

Med fysisk tilgang til en pc/server kan en alltid klare å logge seg inn(få tilgang til data) i et slikt tilfelle.

Eller bare rappe harddiskene for den saks skyld.

Da må en ha kryptering på filer/filsystem om det skal være noen vits.

En maskin med trusted plattform chip f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...