Gå til innhold

Hvilke speilrefleks skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen på forumet, Nikon D60 er litt gammelt men hvis du bruker den optiske søkeren "det lille hullet" så fungerer D60 veldig bra til actionfotografering, skal du bruke skjermen "liveview" til fotografering går det fryktelig tregt før kameraet klarer og fokusere ferdig. Objektivene som følger med er helt greie.

Jeg tror du vil føle deg mer komfortabel med et Nikon 1 V2, det med forbehold om det er noen objektiver som vil passe til din type fotografering. Nikon 1 serien er ikke et speilrefleks i ordets rette forstand men er et systemkamera som du kan bytte objektiver på etter egne ønsker, siden det ikke har speil og optisk søker vil det fokuserer det mye raskere når bruker skjermen siden det er spesielt utviklet for og fokusere med skjermen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg ville satset på et nyere kamerahus fra Nikon, D60 er ganske gammelt.

En brukt D5100 f.eks vil være et mye bedre kjøp. Det er mulig D5100 selges nytt enda også. Mener jeg har sett det til rundt 3000 nytt med 18-55mm før.

Enig, ville prøvd å finne noe nyere. D5100 er et godt eksempel, Canon 600D eller 650D er tilsvarende.

Du kan også finne en god del nytt for under 5000, for eksemple Canon 1100D eller Nikon D3100/D3200 (low end, men OK kameraer). Du får også D5100 (eldre modell, opp et nivå) nytt inklusiv 3x VR-zoom vel 4000 hos FotoVideo og med 18-105 VR (litt mer zoom) for 4999 i samme butikk.

https://prisguiden.no/produkt/nikon-d5100-146474

Eos 600D med 18-55 IS ligger på samme nivå:

https://prisguiden.no/produkt/canon-eos-600d-144568

Både D5100 og 600D er litt eldre modeller som fortsatt er meget bra kameraer. A58 du nevnte i første post er også en utgått, men ganske OK modell. Det er ikke "tradisjonell" speilrefleks da det har elektronisk søker.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Brukt:

Kamera: Nikon D7000 = ca kr 3.500

Objektiv: Tamron 17-50mm f/2.8 = ca kr 1.500

Ja. Det er omtrent der en bør være for å være brukelig rusta til å fange bevegelse med Nikon uten altfor stor fingerferdighet. Jeg fikk tak på det meste annet, men ikke autofokus under bevegelse med D5100.

En brukt D5200 kan også være et alternativ, men D7000 er mye sikrere. En billig 18-55 normalzoom pluss en brukt 70-300 VR-Nikkor kan også være noe, 70-300 har ganske kjapp autofokus (AF).

Jeg kjøpte et rimelig brukt D7000 som trengte AF-justering. Med kvittering fikk jeg gjort det på garantien.

Og så vil jeg ikke tilrå tredjeparts optikk på hus som ikke har AF-mikrojustering. Jeg trodde mitt eksemplar av 17-50-Tamronen var bare ræva på full åpning, men det var fordi det konsekvent feilfokuserte på D5100. Å sette det på D7100 ble reine åpenbaringen.

Lenke til kommentar

Er helt greit tilbud, du sparer ca. en tusenlapp hvis du skulle kjøpe 55-250 IS utenom og begge objektivene er helt ok.

Du må nok lære deg og bruke den lille søkeren hvis du skal ta actionbilder og ikke skjermen med denne type kamera :)

Lenke til kommentar

... er ikke det fint?

Jo :-)

Nå anbefaler jeg deg å sette deg ned i ro og mak med brukeveiledningen i den ene hånda og kamera i den andre. Det er lurt å lære seg kamera sitt å kjenne, og brukeveiledningen er et veldig godt sted å starte. Det kan ta noen timer, men det er verdt det...:-)

Lenke til kommentar

Grattis!

D5200 har autofokus-egenskaper som bør holde - samme system som D7000. Synd at live-view-fokus er for treigt for kjappere bevegelser, men en kan få masse ut av det likevel. Og den vridbare skjermen er så hendig at jeg egentlig synes alle kameraer burde ha den :)

Lenke til kommentar

Gratulerer, et kjempekamera som du garantert blir fornøyd med.

Det kan hende du får bilder som ikke blir helt som du ønsket, ta da gjerne og lag en post her på forumet under emne "fotografering" så er det mange flinke brukerer her som garantert kan hjelpe det så du forstår hva som som er feil. Det kan også hende du finner hjelp i enkelte av postene litt nedover på siden "fotografering".

Akam har mange spesifikke guider som er kjempefine til og ta bilder i forskjellige miljøer, de gir gode pekepinner på hvordan du skal justere kameraet for og få optimalisert bildene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... er ikke det fint?

Jo :-)

Nå anbefaler jeg deg å sette deg ned i ro og mak med brukeveiledningen i den ene hånda og kamera i den andre. Det er lurt å lære seg kamera sitt å kjenne, og brukeveiledningen er et veldig godt sted å starte. Det kan ta noen timer, men det er verdt det...:-)

Hvem gidder å lese brukerveiledningen? Sett kamera i P-modus og gå ut å prøv det. Finn en film på youtube som forklarer hvordan ditt kamera fungerer. Se forskjellige hvis det er noe du ikke skjønner (eller spørr her)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem gidder å lese brukerveiledningen? Sett kamera i P-modus og gå ut å prøv det. Finn en film på youtube som forklarer hvordan ditt kamera fungerer. Se forskjellige hvis det er noe du ikke skjønner (eller spørr her)

Du har rett, det er ikke så mange som gidder å lese brukeveiledningen. Selv om man kan spare seg selv for både tid og ergrelser ved å gjøre det. Altså er det hjelp til selvhjelp.

Men som du sier, man gidder ikke likevel.

Da blir det til at man prøver og feiler en stund, kanskje litt irritert også. Selv om kamera står i P, så blir det liksom ikke schwung over bildene slik man kanskje hadde tenkt når man skaffet seg et skikkelig kamera. Så spør de her eller på andre forum og får en lang rekke ulike svar som bare forvirrer.

Det et ingen tvang å lese seg gjennom en brukeveiledning, men smart er det, for det er fint å kunne vite hvordan de ulike funksjonene på kamera fungerer og hvordan man justerer/skrur av eller på. Men det et jo ikke sikkert det er lurt å være smart...:-)

Ditt andre tips er jeg helt enig i. Se på YouTube eller andre kilder etter tips og praktiske råd er bra. Samt selvfølgelig, fotografer masse. Gjerne med kamera i P, men bruk A og S også og se hvordan kamera reagerer på det. Bruk gjerne M også for å se om du har skjønt greia.

Lenke til kommentar

Du har rett, det er ikke så mange som gidder å lese brukeveiledningen. Selv om man kan spare seg selv for både tid og ergrelser ved å gjøre det. Altså er det hjelp til selvhjelp.

Jeg har lest minimalt i mine Canon-manualer. Jeg synes at de fungerer som opplisting av alle kameraets funksjoner og menyer. Greit nok for referanse, men ikke for å lære å bruke et kamera.

En mulighet er å stille kameraet i "M", skru på blender/lukkertid/ISO/blitz og se hva som skjer. Det gir et forhold til de viktigste parametrene brukt i fotografi. Så kan man kjøpe en fotobok og forstå hva som egentlig skjer, melde seg inn i et diskusjonsforum og få tilbakemeldinger og tips til hva (noen synes) ville ha gjort bildene bedre.

Etterpå er det kanskje tid for å lære seg (tildels kompliserte) egenskaper ved ens eget kamera. Så som hvordan fungerer auto-eksponeringen? Hvordan fungerer autofokusen? Hvordan funker blitz-automatikk? Disse er ofte dårlig dokumentert, men har stor betydning for slutt-resultatet hvis man velger å bruke automatikk.

-k

Lenke til kommentar

Du får 4 typer svar på dette forumet:

1: Kjøp Canon, det er best, Nikon suger

2: Kjøp Nikon, det er best, Canon suger

3: *En kompleks analyse av forskjellige funksjoner og irrelevante spørsmål om hvilke funksjoner du skal bruke, vektlegging av funksjoner du kanskje ikke kommer til å bruke* alt blir en grøt for deg og du sitter igjen som et spørsmålstegn

4: Dra på fotobutikk, se på de forskjellige kameraene, hold i dem, kjøp det du liker best som du har råd til .

Svar 4 er selvfølgelig det riktige svaret, alle moderne speilreflekskameraer gir deg så og si det samme for pengene du putter inn. Alle er gode og alle vil gi deg gode bilder. Det eneste man kan vurdere å ta i betraktning er at det finnes en noget større tilgang på optikk fra de to største produsentene, det samme gjelder 3dje-parts optikk, noe som gir lavere pris på dette. Men du skal ikke velge et "klumpete" nikon fremfor et snertent Olympus kamera bare fordi det finnes en 50mm f 1.8 til det ene men ikke det andre..... Som sagt, det som betyr noe er at du kjøper det kamera du synes er godt å holde i, du liker menyene og du synes det er intuitivt og effortless å bruke, da kommer du til å bruke det og være fornøyd med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

.. Men du skal ikke velge et "klumpete" nikon fremfor et snertent Olympus kamera ...

5: Kjøp Olympus, alle andre (hvert fall Nikon) suger.

Kan nesten se ut som du ramla ned i samme fella du kritiserer, selv om du pakker det inn i flere ord...:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...