MrCusNT Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Hei. Jeg skal bygge pc nå og jeg skal velge prosessor. Er det noe stor forskjell på i5 og i7. Prisforskjellen er stor Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 I bunn og grunn er det samme cpu, forskjellen er at i7 har dobbelt så mange tråder. i5 har 1 tråd per kjerne, mens i7 har 2 tråder per kjerne, dette vil si at den har noe som er kalt hyper-threating, noe som bilde-redigerin programmer som oftest bruker. i7 har også 2 mb mere cache. Ht vil antakelig bli tatt mere i bruk i frem tiden. Hovedsakelig gaming: i5 4670k Hovedsakelig bilderedigering etc: i7 4770k Hovedsakelig entusiast: i7 4930k/x 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) I bunn og grunn er det samme cpu, forskjellen er at i7 har dobbelt så mange tråder. i5 har 1 tråd per kjerne, mens i7 har 2 tråder per kjerne, dette vil si at den har noe som er kalt hyper-threating, noe som bilde-redigerin programmer som oftest bruker. i7 har også 2 mb mere cache. Ht vil antakelig bli tatt mere i bruk i frem tiden. Forskjellen er at i7 kan benytte seg av HyperThreading Technology, som tillater den å jobbe med to tråder samtidig på samme kjerne ved å utnytte ubrukte deler av pipeline for den ekstra tråden. Hyperthreading Technology har nå vært på markedet i over 10 år nå, og det er kun i tungt trådede programmer med ikke spesielt høy Thread Level Parallellism at det viser en markant forbedring (+20-30%) på ytelsen. I spill er det særdeles liten vits i Hyperthreading Technology, ettersom flertråding av render-tråden i Direct3D-spill gir en forbedring som såvidt klatrer over 10% i det ene spillet som bruker dette, mens Mantle ser ut til å skape så lav belastning på en i5-4670k at du ikke trenger 4770k med mindre du sikter mot 250 fps i BF4 Endret 4. februar 2014 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 I bunn og grunn er det samme cpu, forskjellen er at i7 har dobbelt så mange tråder. i5 har 1 tråd per kjerne, mens i7 har 2 tråder per kjerne, dette vil si at den har noe som er kalt hyper-threating, noe som bilde-redigerin programmer som oftest bruker. i7 har også 2 mb mere cache. Ht vil antakelig bli tatt mere i bruk i frem tiden. Forskjellen er at i7 kan benytte seg av HyperThreading Technology, som tillater den å jobbe med to tråder samtidig på samme kjerne ved å utnytte ubrukte deler av pipeline for den ekstra tråden.Hyperthreading Technology har nå vært på markedet i over 10 år nå, og det er kun i tungt trådede programmer med ikke spesielt høy Thread Level Parallellism at det viser en markant forbedring (+20-30%) på ytelsen. I spill er det særdeles liten vits i Hyperthreading Technology, ettersom flertråding av render-tråden i Direct3D-spill gir en forbedring som såvidt klatrer over 10% i det ene spillet som bruker dette, mens Mantle ser ut til å skape så lav belastning på en i5-4670k at du ikke trenger 4770k med mindre du sikter mot 250 fps i BF4 Du har skikkelig greie på dette du! Jeg tror jeg sikter for 250 fps og går for 4770k men har problemer med og finne en pc skjerm med 144 hz og ips de fleste har TN har du noen tips? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Du har skikkelig greie på dette du! Jeg tror jeg sikter for 250 fps og går for 4770k men har problemer med og finne en pc skjerm med 144 hz og ips de fleste har TN har du noen tips? IPS er for tregt for høyere oppdateringsfrekvens enn 80Hz, og de egner seg heller ikke bedre til spill ettersom spill bruker 6-bit fargegjengivning og TN har ingen problemer med å gjengi det korrekt så lenge skjermen er kalibrert 1 Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Du har skikkelig greie på dette du! Jeg tror jeg sikter for 250 fps og går for 4770k men har problemer med og finne en pc skjerm med 144 hz og ips de fleste har TN har du noen tips?IPS er for tregt for høyere oppdateringsfrekvens enn 80Hz, og de egner seg heller ikke bedre til spill ettersom spill bruker 6-bit fargegjengivning og TN har ingen problemer med å gjengi det korrekt så lenge skjermen er kalibrert tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå