Gå til innhold

Legger man på seg av proteinshake?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Hvis du er litt overvektig så trenger du ikke proteinshake. Det er for folk som har problemer med å legge på seg eller bygge muskler. Tren og spis sunt så blir fettet omgjort til muskler etterhvert.

 

Riktig - det er det som skjer nå man slanker deg - fettet blir omgjort til muskler :glare:

så må vi huske at han er bare 14år og han ikke skjønner alt om kroppen
Jeg er ikke 14 år og har drevet med trening i mange år. Forklarte han som ikke var helt med hva jeg mente hvis du også trenger å få det forklart.

ah, trodde det var i337pwnd som skrev at fettet blir omgjort til muskler. og neida, jeg kan forskjellen mellom fett og muskler. mente ikke å provosere deg, men tok meg ikke nok tid til å se hvem som skrev hva.
Haha det går helt fint. Hadde et øyeblikk jeg følte meg veldig misforstått.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Du legger på deg av kalorioverskudd. For å si det på en annen måte kan man spise bare sukker og likevel gå ned i vekt.

De er sant det. Du kan f.eks spise 2 sjokoladeplater om dagen og fortsatt gå ned i vekt.

Kan ikke anbefales fordi da vil man miste en god del muskelmasse :S

Målet med å gå ned i vekt burde være nå være å gå ned i kroppsfett, og ikke muskelmasse.

Lenke til kommentar

Muskler veier mer enn fett. Så klart vil du gå opp i vekt med styrketrening og proteinpulver, men det er helt feil å bruke kroppsvekt som indikator. Det som gjelder er fettprosent i forhold til kroppsvekt, og den får du ned av å trene kardio. Begynn med kardiotrening og kom deg i god form og la kroppen vokse før du begynner med styrketrening. En fjortenåring som begynner med tunge vekter vil ødelegge kroppen, ikke nødvendigvis bare fordi du har lettere for å gjøre feil, men rett og slett fordi kroppen din ikke er helt utvokst enda.

 

Forresten, jeg trodde så å si alle treningsstudioer hadde 15- eller 16-årsgrense?

 

Det at tung styrketrening hemmer vekst, ødelegger kroppen eller forskyver ryggplatene osv hos unge er bare pisspreik. Unge er ikke mer utsatt for skader og har bare godt av tung styrketrening da det setter grunnlaget for kroppen de skal ha resten av livet. Det man bør unngå er harde landinger på helen som kan være ekstra skadelig for unge. Hørte dette sist idag av professor i idrettsfysiologi Jan Helgerud.

 

Vil også legge til at det ikke er noe skille mellom "normalt koshold" og proteinpulver. Det prosessert næring det også, slik som mye annet vi spiser. For man ikke i seg nok protein gjennom kosten kan det være hensiktsmessig å ta proteinpulver helt uavhengig om man trener eller ikke. Om man spiser annen proteinrik mat for man også i seg mer av andre næringstoffer som selfølgelig også kan være hensiktsmessig. Det er derimot den absolutt billigste proteinkilden når man regner kr pr gram, og har også lest at kroppen utnytter proteinpulver BEDRE enn andre proteinkilder

Lenke til kommentar

 

Muskler veier mer enn fett. Så klart vil du gå opp i vekt med styrketrening og proteinpulver, men det er helt feil å bruke kroppsvekt som indikator. Det som gjelder er fettprosent i forhold til kroppsvekt, og den får du ned av å trene kardio. Begynn med kardiotrening og kom deg i god form og la kroppen vokse før du begynner med styrketrening. En fjortenåring som begynner med tunge vekter vil ødelegge kroppen, ikke nødvendigvis bare fordi du har lettere for å gjøre feil, men rett og slett fordi kroppen din ikke er helt utvokst enda.

 

Forresten, jeg trodde så å si alle treningsstudioer hadde 15- eller 16-årsgrense?

 

Det at tung styrketrening hemmer vekst, ødelegger kroppen eller forskyver ryggplatene osv hos unge er bare pisspreik. Unge er ikke mer utsatt for skader og har bare godt av tung styrketrening da det setter grunnlaget for kroppen de skal ha resten av livet. Det man bør unngå er harde landinger på helen som kan være ekstra skadelig for unge. Hørte dette sist idag av professor i idrettsfysiologi Jan Helgerud.

 

Vil også legge til at det ikke er noe skille mellom "normalt koshold" og proteinpulver. Det prosessert næring det også, slik som mye annet vi spiser. For man ikke i seg nok protein gjennom kosten kan det være hensiktsmessig å ta proteinpulver helt uavhengig om man trener eller ikke. Om man spiser annen proteinrik mat for man også i seg mer av andre næringstoffer som selfølgelig også kan være hensiktsmessig. Det er derimot den absolutt billigste proteinkilden når man regner kr pr gram, og har også lest at kroppen utnytter proteinpulver BEDRE enn andre proteinkilder

 

Jeg er ingen idrettsfysiolog og kan ikke nok om konsekvenser hos unge som driver med hard styrketrening, men alle jeg har snakket med om temaet er enige i at det er fornuftig å vente til man er ferdig utvokst.

