Instict Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Ja, alt var mye bedre før i tiden.Grunnen til dette tror jeg må være tilgangen på ting, og bruk og kast holdningene de fleste av oss har fått. Vi får nye spill kastet etter oss hele tida, og det er nesten umulig å holde seg oppdatert på hva som finnest. Mens før hadde vi et mer begrenset utvalg av spill å kose oss med, så man fikk et mye større forhold til de få spillene man hadde. Det samme tror jeg gjelder film. Vi har feks. Netflix som har mange godbiter, men etter tjue minutters leting og diskusjon så har man fortsatt ikke funnet noe man vil se. Ting er blitt for lett tilgjengelig. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Ja, alt var mye bedre før i tiden. Grunnen til dette tror jeg må være tilgangen på ting, og bruk og kast holdningene de fleste av oss har fått. Vi får nye spill kastet etter oss hele tida, og det er nesten umulig å holde seg oppdatert på hva som finnest. Mens før hadde vi et mer begrenset utvalg av spill å kose oss med, så man fikk et mye større forhold til de få spillene man hadde. Det samme tror jeg gjelder film. Vi har feks. Netflix som har mange godbiter, men etter tjue minutters leting og diskusjon så har man fortsatt ikke funnet noe man vil se. Ting er blitt for lett tilgjengelig. Tror det er riktig at man fordypet seg mer i færre ting, man satt klistra til den ene tv kanalen man hadde eller det spillet man hadde skrapet sammen 700 kroner til.. Opplevelser generelt setter seg vel også gjerne dypere som barn/ung, må si jeg både tenker mer på og husker bedre mange spill ifra Amiga og PS1 tiden enn nyere spill jeg er ferdig med. Men at dette var bedre enn tilgjengeligheten og valgmulighetene og ikke minst de halverte prisene på spill man har idag skjønner jeg meg ikke på. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Jeg synes verken nostalgi-argumentet eller argumentet om et for stort tilbud holder vann. Det kommer jo fortsatt ut meget sterke spillopplevelser fra uavhengige selskaper eller nisjeprodusenter. Mener dere oppriktig at dere ikke merker at dagens store spillproduksjoner retter seg mot en helt annen målgruppe enn de gjorde i glansdagene? 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Det er et eller annet med dagens spill som er litt tamt, og jeg tror noe av det kommer av at teknikken langt overskygger talentet til de fleste spillskapere. Før var det ikke slik, før var summen av spillenes byggeklosser større enn helheten. Nå er den mindre. De endeløse mulighetene gjør spillene til en haug av løst sammensatte bestanddeler som ikke løfter hverandre. Stemmeskuespill er en av de store synderne, fordi det er vanskelig å få det like bra som det man hørte i sitt "indre øre" da det bare var tekst. Det samme med HD-grafikk - det er mye hyperdetaljerte, men fullstendig sjelløse karaktermodeller der ute. Med enkle sprites la fantasien til det som manglet, mens det i dag ikke er noen huller igjen for fantasien å fylle ut. Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Baldur's gate 2 og den generasjonen spill hadde en fordel når det gjelder historiefortelling, det var lettere å få til i en et spill som Skyrim der det må være stemmer og animasjoner for alt, du kunne uansett lage dette billigere. Nå er jeg i utgangspunktet uenig med deg i at det er mer avansert grafikk som har gjort historiefortellingen mye dårligere i dagens spill enn den var tidligere, men dersom vi sier at det spiller inn så er det vel bare enda et punkt over håpløse designvalg hos dagens store spillselskaper. Noe av det og men tror den viktigste delen er at vi ser tilbake på 25 år med mesterverk og sammenligner med det som gis ut i dag. Jeg er ikke uenig med deg, har en sterkere å sterkere tendens til å hoppe over spill basert på en historie og gå for spill som er mer åpne siden spill med 8 timer spilletid som stort sett er QuickTime er temmelig uinteressant for meg. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Det er et eller annet med dagens spill som er litt tamt, og jeg tror noe av det kommer av at teknikken langt overskygger talentet til de fleste spillskapere. Før var det ikke slik, før var summen av spillenes byggeklosser større enn helheten. Nå er den mindre. De endeløse mulighetene gjør spillene til en haug av løst sammensatte bestanddeler som ikke løfter hverandre. Stemmeskuespill er en av de store synderne, fordi det er vanskelig å få det like bra som det man hørte i sitt "indre øre" da det bare var tekst. Det samme med HD-grafikk - det er mye hyperdetaljerte, men fullstendig sjelløse karaktermodeller der ute. Med enkle sprites la fantasien til det som manglet, mens det i dag ikke er noen huller igjen for fantasien å fylle ut. Jeg tror ikke problemet ligger i mangel på ferdigheter hos utviklerne. Det virker for meg som om de store selskapene lager akkurat de spillene de ønsker å lage, og de når faktisk en enormt stor gruppe mennesker. Den typen mennesker som liker disse spillene ville stort sett ikke ha satt pris på de mer innholdsrike og vanskelige spillopplevelsene man ble servert i de største spillene på 90-tallet. Spillbransjen har hatt en utvikling som har gått i samme retning som musikkbransjen. De største produktene blir i større og større grad designet fra bunnen av med tanke på inntjening framfor rendyrket kvalitet eller "kunstneriske" hensyn. AAA-spillene som utgis i dag bruker Justin Bieber-oppskriften. Det er garantert veldig fornuftig fra et økonomisk perspektiv, det som er latterlig er at spillanmeldere generelt sett ikke har noe kritisk blikk på utviklingen. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Penger og kommersialisering er selvfølgelig en annen ting som kan putte kjepper i hjulene for utviklere, men jeg tror ikke full kunstnerisk frihet hadde hjulpet mot det jeg sikter til. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Du ble bra eid av denne diskusjonen Om spill var bedre før? nja jo, vell.. man husker det bedre av et eller annen grunn. Ble jeg? Nei syns ikke absolutt alt av gamle spill var bedre før men har så mange gode minner, spiller gjerne opp igjen et gammelt spill og nyter det like mye:) Lenke til kommentar
EastWest Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 føler at det blir for lite variasjon i dag. mange kloner og slikt Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 føler at det blir for lite variasjon i dag. mange kloner og slikt Slik som call of duty, og alt det andre fps spillene. Det startet med cod og så skal alle kopiere fra cod, grøss og gru... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Startet med CoD, what? Cod starta den 3d skyte spill generasjonen, og så kom andre (i mine øyner) flopper som medal og honor, battlefield og alt det tullballet der Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Altså, både Medal of Honor og Battlefield er eldre enn COD-serien... Endret 2. juni 2014 av Slettet-NIoHlfL Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Altså, både Medal of Honor og Battlefield er eldre enn COD-serien... Virkelig? Kom ikke moh i 2004 og battlefield i 2006 eller 2007 eller noe? Uansett så var vell cod det som virkelig satt i gang populariteten på fps spill? dem popper jo ut spill hver eneste år Lenke til kommentar
nagina Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Half-life 1 og 2 + mods , skal man nevne Counter Strike så ... Ja, CoD blir ganske lillegutt her. Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Emnetittel, kommer vel an på øyet som ser. Jeg er fortsatt en fanatiker når det kommer til spill, men er mange ting med det moderne spill markedet jeg ikke liker. Som vi som kunder ikke burde like. Dag 1 dlc, sesong pass, online aktivering osv. Jeg mener dog på at gaming fortsatt er bra nok til at jeg kan lide meg igjennom det, jeg har veldig få prinsipper når det kommer til hobbyer. Eller jeg lar ikke prinsipper stoppe meg blir riktig å si. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Half-life 1 og 2 + mods , skal man nevne Counter Strike så ... Ja, CoD blir ganske lillegutt her. Men half life er jo ikke det samme, cod har jo det mest populære multiplayer systemet, en grunn til at dem lager så mange spill mens hl ikke har produsert noe på 7 år. Cs er vell utdød nå? Emnetittel, kommer vel an på øyet som ser. Jeg er fortsatt en fanatiker når det kommer til spill, men er mange ting med det moderne spill markedet jeg ikke liker. Som vi som kunder ikke burde like. Dag 1 dlc, sesong pass, online aktivering osv. Jeg mener dog på at gaming fortsatt er bra nok til at jeg kan lide meg igjennom det, jeg har veldig få prinsipper når det kommer til hobbyer. Eller jeg lar ikke prinsipper stoppe meg blir riktig å si. Hva er dag 1 dlc? Lenke til kommentar
nagina Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Sier bare at CoD ikke startet opp noe som helst, selvom de har lykkes med spillet sitt betyr ikke at de var først ute med det. Hva sier du om jeg sier Eminem var første rapperen, eller han fant opp rap sjangeren, ville ikke det høres veldig dumt ut? jo akkurat. Kanskje det var dårig sammenligning men håper du tar poenget. Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Half-life 1 og 2 + mods , skal man nevne Counter Strike så ... Ja, CoD blir ganske lillegutt her. Men half life er jo ikke det samme, cod har jo det mest populære multiplayer systemet, en grunn til at dem lager så mange spill mens hl ikke har produsert noe på 7 år. Cs er vell utdød nå? Emnetittel, kommer vel an på øyet som ser. Jeg er fortsatt en fanatiker når det kommer til spill, men er mange ting med det moderne spill markedet jeg ikke liker. Som vi som kunder ikke burde like. Dag 1 dlc, sesong pass, online aktivering osv. Jeg mener dog på at gaming fortsatt er bra nok til at jeg kan lide meg igjennom det, jeg har veldig få prinsipper når det kommer til hobbyer. Eller jeg lar ikke prinsipper stoppe meg blir riktig å si. Hva er dag 1 dlc? Dag 1 dlc er nedlastbart innhold som slippes samtidig som spillet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Sier bare at CoD ikke startet opp noe som helst, selvom de har lykkes med spillet sitt betyr ikke at de var først ute med det. Hva sier du om jeg sier Eminem var første rapperen, eller han fant opp rap sjangeren, ville ikke det høres veldig dumt ut? jo akkurat. Kanskje det var dårig sammenligning men håper du tar poenget. Eminem var ikke veldig sent ute etter rap ble oppfunnet eller da. Vet ikke helt når rap ble oppfunnet men vet det ikke er så gammelt og det før bare var mørdhuda folk som holdt på med det, jeg kommer ikke på noen tidligere hvite folk som rappa før eminem så kanskje han var den første hvite:) Ja skjønner den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå