Lars R. Samuelsson Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 – Yrkesfotografene får svi på grunn av iPhone, sier fotograf.Fotografiet er dødt, eller? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) For meg døde bilen som et interessant emne når fabrikantene fant ut at kvantitet og eksemplarvariasjoner er mye bedre en kvalitet, men det dukker opp enkelte biler som fortsatt er meget interessante. Vil tro at enkelte fotografer/fotografier fortsatt vil trigge følelser hos folket, så helt død er ikke fotografiet, det er bare blitt en større mengde bilder og se på. Edit: får vel ta med frasen "det er ikke kamerautstyret som tar bildet, det er fotografen" Endret 4. februar 2014 av Nautica 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Fantastiske fotografier har i årenes løp blitt tatt med utstyr som teknisk er langt underlegent en iPhone! Så teknisk sett er det ingenting i veien med iPhone som fotografiapparat! Før i tiden var det bare 'Fotografer' som hadde kamera, og de fleste bilder fra den tiden er av noenlunde kvalitet. Nå har 'alle' kamera i lommen, og minimal fotografisk tanke bak 'knipsene', så det sier seg selv at det blir mye skitt og lite kanel... Jeg synes det er en spennende tanke å sparke avisfotografene og lære journalistene å lage gode fortellende bilder med telefonen! Skal bli artig å se resultatet over noe tid 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Første avsnittet ser ut som pretensiøs sutring i mine øyne, det tas flere og bedre bilder enn noen gang, hva er problemet? AtW 3 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Ja fotografiet er dødt, telefonen er kamera, så det er bare å legge ned Akam. Trenger ikke denne siden nå. Fra spøk til seriøst: Det er mange år siden lokalavisa gjorde det samme. Kvittet seg med fotografene, og utstyrte journalistene med kamera. Jeg skulle bare ønske journalistene kunne se verdien av et godt bilde, og ikke bare ta bilder for å illustrere en sak. Det blir litt mye kjedelige komposisjoner. Ser heller ikke noe problem med at kameraet er festet til telefonen, eller omvendt. Det er jo glimrende. Bare å knipse og sende til redaksjonen sporenstreks. Gjorde det for første gang i sommer med min Xperia Z1. Skjøt et bilde av en ødelagt dass på Skarberget, og skrev noen linjer om hvor ille det var. Sende bilde og tekst til en lokalavis på sekunder, det var oppe på nettsiden i løpet av et par minutter. Btw, papiravisa er død. Bare snakk om tid før den er borte, og dette mener jeg seriøst. Papiravisa er et forsinkende ledd i nyhetsstrømmen. Forresten så kan man ta bra bilder med mobilen. Det trodde du ikke! Klassisk portrett Xperia Z1 Endret 4. februar 2014 av Kenneth Solfjeld 2 Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 – Yrkesfotografene får svi på grunn av iPhone. Jeg brukte å bli sendt på oppdrag til Irak og Afghanistan mye på grunn av at det ikke fantes profesjonelle fotografer der. I dag tar de lokale innbyggerne like gode bilder som det jeg gjorde, forklarer Olmos. Det kreves mer av en god fotograf enn tilstedeværelse. Her høres det ut som fotografen ikke aksepterer at utviklingen går sin gang. Det er nok vanskeligere enn noen gang å være profesjonell fotograf, siden det å ta gode bilder aldri har vært lettere. Samtidig er det fortsatt mange fotografer som klarer å utmerke seg fra mengden. 1 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Jeg opplever mye mer jobb takket være sosiale medier, iPhone og Instagram. Flere folk har behov for gode bilder siden det er standig større press om å vise frem de beste PR bildene. Fotografiet er ikke dødt, men de fotografer som forsatt vannmerker sine bilder, kjører flash-baserte websider, tar betalt for å puste, priser bruk av bilder på Facebook / Instagram separat osv osv osv - de er på vei ut. Og jeg håper den prosessen vil gå fort for seg. 1 Lenke til kommentar
elochsen Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Fotoutstyret utvikler seg hele tiden og alt skal bli mindre og bedre. Ser ikke noe galt med mobilkamera. Men... når så og si alle som eier en mobil har mulighet til å ta bilder med den, så blir det en overflod av biler og mesteparten av dette er skrot. De gode bildene forsvinner i mengden. Folk legger ut bilder på sosiale medier f.eks som er så dårlig at det blir en slitsomt å se på i lengden. I disse tider er det viktig å få frem de virkelige gode bildene enten de er tatt med speilrefleks eller mobilkamera. Fotografiet er ikke dødt, men jeg frykter for kvaliteten 1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 FOTOGRAFIET lever, lenge leve fotografiet! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Fotografering lever - lenge leve fotografering! Lenke til kommentar
Chief Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Ja fotografiet er dødt, telefonen er kamera, så det er bare å legge ned Akam. Trenger ikke denne siden nå. Fra spøk til seriøst: Det er mange år siden lokalavisa gjorde det samme. Kvittet seg med fotografene, og utstyrte journalistene med kamera. Jeg skulle bare ønske journalistene kunne se verdien av et godt bilde, og ikke bare ta bilder for å illustrere en sak. Det blir litt mye kjedelige komposisjoner. Ser heller ikke noe problem med at kameraet er festet til telefonen, eller omvendt. Det er jo glimrende. Bare å knipse og sende til redaksjonen sporenstreks. Gjorde det for første gang i sommer med min Xperia Z1. Skjøt et bilde av en ødelagt dass på Skarberget, og skrev noen linjer om hvor ille det var. Sende bilde og tekst til en lokalavis på sekunder, det var oppe på nettsiden i løpet av et par minutter. Btw, papiravisa er død. Bare snakk om tid før den er borte, og dette mener jeg seriøst. Papiravisa er et forsinkende ledd i nyhetsstrømmen. Forresten så kan man ta bra bilder med mobilen. Det trodde du ikke! Klassisk portrett Xperia Z1 Xperia Z1 tar gode bilder den, og etterbehandlet, slik du har gjort her, så blir det ganske så pent. Det er likevel helt essensielt at man evner å ta bildene, slik du gjør. Det er ikke utstyret som benyttes som er problemet, men personen bak. Dog så er bildene fra Z1 overprosessert i så stor grad at jeg ikke ser meg fornøyd nok med bildene, til annet enn lavoppløst bruk. I tillegg til dette er det jo de naturlige svakhetene med en slik enhet, som lang dybdeskarphet (når man i de fleste tilfeller ønsker kort), lav dynamikk og dårlig ISO-håndtering, bare for å nevne noen. Det finnes selvsagt unntak, og situasjoner hvor mobilens kamera er godt nok, eller gjerne det man har for hånd. Jeg tar likevel heller med meg fullformaten med en 50mm på, for å være rustet til de fleste situasjoner. Den tar ikke veldig stor plass, og resultatet er så mye bedre at det knapt kan beskrives med ord. Jeg ser dog likevel for meg å skaffe meg et Fuji XT1 med en 35mm f/1,4 på eller noe sånn, til sånn daglig bruk. 1 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Ja fotografiet er dødt, telefonen er kamera, så det er bare å legge ned Akam. Trenger ikke denne siden nå. Fra spøk til seriøst: Det er mange år siden lokalavisa gjorde det samme. Kvittet seg med fotografene, og utstyrte journalistene med kamera. Jeg skulle bare ønske journalistene kunne se verdien av et godt bilde, og ikke bare ta bilder for å illustrere en sak. Det blir litt mye kjedelige komposisjoner. Ser heller ikke noe problem med at kameraet er festet til telefonen, eller omvendt. Det er jo glimrende. Bare å knipse og sende til redaksjonen sporenstreks. Gjorde det for første gang i sommer med min Xperia Z1. Skjøt et bilde av en ødelagt dass på Skarberget, og skrev noen linjer om hvor ille det var. Sende bilde og tekst til en lokalavis på sekunder, det var oppe på nettsiden i løpet av et par minutter. Btw, papiravisa er død. Bare snakk om tid før den er borte, og dette mener jeg seriøst. Papiravisa er et forsinkende ledd i nyhetsstrømmen. Forresten så kan man ta bra bilder med mobilen. Det trodde du ikke! Klassisk portrett Xperia Z1 Xperia Z1 tar gode bilder den, og etterbehandlet, slik du har gjort her, så blir det ganske så pent. Det er likevel helt essensielt at man evner å ta bildene, slik du gjør. Det er ikke utstyret som benyttes som er problemet, men personen bak. Dog så er bildene fra Z1 overprosessert i så stor grad at jeg ikke ser meg fornøyd nok med bildene, til annet enn lavoppløst bruk. I tillegg til dette er det jo de naturlige svakhetene med en slik enhet, som lang dybdeskarphet (når man i de fleste tilfeller ønsker kort), lav dynamikk og dårlig ISO-håndtering, bare for å nevne noen. Det finnes selvsagt unntak, og situasjoner hvor mobilens kamera er godt nok, eller gjerne det man har for hånd. Jeg tar likevel heller med meg fullformaten med en 50mm på, for å være rustet til de fleste situasjoner. Den tar ikke veldig stor plass, og resultatet er så mye bedre at det knapt kan beskrives med ord. Jeg ser dog likevel for meg å skaffe meg et Fuji XT1 med en 35mm f/1,4 på eller noe sånn, til sånn daglig bruk. Må få presisere at det IKKE er jeg som har tatt dette bildet. Bare linket til et eksempel. Men ellers er jeg enig i mye av det du sier. Jeg foretrekker selvsagt å ta med meg fullformat når jeg er ute å fotograferer. Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Fotografen har helt klart mye mer å si for kvaliteten av bildet enn kameraet som blir brukt. Det beviser "Pro Photographer, Cheap Camera" serien til Digitalrev ganske greit. http://www.youtube.com/playlist?list=PL7ECB90D96DF59DE5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg