xnanox Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Hei! Jeg er 1 år yngre enn alle andre i klassen og er derfor 17 når jeg går ut av vgs. Jeg har lyst til å studere i Irland, og blir ikke 18 før jeg flytter. Har hørt det er mulig å ta førerprøven, og få tilsendt fører kortet i posten når man fyller 18. Vil gjerne ta førerkortet når jeg fortsatt bor hjemme fordi i Iralnd kjører de på andre siden av veien. Vet noen hvordan man går fram for dette? Jeg flytter i september og har bursdag i november. Noen som evt har gjort dette før? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Frå forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. § 29-2.Vilkår for å avlegge førerprøvenPraktisk førerprøve kan avlegges når kandidaten tilfredsstiller kravene til alder, vandel, obligatorisk opplæring, helse og syn som er fastsatt for den aktuelle førerkortklassen, jf. forskrift 19. januar 2004 nr. 298 om førerkort m.m. kapittel 3 og 5 Nå er det riktignok mulig å søke om unntak frå denne forskrifta, men då må det foreligge særlig tungtvegande grunner. At det hadde vært greit å ha sertifikatet litt før er ikkje godt nok. Men alt det andre kan du ta medan du er 17 år, så kvifor ikkje fullføre det obligatoriske no før du reiser og så bestiller du oppkjøyring til du kjem heim til jul/nyttår? Her er det berre snakk om ein liten måned i forskjell. Det andre alternativet er å ta førarkortet i Irland, sidan Irland er eit EØS land så kan du bytte det inn til eit norsk førarkort når du kjem tilbake til Norge. Dersom du likevell har tenkt å kjøyre bil i Irland (sidan du vil ha førarkortet sendt dit når du blir 18) så hadde det vell uansett vært greit å øvelsekjøyre på venstresida? Dersom du er så bekjymra for venstrekjøyring at du ikkje vil ta lappen i Irland så bør du heller ikkje kjøyre i Irland. Mitt råd er derfor at du tar sertifikatet i Irland. Ikkje berre får du sertifiktatet til 18 årsdagen din, men du får også opplæring i venstrekjøyring for ikkje å snakke om at det garantert er mykje billegare å ta kjøyretimar i Irland i forhold til i Norge. Det irske sertifikatet får du som sagt bytta til eit vanlig norsk førarkort når du tar førarkortet i eit EØS-land. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Hei! Jeg er 1 år yngre enn alle andre i klassen og er derfor 17 når jeg går ut av vgs. Jeg har lyst til å studere i Irland, og blir ikke 18 før jeg flytter. Har hørt det er mulig å ta førerprøven, og få tilsendt fører kortet i posten når man fyller 18. Vil gjerne ta førerkortet når jeg fortsatt bor hjemme fordi i Iralnd kjører de på andre siden av veien. Vet noen hvordan man går fram for dette? Jeg flytter i september og har bursdag i november. Noen som evt har gjort dette før? Om du aldri har kjørt før så tar det minimalt med innsats for å omvende seg til å kjøre på feil side av veien. Har jeg dessuten nevnt at sertifikatet koster 4000-7000kr i Storbritannia? Eneste ulempen er at du må vente 6 måneder etter du har flyttet før du kan påbegynne sertifikatet. Lenke til kommentar
xnanox Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 Kjørelæreren min sa at hvis jeg tokk den i irland, så måtte jeg ta en førerprøve når jeg kom tilbake til Norge igjen, og da fikk jeg kun 1 sjangse til å bestå, noe jeg syns er litt skummelt. Ellers så måtte jeg ta alt på nytt igjen.. Og det er mye mindre arbeid å bare ta den i norge med en gang. Vil heller ta den i norge når jeg har muligheten til å øvelseskjøre regelmessig med foreldre, da det blir veldig dyrt som student å legge ut penger for kjøretimer... Og jeg venner meg til å kjøre på den andre siden etterhvert, må bare ta det med ro de første gangene, så tror ikke det blir noe problem.. Det er ikke sikkert jeg skal kjøre i Irland heller. Vil gjerne få tatt førerkortet så fort som mulig slik at da er det en mindre ting å tenke på, og jeg tviler på at foreldrene mine vil betale for det når jeg ikke bor hjemme lenger. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Kjøyrelæraren din har feilinformert deg. Dersom du tar lappen i Irland kan du berre veksle den inn til eit norsk sertifikat, dette fordi Irland er eit EØS-land. I land som ikkje er EØS-land så annerkjenner ikkje norske myndigheiter kjøyreopplæringa, men med enkelte unntak som f.eks USA og Australia. Har du tatt sertifikatet der så må du ha ei ekstra oppkjøyring i Norge før du får bytta til eit norsk sertifikat. Du får tenke litt over kva du velger å gjere, men med tanke på kor mykje billegare det er å ta kjøyretimar i Irland så er det betre å ta billige kjøyretimer med kvalifiserte lærarar enn det er å kjøyre gratis med foreldre som ikkje veit kva dei skal legge vekt på. Mange som kjøyrer mykje privat må ha ekstra timer etterpå for å lære av seg uvanane som ein plukker opp når ledsageren ikkje har fokuset på dei rette plassane. Edit: Her er ein link til den fyrste kjøyreskulen i Dublin eg fant på google. Ein dobbelttime kostar berre 380 kr som student. http://driving-schools-dublin.com/how-much/ Endret 3. februar 2014 av The Avatar 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Jepp. 19£ per time, kun teori og oppkjøring er obligatorisk, som koster 31£ og 62£ i samme rekkefølge. Du må vente 6 måneder før du kan påbegynne lappen, siden de stiller krav på du er beboende i landet. Etter det så tar du bare så mange kjøretimer du føler du trenger (kjørelærer vil nok fort si deg hvor mange du trenger), så er det bare å booke teori, oppkjøring og konvertere lappen når du kommer til Norge igjen, uten ekstra test. Vet forøvrig ikke 100% hvordan det fungerer i Irland, og om det er forskjell på Den Irske Republikken og Nord-Irland. Det jeg sier er for det forente Storbritannia. Endret 3. februar 2014 av Gavekort 2 Lenke til kommentar
xnanox Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 Ok, tusen takk for svar! Da tror jeg jeg tar den i Irland! ) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Jeg anbefaler å få bekreftet denne informasjonen. Jeg har ikke lyst til å være ansvarlig for at du tar et ubrukelig sertifikat. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Om du aldri har kjørt før så tar det minimalt med innsats for å omvende seg til å kjøre på feil side av veien. Ganske sær påstand. Kan ikke tenke meg til at det tar minimalt med innsats, men er nok en fordel å ikke ha kjørt mye på høyresiden.Alt er bytta, gir, blinklys, viskere, se-regler, innkjøringer, vikeplikt osv... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Om du aldri har kjørt før så tar det minimalt med innsats for å omvende seg til å kjøre på feil side av veien. Ganske sær påstand. Kan ikke tenke meg til at det tar minimalt med innsats, men er nok en fordel å ikke ha kjørt mye på høyresiden.Alt er bytta, gir, blinklys, viskere, se-regler, innkjøringer, vikeplikt osv... Det er basert på egen erfaring, og for utenom rundkjøringer så er vikeplikten det samme. Blinklys og vindusviskere også, akkurat som at gasspedalen plutselig ikke er på venstre side også. Så hvorfor sier jeg at det tar minimalt med innsats? Fordi du ikke har muskelminne, og å trene deg opp til å kjøre på begge sider er en veldig stor fordel om du evt. kommer tilbake til et land der de kjører i venstre felt. Når jeg er i Norge så tar det meg ikke lange tiden før jeg komfortabel med byttet. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Om du aldri har kjørt før så tar det minimalt med innsats for å omvende seg til å kjøre på feil side av veien. Ganske sær påstand. Kan ikke tenke meg til at det tar minimalt med innsats, men er nok en fordel å ikke ha kjørt mye på høyresiden.Alt er bytta, gir, blinklys, viskere, se-regler, innkjøringer, vikeplikt osv... Alt er bytta? Alt er på samme plass, til og med girspakem er på samme plass, bare at du bruker venstrehånda isteden... blinklys, brytere og spaker er akkurat pp samme sted. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Det er basert på egen erfaring, og for utenom rundkjøringer så er vikeplikten det samme. Blinklys og vindusviskere også, akkurat som at gasspedalen plutselig ikke er på venstre side også. Så hvorfor sier jeg at det tar minimalt med innsats? Fordi du ikke har muskelminne, og å trene deg opp til å kjøre på begge sider er en veldig stor fordel om du evt. kommer tilbake til et land der de kjører i venstre felt. Når jeg er i Norge så tar det meg ikke lange tiden før jeg komfortabel med byttet. Nå har nok dette med vikeplikt og slikt noe å gjøre med hvilket land man kjører i, så dumt av meg å ta akkurat den opp. Jeg er enig i at det ikke tar ekstremt mye innsats, men det er betydelig anderledes. 'Poenget mitt var at vi er vante til trafikk på høyre side, og at trådstarter som ikke har kjørt bil, også trenger tilvenning til dette. Du har ikke muskelminne? Musklene dine som kjøtt husker nok ikke mye nei, men hjernen din husker det meste, uten at du nødvendigvis legger merke til det. Noe så enkelt som å skru en mutter på en bolt, blir fort uvant/vanskelig hvis gjengene er tredd motsatt vei av det du er vant til. Alt er bytta? Alt er på samme plass, til og med girspakem er på samme plass, bare at du bruker venstrehånda isteden... blinklys, brytere og spaker er akkurat pp samme sted. Dere har tydligvis ikke kjørt bil med høyreratt. Ja, pedaler er likt, og girspaken står på samme sted, men du girer med venstrehånda, og girene er som oftest som på en bil med venstreratt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Det er personlig erfaring vs. personlig erfaring, så hvorvidt TS kommer til å konvertere problemløst er vanskelig å bevise. Men jeg tror om det har gått like smerteløst som hos meg så ser jeg ihvertfall ikke hvorfor TS skal droppe muligheten til å spare mye på sertifikatet. Jeg har nå et britisk sertifikat, og jeg kan ikke si at jeg har mye problemer å bytte over til andre siden av veien og kjøre i f.eks Norge. Spør meg igjen om 10 år så vil jeg trolig ha litt mer problemer å gå tilbake til venstre side. Den eneste forskjellen er rundkjøringer egentlig, ellers kommer resten naturlig, ihvertfall om du kjører en bil laget for den siden av veien du kjører på. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Ganske sær påstand. Kan ikke tenke meg til at det tar minimalt med innsats, men er nok en fordel å ikke ha kjørt mye på høyresiden.Alt er bytta, gir, blinklys, viskere, se-regler, innkjøringer, vikeplikt osv... Nå har jeg kjørt litt på høyre med venstreratt (Ca 450-500kkm), og noen mil på venstresiden med høyreratt (ca 5000km) De bilene jeg kjørte hadde jaggu helt lik plassering av brytere for blinklys og sånt, det satt på samme side av rattet som det gjør på tilsvarende bil her hjemme. Tenningslåsen var også på samme side av rattet, mens girspaken var på venstre med likt mønster som her i Norge (1. opp til venstre på de fleste..) Overgangen til venstrekjøring var for meg svært grei, selv om jeg altså har en god del erfaring med å kjøre på høyresiden fra før. Man må tenke litt ekstra ut fra bensinstasjoner og fra enkelte kryss, bortsett fra det er det plankekjøring. Dere har tydligvis ikke kjørt bil med høyreratt. Ja, pedaler er likt, og girspaken står på samme sted, men du girer med venstrehånda, og girene er som oftest som på en bil med venstreratt. Jeg har kjørt bil med høyreratt, og jeg mener altså at det er en grei overgang for normale mennesker med kompetanse til å kjøre bil. Får man ikke til det uten problemer bør man snarest innlevere førerkort. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Det er basert på egen erfaring, og for utenom rundkjøringer så er vikeplikten det samme. Blinklys og vindusviskere også, akkurat som at gasspedalen plutselig ikke er på venstre side også. Så hvorfor sier jeg at det tar minimalt med innsats? Fordi du ikke har muskelminne, og å trene deg opp til å kjøre på begge sider er en veldig stor fordel om du evt. kommer tilbake til et land der de kjører i venstre felt. Når jeg er i Norge så tar det meg ikke lange tiden før jeg komfortabel med byttet. Nå har nok dette med vikeplikt og slikt noe å gjøre med hvilket land man kjører i, så dumt av meg å ta akkurat den opp. Jeg er enig i at det ikke tar ekstremt mye innsats, men det er betydelig anderledes. 'Poenget mitt var at vi er vante til trafikk på høyre side, og at trådstarter som ikke har kjørt bil, også trenger tilvenning til dette. Du har ikke muskelminne? Musklene dine som kjøtt husker nok ikke mye nei, men hjernen din husker det meste, uten at du nødvendigvis legger merke til det. Noe så enkelt som å skru en mutter på en bolt, blir fort uvant/vanskelig hvis gjengene er tredd motsatt vei av det du er vant til. Alt er bytta? Alt er på samme plass, til og med girspakem er på samme plass, bare at du bruker venstrehånda isteden... blinklys, brytere og spaker er akkurat pp samme sted. Dere har tydligvis ikke kjørt bil med høyreratt. Ja, pedaler er likt, og girspaken står på samme sted, men du girer med venstrehånda, og girene er som oftest som på en bil med venstreratt. Hva mener du? Det er jo akkurat det jeg sier, at girspaken forsatt er i midten, bare du bruker venstre hånd isteden? Jeg har vært i Australia og der har jeg kjørt bil med høyreratt... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Nå er jeg forvirret her. Jeg er ikke uenig med deg Poopadoop. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Dere har tydligvis ikke kjørt bil med høyreratt. Ja, pedaler er likt, og girspaken står på samme sted, men du girer med venstrehånda, og girene er som oftest som på en bil med venstreratt. Jeg bodde i London i 1.5 år, det tok omtrent 2 timer å omvende seg, då hadde jeg kjørt bil i Norge i ganske mange år før den tid. Du er mindre begavet dersom du ikke klarer å omstille deg, det blir akkurat det samme. Bare at du bruker venstre hånden til å gire. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Ta lappen på lett mc. Det kan du ta når du er 17 og det er et fullverdig førerkort. Etterpå tar du bare teori og minimumstimer på kl b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå