magnusalex Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Kan du ikke prøve å lade batteriet? 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 Jo, den står på lading nå. Noen formening om hvor lenge den skal lade? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Minst 10 timer ved 1C hvis det er helt tomt. Har du en smart-lader? De skal si i fra når det er fullt. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 Ja, har en smartlader Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Da lader du til den sier det er fullt. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 Ok, will do. Holder dere oppdatert når det er ferdig. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 (endret) Sånn, da var det ferdig ladet. Målte 12,35volt med lysene på. Ikke noe liv i aux varmeren. Jaja... Da må jeg vel anta at batteriet er ødelagt da? Hvor lenge kan man forvente at et batteri skal holde? Bilen har rullet 50.000km og er 3 år. Kan det hende at det går under garantien jeg fikk med? Fikk garanti på 40.000km og 2år. Endret 6. februar 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Du svarer vel egentlig på spørsmålet ditt selv. 50.000km og 3 år > 40.000km og 2 år. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 (endret) Nei, for jeg kjøpte bilen brukt pent brukt. Jeg fikk 40.000km fra jeg kjøpte bilen siden den var så ny. Jeg har kjørt 16 av de 40.000. Men batteri er jo en slitedel da, så vet ikke om det faller under en bruktbilgaranti? Endret 6. februar 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Er ingen her som kan svare på det, ihvertfall. Du må høre med forhandler. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Sant nok. Eneste er at dere har jo god peiling på batterier. Hadde vært greit å vite hvor lenge man kan forvente at et batteri holder når jeg skal argumentere med forhandler. Ser biltema har 4år på noen av sine batteri og på en toyota jeg hadde holdt det til 250.000km og 10år. Jeg syns selv 50.000km og 3år er lite for et batteri, men har ikke så god erfaring med det. På nyere biler er det også mye mer elektronik og det i seg selv gjør vel kanskje at batteriet jobber hardere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hvor lenge et batteri holder er helt avhengig av bruken, hvor god ladinga på bilen er (riktig spenning) og om det blir mye utladet eller om det hele tiden blir holdt toppladet. Startbatterier er veldig følsomme for utlading så de må lades raskt opp så fort de mister kapasitet. Avhengig av det som er nevt over så kan et batteri vare alt fra et par uker/måneder til kanskje over 8 år, om ikke mer. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Jeg er ingen ekspert på garanti og reklamasjon, men fra forbrukerrådets nettsider heter det at: Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon. Om bilbatterier er ment å vare vesentlig lenger enn to år er vel det du må prøve og argumentere for. Endret 7. februar 2014 av MagnusW Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Sånn, da var det ferdig ladet. Målte 12,35volt med lysene på. Ikke noe liv i aux varmeren. Jaja... Da må jeg vel anta at batteriet er ødelagt da? Hvor lenge kan man forvente at et batteri skal holde? Bilen har rullet 50.000km og er 3 år. Kan det hende at det går under garantien jeg fikk med? Fikk garanti på 40.000km og 2år. Jeg ville sjekket hva feilkoden på varmeren er før jeg byttet noe deler. Syns ikke nødvendigvis 12,35V er så ille med lysene på, hva har du uten noe batteri-belastning i det hele tatt? Vet ikke hvordan det er på din bil, men noen feil/feilkoder har en "reset counter" som innebærer at bilen feks teller start/tenning/kjøre-sykluser fra feilen ble registrert, og dersom det feks blir registrert 15 sykluser uten at feilen har kommet tilbake, så regnes den som borte. Vi hadde ellers også nylig en tråd om VAG-varmer som kuttet ut grunnet lite drivstoff, og som enkelte opplevde å måtte resette med diagnose/scanner. Varmeren friskmeldte altså ikke seg selv, til tross for at feilen ikke lenger var tilstede. Så jeg vet ikke, men virker ikke helt utenkelig at din varmer må "låses opp", og/eller det er andre årsaker til at den har kuttet ut. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg målte batteriet 10 minutter etter. Lysene slår seg på i 30 sekunder når jeg låser opp bilen. Da viste batteriet 12,10. Har ikkr startet bilen eller noe etter sist måling. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Aux varmeren skal ikke koble seg inn når batteriet er under 60 prosent. Betyr det at batteriet er nesten tomt når det viser 12,10? Såfall er det kanskje grunnen til at den ikke starter. Med mindre det er noe galt med varmeren som gjør at batteriet trekkes for strøm? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 12,10V ubelasta er nesten tomt. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Ok, men noen som kan forklare meg hvorfor det er slik? Jeg trodde alltid at et batteri som var 12v var det nøyaktig. Nå har jeg skjønt at det skal vise ca 12,7 når det er fullt og at 12 er tomt, men skjønner ikke helt hvorfor det er sånn? Kunne ikke det stått 12,7 på batteiet i stedet da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) Spenninga på batterier varierer veldig avhengig av hvor mye strøm som er igjen på de. Dermed er det vanlig å enten bruke middelverdien eller et rundt tall. Spenninga varierer også med belastninga. Edit: Og spenninga varierer også avhengig av tilstanden til batteriet. Endret 8. februar 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) Kan tenkes det finnes en historisk bedre forklaring, men jeg tror det bare er av forenklet praktisk årsak. Batterikjemien dikterer at det på sitt beste produseres 2,1 Volt pr celle, og derfor blir det 12,6 Volt på et 12 Volt bil-batteri (som består av 6 celler). Bilen min har forøvrig 1,78 liters motor, de kaller det 1,8 liter selv om det er feil. Og i stikkontakten hjemme har jeg nå 231 Volt, det kalles likevel 220 Volt anlegg. Ellers er det jo som Sedsberg har sagt, det varierer veldig med belastning og tilstand. Det er derfor det er viktig å måle uten belastning. Til tross for at du har det man kaller 12 Volt pærer er spenningen nær 14 Volt når du kjører, gjerne bare 11 V i startøyeblikket, så bilelektriske ting må tåle relativt høye spenningsforskjeller. Kunne vært interessant å vite hvordan varmeren din beregner gjenværende batteri-kapasitet. Kan ta feil, men innbiller meg at det muligens involverer en eller annen enkel form for belastningstest, ikke bare basert på "overflatespenning". Noen her som vet? Her er en tabell fra Wiki, over ubelastet spenning: Endret 8. februar 2014 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå