Mathisen93 Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Hei. Jeg tar mye bilder med det gamle kompaktkameraet mitt, men nå trenger jeg mer. Har spart meg opp ca 5000kr og jeg skal ha speilreflekskamera. Har ønsket meg deg i mange år, og vill derfor kjøpe det som passer meg best. Synes ikke jeg fikk så mye hjelp i butikken når jeg skulle se der. Jeg liker og ta bilder av hunden min (som aldri står i ro) så bildestabilisator er ett must. Jeg må se på skjermen hva jeg tar bilde av. Det må være lett og bruke og lett å ha med seg. Det må også være alsidig, for jeg liker og ta bilder av alt mulig :-) Håper noen har noen gode tips til meg! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Jeg liker og ta bilder av hunden min (som aldri står i ro) så bildestabilisator er ett must.Nå er ikke bildestibilisator noe must ved urolig motiv, men heller et lyssterkt objektiv med litt tele. Bildestabilisator er i bruk når kameraet er urolig. Hvorvidt kameraet regnes som urolig bestemmes av benyttet lukkertid. Du kan riste det så mye du orker bare lukkertiden er lav nok. Jeg må se på skjermen hva jeg tar bilde av.Betyr dette at du ønsker et kamera uten søker ? Endret 3. februar 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
HSP Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Jeg må se på skjermen hva jeg tar bilde av. I mitt hode er den absolutt største fordelen med speilrefleks at man ikke trenger å bruke skjermen, men kan bruke søkeren.. Når det er sagt vil jeg si at alle speilreflekser på markedet i dag er veldig gode, du vil sannsynligvis bli veldig fornøyd uansett hva du velger. Henning Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Er det noen spesiell grunn til at du MÅ ha speilrefleks. Ikke misforstå meg, speilrefleks er ikke et dårlig alternativ, men du bør seriøst vurdere andre alternativer også siden du sier at det må være lett og bruke og lett å ta med seg. Jeg vil foreslå at du tar litt tid og kikker på nettet på diverse alternativer innen følgende grupper: Speilrefleks: Her finner du mange gode alternativ innen nybegynnersegmentet, men noen av billigkit'ene har varierende kvalitet på objektivene. Den største bakdelen med speilrefleks er at det er den "tyngste" typen kamera som ikke går rett i lomma. Speilløse: Dette er systemkameraer, akkurat som speilrefleksene, men med den forskjell at det ikke har speil og baserer seg på digitale søkere. De fleste baserer seg på at du bruker skjermen som søker, men det finnes noen (litt dyrere) som også har digitale (øye)søkere hvis du ikke liker å bruke skjermen til søker. Speilløse gir deg mulighet til å skifte optikk, akkurat som på speilrefleks, og kvaliteten har etterhvert blitt meget bra. Denne kamaeratypen er generelt lettere og mindre enn speilrefleks og derfor greie å dra rundt på. Kompaktkamera: Det finnes mange typer kompakte, fra de enkle billige til de som koster rundt budsjettet ditt og som er svært så avanserte og gode. Bakdelen er at du ikke kan skifte optikk, fordelen er absolutt at du her finner den kameratyper som det er lettest å dra med seg. Kvaliteten på de bedre kameraene ligger nok (minst) nær opp til billige systemkamera med eller uten speil. Lenke til kommentar
Mathisen93 Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 Grunnen til at jeg skrev at det må gå an å se hva jeg tar bilder av med skjermen er fordi ei vennine har speilrefleks og der MÅ man se gjennom det lille hullet. Jeg liker og ha valget mellom det og å se på skjermen. Dere snakker veldig avansert, så er veldig usikker på hva jeg skal si! Hehe :-) men, jaa, jeg vil veldig gjerne ha speilrefleks (har liksom bestemt meg for det) vill bare ha ett kamera med mange muligheter og som tar brae bilder. Også av ting som ikke står i ro :-) ! Takk for alle svar :-) Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Vel...hvis du vil ha speilrefleks, så får du vel ta det da. Du nevner at du har en venninne som også har det, kanskje du kan kjøpe samme merke som henne så kan dere låne objektiver til hverandre. Det neste du nevner er 5.000 kroner. Dette er altså budsjettet. Da har du jo noen modeller fra de typiske produsentene som Nikon, Canon og kanskje Pentax og Olympus. Husk at når du kjøper et speilrefleks så kjøper du deg inn i et system. Du låser deg ikke, for alt kan selges brukt hvis du føler at du kjøpte feil, men et system er det uansett. Ingen av de er spesielt mye bedre eller dårligere enn andre, men Nikon og Canon er mest utbredt. Bare se på for eksempel Fotovideo eller Japan Photo sine hjemmesider og se hva de har innenfor ditt budsjett. Kjøp det du syns ser finest ut. Eller enda bedre, hvis du kan dra til en butikk og holde de ulike modellene i henda, så velger du det du syns er best å holde i... Lykke til. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Slettet av hensyn til TorVidle Endret 3. februar 2014 av Frobe Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Grunnen til at jeg skrev at det må gå an å se hva jeg tar bilder av med skjermen er fordi ei vennine har speilrefleks og der MÅ man se gjennom det lille hullet. Jeg liker og ha valget mellom det og å se på skjermen. ... men, jaa, jeg vil veldig gjerne ha speilrefleks (har liksom bestemt meg for det) ... Speilrefleks er basert på at du skal "titte igjennom det lille hullet" og selv om de fleste i dag også har muligheten for å bruke skjermen så er dette en "ekstra-funksjon" som ofte har mangler. vill bare ha ett kamera med mange muligheter og som tar brae bilder. Også av ting som ikke står i ro :-) ! Takk for alle svar :-)I så fall virker det overilt å begrense seg til speilrefleks. Det finnes gode kamera både med og uten speil. Hvis du prøver å beskrive krav og bruk så nøye som mulig så er jeg sikker på at du får gode råd her inne. -k Lenke til kommentar
Mathisen93 Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 Tenkte vell mest på speilreflekskamera fordi jeg kan bytte linser og ha det lenge. Jeg tar vell mest bilder ute. Jeg reiser også mye, så tar generelt mye bilder. Er veldig glad i fotografering. Vet vell egentlig ikke helt selv hva jeg er ute etter, men vill at det skal være speilrefleks og bra bildekvalitet. Ett bra kamera, rett og slett. Har sett litt på 600D, og sony alpha 58 (husker ikke helt) men er veldig usikker på begge to. Det er alt for mye å velge i! Takker for svar! Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Slettet av hensyn til TorVidle Endret 3. februar 2014 av Frobe Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Tenkte vell mest på speilreflekskamera fordi jeg kan bytte linser og ha det lenge. ... Vet vell egentlig ikke helt selv hva jeg er ute etter, men vill at det skal være speilrefleks og bra bildekvalitet. Ett bra kamera, rett og slett. Foreslår TS kurser seg selv litt, evt. tar et fotokurs eller noe. Det hjelper liksom ikke å ha et bra kamera dersom en ikke vet noe om hvordan det virker. Ingen kamera gjør ting veldig bra helt på egenhånd, uansett om de benytter speil eller ikke. (Dessuten, mange av oss benytter speilrefleks nettopp fordi vi vil "titte inn i hullet" (dvs. søkeren). Ønsker du ikke dette forstår jeg ikke helt hva vil ha speilrefleks for heller, da er det jo mer praktisk med et speil-løst systemkamera. ) Det blir sikkert lettere å velge kamera også dersom du lærer hva du selv setter mest pris på av funksjonalitet. (Det heter forøvrig objektiv, ikke linse. Dette fordi det finnes masse linser i et objektiv). Endret 3. februar 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (Det heter forøvrig objektiv, ikke linse. Dette fordi det finnes masse linser i et objektiv). Dette er en totalt unødvendig kommentar. Selv om mange av oss bruker begrepet objektiv så forstår de fleste av oss (les: alle) hva TS mener. Forresten når du sier at han ikke kan bruke begrepet linse om et objektiv siden objektivet består av flere linser, hvordan vil du da belære den engelskspråklige verden er uttrykket "lens" blir brukt både om det vi kaller objektiv og også om de linseelementene som objektivet består av. For å være like pirkete som deg så vil jeg si at et objektiv ikke består av flere linser, men av flere linseelementer. (joda, jeg er klar over at jeg nok stiller meg laglig til hogg, etter den kommentaren ) 4 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 En av de viktigste egenskapene ved et speilreflekskamera er den optiske søkeren ("det lille hullet"), siden du ser akkurat det som objektivet fanger. Hvis du i utgangspunktet foretrekker å bruke skjermen, så er et mindre, speilløst system bedre. Et speilreflekskamera med påmontert objektiv er mer fremtungt og mye mer krøkkete å holde ut fra kroppen enn et lite kompaktkamera, og det blir mye mer stabilt når du holder det opp til øyet og støtter objektivet med den ene hånden. Speilreflekskameraer har i utgangspunktet en fordel når det kommer til å ta bilder av ting som beveger seg, men du må nok litt lenger opp i prisklasse enn 5000 kr før følgefokusen (autofokusens evne til å holde fokus på et motiv som beveger seg) faktisk blir merkbart bedre enn på speilløse systemkameraer. Ellers er det vanskelig å anbefale noe spesifikt til noen som ikke har spesifikke krav. Bildekvaliteten er utmerket stort sett uansett hva du velger, så jeg ville ikke vektlagt det så mye som kriterie. Da havner du på ting som pris, brukergrensesnitt og ergonomi som hovedkriteriene. Siden lett å ha med seg er et kriterie, så ville jeg kanskje sett på noen av de mindre speilløse husene fra Panasonic eller Olympus. Men jeg har ikke fulgt nok med på utviklingen på den fronten til å kunne anbefale noe spesifikt. Dette er en totalt unødvendig kommentar.Mindre unødvendig enn din egen. En enkelt setning som lærer trådstarter riktig terminologi forurenser tråden mye mindre enn en lengre post som klager på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Dette er en totalt unødvendig kommentar. Selv om mange av oss bruker begrepet objektiv så forstår de fleste av oss (les: alle) hva TS mener.Jepp. Omtrent like unødvendig som å bemerke at "hullet" = søkeren. Vi andre forstår vel den også. Det hele er bare en opplysning til TS. Så dersom TS siden kommer over disse ordene så vet han hva det er snakk om. Det er ikke værre enn det. Vi har alle begynt en gang, det gikk ei stund før jeg skjønte hva folk mente med objektiv.... Forresten når du sier at han ikke kan bruke begrepet linse om et objektiv siden objektivet består av flere linser, hvordan vil du da belære den engelskspråklige verden er uttrykket "lens" blir brukt både om det vi kaller objektiv og også om de linseelementene som objektivet består av. For å være like pirkete som deg så vil jeg si at et objektiv ikke består av flere linser, men av flere linseelementer. (joda, jeg er klar over at jeg nok stiller meg laglig til hogg, etter den kommentaren ) Ser ikke helt poenget i å gjøre det enda mer detaljert eller blande inn andre språk. Tror neppe TS har tenkt konstrure objektiver. Da er det vel heller bedre forklare egenskapene som lysstyrke, brennvidde etc. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 ... hvordan vil du da belære den engelskspråklige verden er uttrykket "lens" blir brukt både om det vi kaller objektiv ... Du trenger ikke belære den engelskspråklige verden, fordi de bruker det riktige ordet på deres språk, altså ordet "lens". Norsk er et annet språk og på norsk heter det et objektiv når man har satt sammen linser/linseelementer, elektronikk, fokusmotor, metallrør og annet som må til for å lage et objektiv. At det har blitt til at folk flest kaller det linse, gjør ikke at det blir riktig ord. Men som du sier, i de aller fleste tilfeller forstår man hva som menes når noen spør om en linse til kamera. De mener objektiv. Så kan man svare ut fra det, men noen ganger kan et kontrollspørsmål om de faktisk mener objektiv være på sin plass. Nettopp derfor har vi definerte ord som betyr noe for hver dings vi omgir oss med. Det blir bare dumt å peke på hva noe heter på et annet språk, her i landet må vi forholde oss til hva det heter på norsk. Men dette er helt klart et sidespor til trådstarters spørsmål. Jeg tror kanskje jeg støtter han over her som sier at det kan være lurt med et kurs først, hvert fall hvis kjøp av kamera nå er viktig. Hvis det ikle er fullt så viktig, så står jeg på det rådet jeg ga selv litt lenger opp...:-) Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Håper noen har noen gode tips til meg! For å oppsummere litt: - Speilrefleks er designet for at du skal bruke søkeren (det lille hullet) når du tar bilder. -Nesten alle nye speilreflekser tillater deg å bruke LCD-skjermen i stedet søkeren, men foksueringen går sakte så motivet ditt bør helst være helt i ro for at det skal fungere. - Stabilisator hjelper på motiv som er i ro, ikke (eller svært lite) når det beveger seg - Har du bekjente med speilrefleks kan det lønne seg å velge samme merke, men for at det skal være noe stort poeng må det være realistisk å kunne låne linser. - Alle dagens speilreflekser er meget bra og vil gi fine bilder, det du bør se etter er om det er godt å holde, at størrelsen er passe, eventuelt om det er noen finesse som skjerm som kan vris som du ønsker deg. - Men det du virkelig trenger er en ikke-selger som har litt peiling og kan hjelpe deg med valget. Forumet er veldig nyttig, men når du har så mange spørsmål hadde du vært tjent med en "ekspert" du kunne snakket litt med. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Tenkte vell mest på speilreflekskamera fordi jeg kan bytte linser og ha det lenge. Jeg tar vell mest bilder ute. Jeg reiser også mye, så tar generelt mye bilder. Er veldig glad i fotografering. Vet vell egentlig ikke helt selv hva jeg er ute etter, men vill at det skal være speilrefleks og bra bildekvalitet. Ett bra kamera, rett og slett. Har sett litt på 600D, og sony alpha 58 (husker ikke helt) men er veldig usikker på begge to. Det er alt for mye å velge i! Takker for svar! Løp og kjøp en av disse så fort du kan. Leser du mer av denne tråden, sitter du igjen med flere spørsmål enn svar. Vil i tillegg anbefale denne: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8277800622 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Penger og muskler kan hjelpe deg et stykke på vei til å få flere gode bilde Det var jaggu et nytt (for meg) argument for speilløse systemkamera. Det hele begynner å bli både latterlig, desperat og grenseløst snart. Er det rent forferdelig for deg at noen fremdeles ønsker seg speilrefleks? Tor 4 Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Har spart meg opp ca 5000kr og jeg skal ha speilreflekskamera. Har ønsket meg deg i mange år, og vill derfor kjøpe det som passer meg best. Synes ikke jeg fikk så mye hjelp i butikken når jeg skulle se der. Jeg liker og ta bilder av hunden min (som aldri står i ro) så bildestabilisator er ett must. Jeg må se på skjermen hva jeg tar bilde av. Det må være lett og bruke og lett å ha med seg. Det må også være alsidig, for jeg liker og ta bilder av alt mulig :-) Håper noen har noen gode tips til meg! 5000kr er ikke spesielt mye penger til kamera hvis du vil ta gode bilder av en aktiv hund. Du må kjøpe brukt. Å se på skjermen kan du bare drite i. man bruker søkeren når man tar slike bilder av hund e.l. De kameraene med god autofokus som du ha råd til er ikke lett, de er ikke lett å bruke(MÅ LÆRES) og de er ikke lett å ta med seg pga vekt og størrelse. Mine gode tips; Sjekk bruktmarkedet på foto.no Nikon D300: LINK Ta kontakt med selger å kjøp kamera og objektiv hvis den ikke blir solgt. Du får ikke bedre nybegynnerpakke som til så lav pris som holder til ditt bruk. En annen, men med mye dårligere objektiv; LINK En tredje, men den er 1000kr over budsjett; LINK Canon 50D kan du få brukt til 2500-3000kr. Canon 7D er fortsatt for dyr for ditt budsjett. NB! God optikk koster mye penger, kjøpe et billig brukt kamerahus til å starte med. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 5000kr er ikke spesielt mye penger til kamera hvis du vil ta gode bilder av en aktiv hund. Dette er, med all respekt, tøys. Du kan ta utmerkede bilder av aktiv hund med manuell fokus eller "Singel point" fokus. Ellers er jeg enig i at det kan være en god idé å kjøpe brukt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå