Gå til innhold

Autofocus Fine Adjustment

Anbefalte innlegg

Jeg har justert autofocus på mitt Pentax K-5 til maksimalt i den ene enden av skalaen dvs -10 men fortsatt er det ikke helt i fokus... hadde skalaen gått til -15 så tror jeg det hadde blitt perfekt.

Se eksempler. (fokus er på tallet 0 midt i bildet, rett over tallet 1)

Minus 10

post-21927-0-63945600-1391479849_thumb.jpg

Null

post-21927-0-08222100-1391479873_thumb.jpg

Pluss 10

post-21927-0-09332700-1391479889_thumb.jpg

Er det noe mer som kan gjøres ? kan linsa eventuelt levers til finjustering i butikk ?

Eller er jeg bare pirkete ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å sende inne for kalibrering. Tviler på om en butikk gjør det, så det må nok til et Pentax-verksted, antar butikk kan gi deg info om det, og kanskje sende inn.

Det første jeg ville gjort var imidlertid å teste på nytt med noe som er parallelt med sensorplanet å fokusere på i tillegg til den skrå flaten du bruker for å bedømme fokus. Det er ikke alltid fokuspunktmarkeringen i søkeren er helt nøyaktig plassert, og når du fokuserer på en skrå plate kan selv en liten forskyvning slå ut på fokuseringen. Det er derfor alle test-verktøyene består av både en vertikal plate å fokusere på og en "linjal" for å bedømme fokus.

Antar du bruker optisk søker i testen, i live view har som regel fokusjustering ingen effekt, men har aldri gjort dette på et Pentax-kamera.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Er det noe mer som kan gjøres ? kan linsa eventuelt levers til finjustering i butikk ?

Ja, men først må du være nøye, hvis resultatet skal bli best mulig...legger ved et bilde som illustrerer hva du bør gjøre.

attachicon.gifSpyder_LensCal.PNG

"Setup your Sypder LensCal" ....

Jeg har en sånn, og har samme innvending som "Jeffrey" som har laget den det lenkes til over her: Jeg er aldri sikker på hvor på skalaen kameraet faktisk fester fokuspunktet. Foreslår å heller laste ned og bruke ett av de skjemaene han har lagt ut, det skal i alle fall jeg gjøre.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Jeg har en sånn, og har samme innvending som "Jeffrey" som har laget den det lenkes til over her: Jeg er aldri sikker på hvor på skalaen kameraet faktisk fester fokuspunktet. Foreslår å heller laste ned og bruke ett av de skjemaene han har lagt ut, det skal i alle fall jeg gjøre.

Uhm-what? Flageborg linker ikke til et statisk bilde man skal printe ut, men til en fysisk dings man skal kjøpe - hvor det er en vertikal plate man skal fokusere på, som står ved siden av en skala.

Er helt enig i at det er bedre å printe ut og bruke den du linket til enn for eksempel en avisside, men hvis man kjøper en dings som flageborg viste bilde av, så er ikke dette et problem.

Og flageborg - kan du vennligst slutte å bare linke bilder av et eller annet produkt og begynne å også legge inn en link til det faktiske produktet, så det også blir kontekst av hvilket produkt det er?

Lenke til kommentar

Uhm-what? Flageborg linker ikke til et statisk bilde man skal printe ut, men til en fysisk dings man skal kjøpe - hvor det er en vertikal plate man skal fokusere på, som står ved siden av en skala.

Er helt enig i at det er bedre å printe ut og bruke den du linket til enn for eksempel en avisside, men hvis man kjøper en dings som flageborg viste bilde av, så er ikke dette et problem.

Og flageborg - kan du vennligst slutte å bare linke bilder av et eller annet produkt og begynne å også legge inn en link til det faktiske produktet, så det også blir kontekst av hvilket produkt det er?

Nettopp. Jeg har akkurat den fysiske dingsen, og har prøvd å kalibrere fokus med den. Problemet er at jeg aldri er helt sikker på hvor langt opp eller ned på skalaen kameraet faktisk setter fokus. Med den linken lenger opp kan du laste ned bilder som brukes til akkurat det samme, der det er ett enkelt skarpt punkt kameraet skal låse fokus på, mens det som er rundt dette er for diffust til at fokus låser, men tydelige nok til at de kan brukes til å sjekke hvor fokus faktisk ligger. Det er faktisk en veldig god ide, som jeg må teste ut.

Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg har akkurat den fysiske dingsen, og har prøvd å kalibrere fokus med den. Problemet er at jeg aldri er helt sikker på hvor langt opp eller ned på skalaen kameraet faktisk setter fokus. Med den linken lenger opp kan du laste ned bilder som brukes til akkurat det samme, der det er ett enkelt skarpt punkt kameraet skal låse fokus på, mens det som er rundt dette er for diffust til at fokus låser, men tydelige nok til at de kan brukes til å sjekke hvor fokus faktisk ligger. Det er faktisk en veldig god ide, som jeg må teste ut.

Hvorfor er du ikke sikker på hvor på skalaen fokus settes?

Den vertikale platen som du skal fokusere på er '0' på skalaen, og en ser på skalaen hva som er i fokus og ikke - og dermed om en må justere forover eller bakover.

Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke synes skalaen er tydelig nok til å avlese hvor fokus ligger, eller hva mener du?
Lenke til kommentar

Takk for mye nyttig informasjon her. Jeg skal innrømme at testen kunne vært mer nøyaktig...jeg brukte strekkoden på en Zalo flaske.... Linsa er en 35mm/2.8 macro og jeg brukte blenderåpning f2.8.

Antishaking funksjon var slått av og kameraet satt til Manual mode. Lukkertiden husker jeg ikke men jeg tror den var forholdsvis lang da jeg hadde litt dårlig lys. Men, jeg brukte "Mirror Lock-Up" funksjonen med fjernkontrollstyring, for å unngå at kameraet beveger seg under eksponeringen. Ellers brukte jeg kun ett fokuspunkt. Jeg tror kanskje det 0 tallet ikke var det beste å fokusere på fordi det kan hende at kameraet fokuserer litt forskjellig hver gang ved at det tilfeldig velger den nederste eller den øverste streken som utgjør tallet 0....(?)

Ellers så skal jeg se litt nærmere på det SpyderLensCal produktet...

Men, jeg er litt usikker på hvor stor avstand det skal være mellom kameraet og målepunktet...

.

Lenke til kommentar

Jeg har justert autofocus på mitt Pentax K-5 til maksimalt i den ene enden av skalaen dvs -10 men fortsatt er det ikke helt i fokus... hadde skalaen gått til -15 så tror jeg det hadde blitt perfekt.

Minus 10

attachicon.gifminus-10.jpg

Null

attachicon.gifnull.jpg

Pluss 10

attachicon.gifpluss-10.jpg

På pentax kan du gjøre både en global justering som gjelder alle objektiver + justering for hvert enkelt objektiv. Hvis du benytter deg av det så kan du justere fokus lengere enn det du viste her.

Lenke til kommentar

Minus 10

attachicon.gifminus-10.jpg

Null

attachicon.gifnull.jpg

Pluss 10

attachicon.gifpluss-10.jpg

På pentax kan du gjøre både en global justering som gjelder alle objektiver + justering for hvert enkelt objektiv. Hvis du benytter deg av det så kan du justere fokus lengere enn det du viste her.

Ok, kjekt å vite :)

takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...