Gå til innhold

Var spill egentlig bedre før i tiden?

Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Spyro er en legende. Det med at folk rister på hodet er det dummeste jeg har hørt. Den første spyro serien var legendarisk. Mye bedre enn det skylander tullet. Jeg er 23 i år så jeg vokste opp på 99 tallet hvor dem beste spillene ble lagd

Det er jo hele poenget mitt. Du ble skikkelig imponert av Spyro da det kom ut. Det ble ikke jeg, og det samme gjelder veldig mange andre, som vokste opp med Mario, Mega Man og Belmont-gjengen. Om noen år vil de som vokste på 2010-tallet si det samme som deg, hvordan Skylanders var legendarisk og mye bedre enn alt annet. Før du beskylder andre for umodenhet bør du nesten legge av deg denne "det jeg vokste opp med er best, det er et faktum, basta bom, nå har jeg avsluttet diskusjonen".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Spyro er en legende. Det med at folk rister på hodet er det dummeste jeg har hørt. Den første spyro serien var legendarisk. Mye bedre enn det skylander tullet. Jeg er 23 i år så jeg vokste opp på 99 tallet hvor dem beste spillene ble lagd

Det er jo hele poenget mitt. Du ble skikkelig imponert av Spyro da det kom ut. Det ble ikke jeg, og det samme gjelder veldig mange andre, som vokste opp med Mario, Mega Man og Belmont-gjengen. Om noen år vil de som vokste på 2010-tallet si det samme som deg, hvordan Skylanders var legendarisk og mye bedre enn alt annet. Før du beskylder andre for umodenhet bør du nesten legge av deg denne "det jeg vokste opp med er best, det er et faktum, basta bom, nå har jeg avsluttet diskusjonen".

Du burde lese den oppdaterte innlegget mitt og jeg mente 22 og 90 ikke 99. Typos. Haha om skylander blir legendarisk tviler jeg sterkt på, isåfall har dem ikke spilt spyro 1, 2, 3 og heros tail. Som sagt les innlegget på nytt igjen siden jeg oppdaterte den så får du oppdatere innlegget ditt og ta vekk det jeg redigerte

Lenke til kommentar

Du burde lese den oppdaterte innlegget mitt og jeg mente 22 og 90 ikke 99. Typos. Haha om skylander blir legendarisk tviler jeg sterkt på, isåfall har dem ikke spilt spyro 1, 2, 3 og heros tail. Som sagt les innlegget på nytt igjen siden jeg oppdaterte den så får du oppdatere innlegget ditt og ta vekk det jeg redigerte

Nå velger jeg å tro at du ikke vil forstå.

Unger som vokser opp i dag ser kanskje ikke det geniale i Spyro(noe jeg personlig selv ikke gjør), men ser det geniale i Skylanders. Jeg har også fullført Spyrospillene på PS1 og likte de, og jeg ville mest sannsynlig likt Skylanders og Disney Infinity også hvis jeg hadde giddet å bruke 100 kr per figur. Spill, som andre medier er åpent for personlig mening. Det er som å si at du er dust hvis du ikke liker Michael Jackson, BeeGees, Eagles, AC/DC eller Pink Floyd siden de har de mest solgte albumene igjennom tidene.

Og for å diskutere COD så syns jeg også personlig at det er et drittspill, men jeg dømmer ingen om de liker det. Folk liker (heldigvis) forskjellige ting, noe du kanskje burde forstå. Du er født i 90(eller 91) sa du, og har vokst opp med SNES, N64 og GC. Jeg har også vokst opp med disse konsollene, men setter ikke disse over alt annet for det. Min favorittkonsoll er SNES som er tett etterfulgt av PS3 og PS2.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Spiller da ingen rolle om du er 22 eller 23. Det vesentlige er at du er ikke ser ut til å kunne skille egne meninger fra ubestridelig fakta, og at du er for ung til å ha spilt Super Mario Bros. da det kom ut, og for gammel til å vokse opp med Skylanders. Det virker som du fullstendig underkjenner hvilken effekt dette har på spillsmaken din, hvilke spill du har et nostalgisk forhold til, og hva du anser som "best".

GoldenEye var nyskapende da det kom (dog vil kanskje Quake-spillere himle med øynene av et sånt utsagn), men det har ikke holdt seg spesielt godt, mye grunnet innovasjoner i kontrollsystemene på FPS på konsoll. Generelt sett vil jeg si at topptitlene på NES og kanskje spesielt SNES har holdt seg mye bedre, da 2D-teknologien på den tiden var langt mer moden enn 3D-teknologien N64 og PS benyttet seg av, men igjen, jeg er også farget av min egen oppvekst. Synes dog det er interessant å se hvordan 2D-plattformspill har fått en ganske voldsom renessanse de siste årene...kanskje ikke 3D var alfa og omega likevel?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hm ok. Nå er jeg ihverfall ferdig med denne diskusjonen for andre gang siden jeg har sagt alt jeg vil si. Håper en mod kan stenge tråden slik ikke andre kommer og gjenåpner diskusjonen

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spillene med dyrest produksjonskostnader var ekstremt mye bedre før enn de er i dag. Årsaken er nok at markedet ser helt annerledes ut og har blitt langt større. Tidligere ble spill bare laget for folk som var oppriktig interessert i spill. I dag finnes det enorme inntjeningsmuligheter dersom man lager spill enkle og "kule" nok til at massemarkedet klarer å svelge det. Derfor er alle AAA-spill i dag mer eller mindre casual-spill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynte å game på Commadore64 og videre til Amiga and so on. Har da vært igjennom samtlige spill/PC/konsollgenerasjoner (dvs gav opp konsollspilling etter PS2), og syntes det er like festelig hver gang noen drar opp den derre alt var bedre før diskusjonen. Ingenting var nemlig bedre før. Alt var så basic og enkelt i forhold til idag at det er jo nesten pinlig å fyre opp igjen ting jeg elsket for 15 år siden og husker som mesterverk. Spillmekanikkene, grafikken, historiefortellkingen you name it, 2014 got it better på alle måter.

La de gamle gode (men akk så enkle og stygge) spillene ligge, syntes det blir urettferdig å sammenlikne dem med noe som helst seriøst som blir gitt ut idag.

Lenke til kommentar

La de gamle gode (men akk så enkle og stygge) spillene ligge, syntes det blir urettferdig å sammenlikne dem med noe som helst seriøst som blir gitt ut idag.

Tull. Planescape:Torment, Baldur's Gate 2 og Grim Fandango er noen eksempler på spill som ble utgitt for 15 år siden. Ingen AAA-spill i dag når disse opp til kneskålene når det kommer til historiefortelling. Det har ikke med nostalgi å gjøre, som har blitt det evige argumentet til forsvar for sagens spillbransje, det har med å gjøre at dagens spillmarked har blitt langt enklere og dummere.

Lenke til kommentar

Enig. De gamle spillene er så mye bedre at det bare blir pinlig å forsvare nye spill som bruker alle pengene på grafikk og markedsføring og neddummer gameplay i så stor grad at selv et nyfødt barn kan runde spillene på høyste vanskelighetsgrad ved å kontinuerlig trykke på awesomebutton. Godt vi har indiespill som prøver å etterape fortidens legendariske spill hvor gamplay, historier og utfordringer er selve fundamentet.

Lenke til kommentar

Tull. Planescape:Torment, Baldur's Gate 2 og Grim Fandango er noen eksempler på spill som ble utgitt for 15 år siden. Ingen AAA-spill i dag når disse opp til kneskålene når det kommer til historiefortelling. Det har ikke med nostalgi å gjøre, som har blitt det evige argumentet til forsvar for sagens spillbransje, det har med å gjøre at dagens spillmarked har blitt langt enklere og dummere.

Mulig det finnes ett par unntak i rollespillsjangeren når det gjelder historiefortelling og noen pek og klikk spill for eks Monkey Island og som du nevner Grim fandango. Men selv disse er vel neppe bedre enn dagens spill i tilsvarende sjanger som for eks The Walking Dead?

Verden går heldigvis framover og personlig prøver jeg å ikke gå baklengs inn i framtiden :)

Lenke til kommentar

Mulig det finnes ett par unntak i rollespillsjangeren når det gjelder historiefortelling og noen pek og klikk spill for eks Monkey Island og som du nevner Grim fandango. Men selv disse er vel neppe bedre enn dagens spill i tilsvarende sjanger som for eks The Walking Dead?

Verden går heldigvis framover og personlig prøver jeg å ikke gå baklengs inn i framtiden :)

Jeg kan ikke komme på noe som er bedre med The Walking Dead enn Grim Fandango. Sistnevnte er penere, vanskeligere, smartere og har en mye bedre historie. Kanskje selve kontrollen av spilleren er litt bedre i TWD, men det er vel det eneste?

Det å holde på det beste fra den gamle spillbransjen er ikke å gå baklengs inn i framtiden. Verden går kanskje framover når det gjelder antall polygoner du kan boltre deg med i en interaktiv 3D-verden, men spillbransjen har likevel blitt dårligere fordi kundemassen opp gjennom årene har blitt så håpløs.

Lenke til kommentar

Baldur's gate 2 og den generasjonen spill hadde en fordel når det gjelder historiefortelling, det var lettere å få til i en et spill som Skyrim der det må være stemmer og animasjoner for alt, du kunne uansett lage dette billigere.

Men det store spørsmålet er om det ble laget flere gode spill fra 1994 til 2004 en senere.

Lenke til kommentar

Er 31år og har mange gode minner som stammer helt tilbake til Commodore 64 tiden men at spill var bedre før er bare tull. Helt andre krav enn vi har idag siden teknologien har tatt et kvantumsprang framover.Spill idag kan gi meg langt bedre eventyr og adreanalin enn spill i gamle dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Baldur's gate 2 og den generasjonen spill hadde en fordel når det gjelder historiefortelling, det var lettere å få til i en et spill som Skyrim der det må være stemmer og animasjoner for alt, du kunne uansett lage dette billigere.

Nå er jeg i utgangspunktet uenig med deg i at det er mer avansert grafikk som har gjort historiefortellingen mye dårligere i dagens spill enn den var tidligere, men dersom vi sier at det spiller inn så er det vel bare enda et punkt over håpløse designvalg hos dagens store spillselskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...