rabbitmonster Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Hei, Hva gjøres egentlig på en bilservice? Jeg kan utføre følgende selv: - Skifte olje og filter - Bytte vindusviskere - Fylle på bremsevæske - Fylle på frostvæske - Fylle på spylervæske - Skifte pollenfilter - Skifte luftfilter Blir det gjort noe annet enn dette på en standard service? Hvis nei, er det da fornuftig av meg å droppe å dra på service, ettersom jeg kan gjøre det meste selv? Tenker å dra på service kun ved behov, f.eks at jeg merker at bremsene er litt dårlige, lekkasjer, eller annen feil som jeg ikke klarer å fikse selv. Bilen er mer enn 5 år gammel, så garantien er ute uansett. Endret 4. februar 2014 av rabbitmonster Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Olje og oljefilter, kupéfilter/pollenfilter, luftfilter, sjekk av alt av væskenivå og bytte av vindusviskere er lett å ta selv. Bytte av frostvæske, bytte av bremsevæske, bremseklosser/skiver er litt mer komplisert og er også viktig at det blir gjort riktig. Er du "handyman" kan dette også gjøres selv. Ellers sjekker de ting som styring, oppheng, dempere og en del andre ting som krever at man vet hva man ser etter samt noe spesialutstyr. Bytte av bremsevæske på en del nyere biler kan kreve spesialutstyr grunnet ting som antiskrens og lignende. Edit: Du bør ikke kjøre til bremsene blir dårlige. Klossene og skivene bør sjekkes ved bestemte intervaller. F.eks. hver gang du legger om dekk. Edit2: Sjekk av frysepunkt på frostvæske krever bestemt utstyr men mange verksteder gjør dette og etterfyller for en snau hundrelapp. Kanskje til og med gratis. Endret 4. februar 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Ta kontakt med ditt lokale verksted litt i forkant av servicen og hør hva som skal gjøres. Er det ting du vet selv at du får til og har utstyret til kjøper du bare nødvendige deler som trengs. Er det en mer komplisert service bestiller du en time. Er ihvertfall slik jeg gjør det med min nye bil. De eldre tar jeg alt på selv. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Søk på Google og Youtube hvis det er noe du lurer på. F.eks. oljebytte. Er veldig mange videoer der som viser veldig godt hvordan man gjør de forskjellige tingene. Kanskje til og med på din modell. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Service har blitt mer og mer kontroll, mindre som faktisk blir gjort. Sedsberg har gitt deg et godt svar allerede, vil bare legge til at drivstoff-filter (spesielt da på diesel) også blir tatt på service. På bensin har man tennplugger en sjelden gang. Skaff deg som Hansien sier oversikt over hva akkurat din bil skal ha, og når. Er du da litt handy og ikke bryr deg om servicehefte, så bør du få til det meste. Eventuelt sette bort det du ikke er komfortabel med, så slipper du å betale for at noen skal sjekke luft i reservehjul, at lys virker, etc. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Noe du kanskje bør overlate til verksted er bytte av registerreim og vannpumpe. (Tror disse som regel byttes sammen). En liten feil her, eller om du glemmer det, så kan hele motoren gå ad undas. Noen biler har registerkjede eller direkte overføring via tannhjul e.l. Etter det jeg har hørt byttes disse vanligvis aldri, elelr i det minste ekstremt sjeldent. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Hei, Hva gjøres egentlig på en bilservice? Dette varierer veldig. På min bil er det en individuell servicekode for hver eneste gang man tar service. Denne finner bilen selv frem til ut fra parametere som alder og km.stand. Serviceintervallet er også variabelt. På sist service nå vet jeg at følgende ble gjort, dette var en såkalt D-service: -Bytte av motorolje og filter -Bytte av bremsevæske -Bytte av frostvæske -Sjekk av bremser mm -Bytte av vindusviskere (ja, det kunne jeg gjort selv.. Men det kostet meg nøyaktig 0,-) -Sjekk og justering av lys -Skifte av luftfilter -Skifte av filtre til ventilasjonsanlegg -Bytte av multireim I tillegg er det selvsagt en del ting som alltid sjekkes, rett og slett en generell kontroll av bilen. Tenker å dra på service kun ved behov, f.eks at jeg merker at bremsene er litt dårlige, lekkasjer, eller annen feil som jeg ikke klarer å fikse selv. Bilen er mer enn 5 år gammel, så garantien er ute uansett. Det du omtaler her er ikke service, men reparasjoner. Avhengig av merke kan det være at produsenten gir en del ting gratis også etter utløpt garanti. Bytte av bremsevæske på en del nyere biler kan kreve spesialutstyr grunnet ting som antiskrens og lignende. Helt klart viktig å påpeke. På enkelte biler skal man også være forsiktig med skifte av bremseklosser og skiver selv, pga de samme systemene.. Det gjelder min bil, den må låses før man demonterer.. Og kan IKKE låses opp med ting demontert da den kjører på bremsekraft med en gang den låses opp. Det skal normalt brukes diagnoseutstyr for å deaktivere bremsene mens man jobber med de. For lufting og skifting av bremsevæske må man bruke diagnoseapparat.. Noe du kanskje bør overlate til verksted er bytte av registerreim og vannpumpe. (Tror disse som regel byttes sammen). En liten feil her, eller om du glemmer det, så kan hele motoren gå ad undas. Noen biler har registerkjede eller direkte overføring via tannhjul e.l. Etter det jeg har hørt byttes disse vanligvis aldri, elelr i det minste ekstremt sjeldent. Skift av registerreim er veldig kurant på en del biler, og er noe man greit kan gjøre selv så lenge man er nøyaktig og klarer å se markeringene. På billigibiler jeg har hatt har jeg alltid byttet registerreim selv. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Alder på bilen har også litt å si, er den 0-3 år gammel, så burde du la verksted gjøre dette pga garanti og verdi-tap. Etter dette blir det mindre viktig, spesielt ihht salgs-verdi. Det meste kan du gjøre selv, jeg har lite peiling på bil, men har det siste året lært veldig mye og er nå i stand til å gjøre de enkle operasjonene selv. I tillegg er jeg medlem i merke-bilklubb (VACN) som gjør at jeg er i kontakt med flere resurser som kan hjelpe meg både med kompetanse, lokale, utstyr og ekstra hender. Men det som er smart ihht salgs verdi, er at du tar vare på kvitteringer samt skriver ned når du bytter hva. Bilde av nye deler montert kan også være en fordel (litt vanskelig med service, men på bremse-bytte eller forstilling elns, så kan det dokumenteres med bilde) Skrive inn i serviceheftet er og greit (men kan ikke kontrolleres av en evt kjøper..) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 En ting man ikke får gjort selv er å oppgradere all elektronikk i bilen til nyeste versjon. I all programvare, også den i bilen din, er det programmeringsfeil som har blitt korrigert i nyere versjoner, og generelle forbedringer, så jeg får alltid oppgradert min når jeg har den på service. Dette er noe som du vanligvis får gjort kun på merkeverksted, svjv gjøres ikke dette på f. eks. Mekonomen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå