Gå til innhold

Tips til stereoforsterker

Anbefalte innlegg

Vel når du skriver du vurderer steroforsterker, så hadde aldri tankene mine falt på en surroundreciver iallefall. Som folk har sagt før meg i tråden, så er det vanvittig mange forskjellige meninger om lyd.

Men klipsch er vel generelt sett kjent for og være litt lyse i toppen og trenge en god og varm forsterker, så finnes det jo igjen en god del meninger om hva det nå er...

Jeg endte opp med yamaha surround-reciver og rør effekt.(Da jeg hadde 5.2 surround)

Solgte hele sulamitten og kjøpte meg noen B&W høyt og en primare i22 stereoforsterker med dac, og denne har jeg virkelig lært og elske. WAF faktoren er skyhøy, og den er noe av det bedre jeg har hatt i mitt eie. Den er stadig på salg på soundgarden, kosta vel under 10k for noen uker siden(jeg gav 7 for min brukte i sommer, strøken). Dac har faktisk vanvittig mye og si vil jeg påstå, så hvis du skal kjøpe det utenom så burde du legge litt penger i det og...

Jeg har kjøpt alt mitt utstyr brukt, og min erfaring er at på steder som hifisentralen og avforum (ikke finn) så er folk seriøse om hobbyen sin, tar vare på utstyret og selger det til (nesten) fair pris, og standen det er opgitt til stemmer med virkeligheten. Selvfølgelig testing av utstyr før kjøp er jo veldig lurt. Men gjør man dette ender man fort opp med mye bedre komponenter en det man egentlig så for seg, spesielt med litt tolmodighet på bruktfbørsene.

Ellers finnes det per skrivende stund 1023 sider i tråden "klipsch klubben på avforum" folk som faktisk eier dette merket og deres erfaringer rundt matching av utstyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel når du skriver du vurderer steroforsterker, så hadde aldri tankene mine falt på en surroundreciver iallefall. Som folk har sagt før meg i tråden, så er det vanvittig mange forskjellige meninger om lyd.

Men klipsch er vel generelt sett kjent for og være litt lyse i toppen og trenge en god og varm forsterker, så finnes det jo igjen en god del meninger om hva det nå er...

Jeg endte opp med yamaha surround-reciver og rør effekt.(Da jeg hadde 5.2 surround)

Solgte hele sulamitten og kjøpte meg noen B&W høyt og en primare i22 stereoforsterker med dac, og denne har jeg virkelig lært og elske. WAF faktoren er skyhøy, og den er noe av det bedre jeg har hatt i mitt eie. Den er stadig på salg på soundgarden, kosta vel under 10k for noen uker siden(jeg gav 7 for min brukte i sommer, strøken). Dac har faktisk vanvittig mye og si vil jeg påstå, så hvis du skal kjøpe det utenom så burde du legge litt penger i det og...

Jeg har kjøpt alt mitt utstyr brukt, og min erfaring er at på steder som hifisentralen og avforum (ikke finn) så er folk seriøse om hobbyen sin, tar vare på utstyret og selger det til (nesten) fair pris, og standen det er opgitt til stemmer med virkeligheten. Selvfølgelig testing av utstyr før kjøp er jo veldig lurt. Men gjør man dette ender man fort opp med mye bedre komponenter en det man egentlig så for seg, spesielt med litt tolmodighet på bruktfbørsene.

Ellers finnes det per skrivende stund 1023 sider i tråden "klipsch klubben på avforum" folk som faktisk eier dette merket og deres erfaringer rundt matching av utstyr.

Ingen av forsterkerne som er nevnt i denne tråden her er da surroundreciever, det er jo derfor jeg vil ha nytt anlegg. Surroundreciever er utelukket, da jeg ikke interesserer meg for surroundlyd.

Har heller ikke lyst på brukt anlegg, jeg vil ha nytt. Hadde jeg skulle kjøpt anlegg i 100.000,- klassen, så hadde det gått ann å sett på brukt, men det er ikke planen min akkurat.

Ja men den tråden skal jeg nok lese litt i! :)

Lenke til kommentar

Du skal vel strengt tatt ikke kjøpe brukt anlegg? Men en forsterker ?

Hadde jeg betalt nypris for anlegget jeg har i stua i dag hadde jeg betalt over 21 bare for forsterker og høyt, istedenfor fikk jeg det for 11, og det synes absolutt ikke at det er brukt...

Lenke til kommentar

Tenkte på KT 88 ja. men føler det er litt mer styr med den, når det ikke er tonejustering og volumkontroll. Et hav av rør å sette seg inn i osv. Så det får heller bli en rørforsterker neste gang tenker jeg :)

Det er egentlig greit å holde seg unna rør, for det er utrolig irriterende (og dyrt!) om man først går den veien. Ellers har jeg god erfaring med Shuguang sine rør, men det klart viktigste lydmessig i et anlegg er høyttalerne. Sjekk ut den jeg linket til fra XTZ; jeg har en HK 980 liggende og, og den blir totalt grisebanket av XTZ sin. Ellers bør du ikke henge deg så mye opp i tonekontroll; plassering i rommet og f.eks blokking av bassrefleks er en mye bedre måte å løse slike problemer på (imho). Jeg har hatt mye forskjellig, men har landet på en rørforsterker (kt88, MED fjernkontroll), en dacmagic og et par stativhøyttalere fra XTZ (99.26) som jeg er meget fornøyd med :) Lykke til!

Sjekket ut den XTZ'en og den virker ikke så dum. Og til en meget hyggelig pris også!

Godt mulig at det blir den ja :)

Den er genial, har effektdelen fra XTZ selv, og det er beste investeringen jeg har gjort for lyden. Men de har steget litt i pris, sikkert pga stor etterspörsel...

Ja XTZ kom vel i begynnelsen som et litt billigmerke? Men det er vel sikkert like bra som alt annet :)

Kikket litt på Yamaha A-S1000 også, Men koster jo litt mer også da :S

Xtz har vel alltid ligget i mellomklassen til litt lavere pris, de beste höytalerne de har konkurrerer med de dyreste versjonene til BW. Tenker da på stativhöytalere. Dvs i begynnelsen 6000? for XTZ og 40000+ for BWs highend stativ. Den som nå heter Diamond... Dette ifölge tester av hifipressen..

Men du får jo svärt mye for prisen på forsterkerne deres, sollide watt, god strömforsyning, Klasse A og AB, og mulighet for balanserte kabler. Dessuten låter de jo bra.

Ellers så er de dyreste XTZ höytalerne å regne som highend, og de har mye höyere verdi enn det som står på papiret. Divine jeg tenker mest på...

Edit. Har du pengene og kjöper brukt så er det sef stas og mye kvalitet i merker som Primare og Hegel...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Akkurat det med nytt eller brukt er vel litt smak og behag og opp til hver enkelt eller? SPiller da vel ingen rolle det, om jeg vil ha nytt, så angår jo det ingen andre. Men ja, jeg følger med på bruktmarkeder også!

Det er like før jeg bestiller XTZ'en, men det lille som holder igjen fra å bestille er om den passer til Klipsch!?

Lenke til kommentar

Tenkte på KT 88 ja. men føler det er litt mer styr med den, når det ikke er tonejustering og volumkontroll. Et hav av rør å sette seg inn i osv. Så det får heller bli en rørforsterker neste gang tenker jeg :)

Det er egentlig greit å holde seg unna rør, for det er utrolig irriterende (og dyrt!) om man først går den veien. Ellers har jeg god erfaring med Shuguang sine rør, men det klart viktigste lydmessig i et anlegg er høyttalerne. Sjekk ut den jeg linket til fra XTZ; jeg har en HK 980 liggende og, og den blir totalt grisebanket av XTZ sin. Ellers bør du ikke henge deg så mye opp i tonekontroll; plassering i rommet og f.eks blokking av bassrefleks er en mye bedre måte å løse slike problemer på (imho). Jeg har hatt mye forskjellig, men har landet på en rørforsterker (kt88, MED fjernkontroll), en dacmagic og et par stativhøyttalere fra XTZ (99.26) som jeg er meget fornøyd med :) Lykke til!

Sjekket ut den XTZ'en og den virker ikke så dum. Og til en meget hyggelig pris også!

Godt mulig at det blir den ja :)

Den er genial, har effektdelen fra XTZ selv, og det er beste investeringen jeg har gjort for lyden. Men de har steget litt i pris, sikkert pga stor etterspörsel...

Ja XTZ kom vel i begynnelsen som et litt billigmerke? Men det er vel sikkert like bra som alt annet :)

Kikket litt på Yamaha A-S1000 også, Men koster jo litt mer også da :S

Mja, det er lenge siden f.eks 99.26 kom, og de var ikke dynavoice-billige, og den gangen var det vel snakk om å lage høy kvalitet til en fornuftig penge

http://www.lydogbilde.no/test/xtz-99-26-mk-ii

Finner dessverre ikke den første testen, men de bruker en dyr bånddiskant fra Fountek og Seas Excel-elementer, så de har aldri vært typisk "billige". Komponentene finner man sjelden i utstyr i noe av i nærheten av denne prisklassen.

De har noen produkter der de har spart inn på komponentene, men de ligger langt over typiske billigmerker som "Argon" og "Dynavoice" når det gjelder lyd. For all del, hadde Dynavoice F6 i et år og de spiller utrolig bra for å koste en tusenlapp, men forskjellen opp til f.eks 99.25 er enorm. Det gjelder alt fra elementer til byggemateriale, utførelse og delefilter.

Hvis jeg skulle byttet måtte det bli til noe som kostet minst et par-tre ganger så mye, synes f.eks Sonus Faber Cremona høres fantastisk ut med en god rørforsterker. Jeg er heldig og har en del venner med gode anlegg, så jeg har fått høre en del opp gjennom årene :)

Lenke til kommentar

Akkurat det med nytt eller brukt er vel litt smak og behag og opp til hver enkelt eller? SPiller da vel ingen rolle det, om jeg vil ha nytt, så angår jo det ingen andre. Men ja, jeg følger med på bruktmarkeder også!

Det er like før jeg bestiller XTZ'en, men det lille som holder igjen fra å bestille er om den passer til Klipsch!?

Jeg har aldri testet kombinasjonen, men jeg har vært borti RF-82 med en del andre forsterkere. De låter meget bra med rør, og de låter bra selv med "svake" forsterkere (testet til og med en t-amp på 2x20W eller noe sånt på dem, spilte bra det...).

Klipsch gir nok lyd nesten uansett hvilken forsterker du bruker, men jeg synes bassen spesielt trenger å holdes litt i trøya for å ikke bli "grumsete". Ellers er de som nevnt lyse i toppen med horndiskant.

Jeg har som sagt ikke testet, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at XTZ sin skal klare en god jobb her. Jeg har ikke testet de sammen, men jeg har testet XTZ på et par andre høyttalere og det har alltid fungert. De har aldri slått meg som "lyse", men det har vært tydelig at det holder basselementet med jerngrep.

Ellers er som nevnt Hegel H70 til 6000,- et meget godt kjøp, så du kan jo alltids låne med deg en slik hjem om det ikke er alt for langt til nærmeste "Soundgarden" :)

Lenke til kommentar

Etter timesvis på forumer får jeg en følelse av at NAD kanskje ikke passer så bra. Det er jo litt dumt å komme med sånne konklusjoner når man ikke har hørt da.

Men hører mange anbefaler litt mer vanlige merker som Yamaha, Marantz, Denon osv.

Hva med en av disse kanskje?

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd...er-a-9070-sort

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-ho...0/198780.3166/

http://www.hifiklubben.no/Products/d...sterker-62896/

http://www.proshop.no/HiFi-og-surrou...k-2417505.html

har rf 82 selv. har had nad onkyo harmon kardon å abrahamsen på de.

styr unna nad er mitt råd på akkorat klipsch ihvertfall.

harmon å abrahamsen funket best av det jeg har had, etter mitt øre ihvertfall :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...