 

Næringsmessig er det ingen forskjell mellom pulver og annen konsentrert mat, og normalt kosthold. Grunnen til at jeg ikke anbefaler en på den alderen å gå såpass inn for styrketrening og strengt kosthold er mer psykologiske grunner. Det finnes faktisk en kroppsbildeforstyrrelse (på lik linje som anoreksi), kalt megareksi, som vil si at man er sykelig opptatt av å få stor muskelmasse. Dette er ikke sunt, og det er urovekkende at en 14-åring trener hard styrke, tar proteinshake og er så opptatt av utseendet sitt. Derfor mener jeg at trådstarter bør spise sunt og normalt kosthold, gjerne med ekstra fokus på proteinrik mat som rødt kjøtt og fullkornsmat. Jeg mener også at i den alderen er det viktigere å trene for å få en sunn og sterk kropp enn å trene for å få størst mulig muskelmasse.

Lenke til kommentar

Hei :) Jeg er 14 år og trener på treningsstudio. Jeg trener her pga overvekt, men ser ikke på meg selv som "feit" akkurat. Jeg har trent her siden 11-12 års alderen.

 

Jeg har nå lyst til å få større muskler fortere, så er proteinshake en god løsning? Jeg er på sykehuset for å veie meg osv. så vil vekta mi øke hvis jeg begynner med dette/kommer jeg til å bli fetere siden jeg er såpass ung?

Jeg forstår ikke engang førsteinnlegget.

Om du trener PÅ GRUNN AV overvekt er vel vektoppgang det siste du skal tenke på?

Er det bare jeg som er under middels smart som ikke skjønner det eller?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen idrettsfysiolog og kan ikke nok om konsekvenser hos unge som driver med hard styrketrening, men alle jeg har snakket med om temaet er enige i at det er fornuftig å vente til man er ferdig utvokst.

 

 

 

Hvis alle du har med snakket er enige så må det være riktig! (Nei det må ikke det)

 

Vær mer skeptisk til hva du hører og søk det gjerne opp på nettet, hvertfall før du anbefaler noen å gjøre slik og slik. Tror du ikke professoren var frustrert da alle driver og sprer vranglære? Vil du også være en del av denne spredningen?

 

Du sa du ikke var idrettsfysiolog selv, men likevel stoler du ikke meg som siterer en. (Noe som er bra! For eg kan jo misforstå og feiltolke det han sier) Men du er fortsatt mer skeptisk til meg enn alle andre du har snakket med..

Endret av tusseladdden
Lenke til kommentar

 

Jeg er ingen idrettsfysiolog og kan ikke nok om konsekvenser hos unge som driver med hard styrketrening, men alle jeg har snakket med om temaet er enige i at det er fornuftig å vente til man er ferdig utvokst.

 

 

 

Hvis alle du har snakket er enige så må det være riktig! (Nei det må ikke det)

 

Vær mer skeptisk til hva du hører og søk det gjerne opp på nettet, hvertfall før du anbefaler noen å gjøre slik og slik. Tror du ikke professoren var frustrert da alle driver og sprer vranglære? Vil du også være en del av denne spredningen?

 

Du sa du ikke var idrettsfysiolog selv, men likevel stoler du ikke meg som siterer en. (Noe som er bra! For eg kan jo misforstå og feiltolke det han sier) Men du er fortsatt mer skeptisk til meg enn alle andre du har snakket med..

 

 

Igjen, det handler ikke kun om fysisk helse, men også mental helse. En 14-åring bør ikke være så opptatt av kropp og næringsopptak.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ingen idrettsfysiolog og kan ikke nok om konsekvenser hos unge som driver med hard styrketrening, men alle jeg har snakket med om temaet er enige i at det er fornuftig å vente til man er ferdig utvokst.

 

 

 

Hvis alle du har snakket er enige så må det være riktig! (Nei det må ikke det)

 

Vær mer skeptisk til hva du hører og søk det gjerne opp på nettet, hvertfall før du anbefaler noen å gjøre slik og slik. Tror du ikke professoren var frustrert da alle driver og sprer vranglære? Vil du også være en del av denne spredningen?

 

Du sa du ikke var idrettsfysiolog selv, men likevel stoler du ikke meg som siterer en. (Noe som er bra! For eg kan jo misforstå og feiltolke det han sier) Men du er fortsatt mer skeptisk til meg enn alle andre du har snakket med..

 

 

Igjen, det handler ikke kun om fysisk helse, men også mental helse. En 14-åring bør ikke være så opptatt av kropp og næringsopptak.

 

I dagens samfunn så er ALLE opptatt av kropp. Om man er 14 eller 22, alder har ingenting å si. Jenter vil ha tynnere lår, flat mage og større pupper. Gutter vil ha store armer og sixpack. Og på grunn av sosiale medier og what not, så starter dette i ganske ung alder! Du har kanskje rett i at en 14-åring ikke skal være så kroppsfiksert, men sånn er det bare i dagens samfunn.

 

Og hva er egentlig forskjellen på en "sunn og sterk" kropp i forhold til en kropp med mye muskelmasse? Ikke at OP sier at han vil trene for størst mulig muskelmasse heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...