Gå til innhold

Kan en få høyere krav mot seg en det som står i Brønnøysundregisteret?

Nervevrak

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en bil. Prisen er såpass bra at det uansett om den har en liten heftelse vil være billig om jeg må løse inn heftelsene.

Saken er at den har 2 krav. Ene er på ca 15000 kr. Andre på ca 5500kr.

Det på 15000 er gjort opp. Men nå etter 1 mnd er det fortsatt ikke fjernet i løsøreregisteret. Kravshaver (Lindorff) har bekreftet at de har fått det dekt (kravet hadde økt til ca 20000kr i etterkant at de hadde lagt inn panten) Og de har sendt inn slettemelding (og purring på slettemelding). Men fortsatt er den ikke borte fra løsøreregisteret.

Den andre på 5500kr er krav fra staten, og jeg får ikke svar på hva denne eventuelt står i nå. Eneste er at eier (som jeg stoler på) sier den er allerede betalt.

Så nå er egentlig spørsmålet mitt.

Om det mot formodning viser seg at ingen av kravene er dekt. Kan jeg da bli pålagt å måtte betale hva summen nå eventuelt har kommet opp i?

Eller kan kravshavere kun få dekt summen de i utgangspunktet har tinglyst på bilen?

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er altså beheftet med pant. Ved underpant (pant der panteobjektet, her bilen, beholdes av eieren) kreves samtykke fra panthaver for å selge bilen, jfr. panteloven § 1-11. For utleggspant kan namsmannen samtykke.

"Ditt" ansvar (i betydningen at det er din bil de krever utleggsdekning i hvis de ikke får dekning i penger) er begrenset til det høyeste beløpet som er angitt i panteavtalen. Merk dog at dette ikke gjelder for mange av statens utleggspant, slik at hvis staten har pant i bilen bør du sjekke nærmere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Ditt" ansvar (i betydningen at det er din bil de krever utleggsdekning i hvis de ikke får dekning i penger) er begrenset til det høyeste beløpet som er angitt i panteavtalen. Merk dog at dette ikke gjelder for mange av statens utleggspant, slik at hvis staten har pant i bilen bør du sjekke nærmere.

Er det ikke høyeste beløpet + omkostninger ved inndrivelse og renter for to siste år, jf. pantel. § 1-5? Eller har jeg misforstått § 1-5?

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på § 1-5, men på § 1-4, som krever at et pantegrunnlag skal ha en angivelse av et høyeste beløp, men dette gjelder ikke i saker om legalpant etter § 6-2, som for eksempel legalpant etter vegtrafikkloven § 38.

Men selv om det er angitt et høyeste beløp ved salgspant så kan vel beløpet bli noe høyere som følge av regelen i § 1-5?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan stiller det seg når kreditor har bekreftet overfor potensiell kjøper at fordringen er betalt? En salgspanterett kan vel ikke opplånes. Hvis kjøper innretter seg etter utsagnet, vil tvangssalg (etter kjøp av bilen) kunne nektes under henvisning til at kreditor bekreftet at fordringen var opphørt? Hvis den det pantesikrede vederlagskravet overdras, vil denne kunne kreve tvangssalg på grunnlag av den tinglyste panteretten? I så fall: Kan kjøper kreve opprinnelig kreditor for erstatning?

Lurer rett og slett på hva slags reell risiko som ligger i den tinglyste panteretten hvis kreditor bekrefter at kravet er betalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Salgspant kan nok ikke opplånes (men det er år og dag siden jeg leste panterett, og bøkene mine er pakket ned). I tilfeller der kreditor har bekreftet overfor kjøper at kravet er oppgjort kan man argumentere for at panteretten bortfaller ved ekstinksjon ved kjøpet.

Skulle pantet bli gjort gjeldende kan kjøper kreve regress av selger.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Fikk endelig svar fra det statelige organet at kravet deres ikke var registrert innbetalt. Men fikk se bekreftelse at ene nåværende eier faktisk har betalt. Så da skulle det kravet også kan det se ut til være oppgjort.

Skulle pantet bli gjort gjeldende kan kjøper kreve regress av selger.

Men om ene bekreftet (Lindorff) på forhånd at det er betalt inn. Og andre kan en se av kvitteringer at faktisk er betalt så kan de vel ikke komme med noen krav senere? Selv om de ikke har sendt slettemelding?

Saken er ganske komplisert. Men pga ene eieren (2 nåværende eiere på bilen) er familie, er det uaktuelt å kreve denne for noe senere.

Men andre eier som hadde Lindorff kravet mot seg har ganske mange anmerkninger på andre ting mot seg. Det er derfor jeg er redd for at hvert øyeblikk kan det komme et nytt krav/pant mot denne eiers halvdel i kjøretøyet.

Jeg har allerede begynt å reparere motoren (og hatt utlegg på bilen pga dette), og derfor veldig interessert i å få den over på meg så fort som mulig.

Kan Lindorff fornye denne panten som allerede ligger der? Eller må de på nytt få tinglyst utlegg i ny underpant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...