Gå til innhold

Forsikring og bil adskilt.

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsikringen følger den polisen står på, uavhengig av bilens eier. Så dersom du kolliderer i bilen du bruker, med forsikring i annens navn, og det er din skyld, er det den personens problem. Så får dere gjøre opp dere i mellom, men du har i praksis null økonomisk ansvar. Eneste du som eier og sjåfør er ansvarlig for er teknisk status og at forsikringen er gyldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å få registrert en bil er det krav om at forsikringen skal stå på den som eier bilen. Situasjonen du fremstiller vil derfor ikke være et problem, med mindre du kjøper en bil uten å omregistrere den, men da er du allerede på tynn is av andre årsaker. Det er nemlig lovpålagt å omregistre en bil når den skifter eier (innen 3 dager).

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Trådstarter sitt spørsmål baserte seg på at bileier og forsikringstaker var to forskjellige personer. Om du bruker en bil som din far står som eier og forsikringstaker på blir en annen sak. (Men med mindre dette er klarert med forsikringsselskapet, så kan det by på problemer den dagen det skulle skje noe)

Lenke til kommentar

Bilen jeg kjører er registrert på faren min og han har ikke engang førerkort.

Sparer 10 tusen kr kun pga det

Det bryter vell teknisk sett med avtalen da den som eier forsikringen skal være hovedbruker (over 50%).

Betaler for ungdom under 23 år skal kunne kjøre bilen. Jeg spurte sparebank 1 forsikring om det på forhånd og det var helt ok. Har vært involvert i en smal ulykke og det var ikke noe problem at jeg kjørte.

Lenke til kommentar

Nå fant eg ikkje vilkåra for bilforsikringa til Sparebank 1 på internett. Men det bruker å stå litt meir spesifisert informasjon om dette med kven som kan kjøyre bilen.

Som eit eksempel så er det slik at dei fleste bilforsikringer der det kun skal være personer over 23 år som kjøyrer bilen så vil forsikringa fortsatt gjelde fullt ut ved ei ulykke der ein 18 åring var fører av bilen. Men berre dersom det kan visast til at 18 åringen berre unntaksvis fikk kjøyre bilen.

Men dersom det viser seg at 18 åringen kjøyrer bilen ofte, eller til og med fast så vil forsikringsselskapet kunne avkorte forsikringsutbetalinga. Ein vanlig måte å gjere det på i praksis er at forsikringsselskapet betaler for skaden du påfører andre, men at du ikkje får erstattningsutbetaling for skadene på din eigen bil.

Lenke til kommentar

Betaler for ungdom under 23 år skal kunne kjøre bilen. Jeg spurte sparebank 1 forsikring om det på forhånd og det var helt ok. Har vært involvert i en smal ulykke og det var ikke noe problem at jeg kjørte.

Problemet er ikke at du kjører, problemet er at det er _bare_ du som kjører. Da i praksis betaler du mindre enn den faktiske risikoen. Dersom du skulle forsikret den selv, så hadde det blitt dyrere på grunn av at du er under 23. At du fremdeles er hovedbruker, men en annen er forsikringstaker er garantert ikke en del av avtalen mellom deg og selskapet. OM det var det hadde du ikke spart noe på å gjøre det slik, siden du fremdeles ville vært betraktet som hovedbruker.

Om du tar telefonen, ringer dem og spørr om det er greit at faren din er forsikringshaver, selv om han aldri bruker bilen, så kommer du til å få et annet svar en det du fikk over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...