Engelle Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Hei. Skal ikke kalle en unge en av disse navna, men meg selv. Hva synes dere om de? Skriv gjerne litt mer enn kun hvilket du foretrekker. Blir veldig, veldig takknemlig for svar. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Lucia blir litt for pretensiøst for meg. Kjersti er fint (og tilfeldigvis det jeg skulle hete om jeg ble født i rosa versjon) 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Lucia passer liksom ikke som et norsk navn. Kjersti er et fint navn, men veldig usexy. Om du kan si noe om hva slags navn du vil ha så hadde det hjulpet. Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Har ei venninne ifra Bosnia som heter Lucija. Utrolig fint navn, og utrolig søt jente Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Alle har forskjellige assosiasjoner og inntrykk av forskjellige navn. Det finnes ikke ett navn som er like godt likt av alle. Det viktigste er hva du synes selv og at du kan leve med navnet ditt. Man kan si at Lucia er mer eksotisk enn Kjersti da det er langt færre som har det navnet i Norge. Lenke til kommentar
Engelle Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 Tusen takk!! Er helt norsk og har norsk etternavn, men synes navnet passer fint med Lucia likevel selv om veldig mange norske etternavn ikke gjør det. Det eneste jeg er litt redd er at folk skal se på det som et påfunn fra underutdannede, over-kreative foreldre. Som over her synes jeg også at Kjersti er fint, men så tradisjonelt og "usexy". Vil ikke bli assosiert sånn som jeg tror navnet virker på de fleste som ikke heter det selv Kunne jeg kanskje fått et synspunkt til så hadde det vært hyggelig Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Emma er fint navn som er mer nøytralt enn de du foreslo. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Kjenner to Kjersti'er, så helt unormalt er det nok ikke. Lucia er mer uvanlig heri Norge, men det er et fint navn. Jeg ville nok gått for Lucia. (for øvrig er det jo en julesang som heter Santa Lucia?) Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 ^^ This. Noen ganger syntes jeg det hadde vært lurt å beholde Kristendomsfaget i skolen... Seriøst? Du tror Lucia, er en julesang? http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Lucy's_Day Anyhairs; Lucia er ikke et navn jeg ville gått for. Kjersti er greit det. Virker som trenden skifter mer mot tradisjonelle navn. Det handler vel om hva en er komfortabel med. Jeg ville aldri finne på å gi et barn et navn som ikke var mulig å uttale i andre land enn Norge. Jeg har omtrent ingen familie i Norge, de aller fleste utvandret til andre land, og formerte seg. Ergo finnes det omtrent 10 mennesker i min familie som klarer å uttale navnet mitt. Så å tenke litt internasjonalt kan være smart. Sara, Katrine/Cathrine, Charlotte, Anne, Linda, Lisbeth, Elisabeth, det finnes et lass av gode valg. Hvorfor velge Gunn-Røynvild? Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Ikke glem at det er mange nye landsmenn og -damer i Norge, og det blir bare flere og flere. Det gjør at unormale navn blir mer og mer vanlige. Verden blir også mindre og mindre, med internett, kort reise til utlandet osv. Det gjør at "internasjonale" navn kan være en fordel for mange. Engelsk snakkes over hele verden, og møter man folk som snakker engelsk er det mye lettere å hete Lucia enn Kjersti. Btw, vi sang Sankta Lucia hver eneste jul i barneskolen, så ja, jeg forbinder den med jul. Men vil du snakke opprinnelsen til ting kan vi nok snakke hele natten, og vel så det. Vi kan jo begynne med at Jesus umulig kan ha vært født senere enn september/oktober, så han har strengt tatt ingenting med julen å gjøre. Lenke til kommentar
Engelle Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Takk folkens! Tror jeg blir hetende Lucia, jeg Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Det er et pent navn. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Resultat Det er 7 568 kvinner som har Kjersti som første fornavn Det er 6 189 kvinner som har Kjersti som eneste fornavn Resultat Det er 225 kvinner som har Lucia som første fornavn Det er 145 kvinner som har Lucia som eneste fornavn Man er mer uvanlig om man heter Lucia, men samtidig er det en del som heter det. Du kan helt fint fortsette å hete det Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Vær obs på at hver gang du presenterer deg med Lucia kommer folk til å svare Sankta Lucia?!? Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Mer og mer uvanlig? Hvor får du det fra? Lenke til kommentar
Engelle Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 Det er bare gøy om folk sier Santa Lucia tusen takk alle, særlig Tvillingsjel 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 På norsk blir dette et harrynavn. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Folk har mange forskjellige navn og man venner seg til hva folk heter. De hun kjenner og omgås synes nok det er helt normalt at hun heter det. Lucia funker det. A-endinger har vært trendy en god stund også Selv har jeg et vanlig navn og vi var ofte tre i klassen som het det samme, så ser verdien i å ha et litt mer uvanlig navn også. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Å ha et døpenavn er en ting, å skifte navn noe ganske annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå