miCro Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Nei jeg er ikke henrykt over de som har gjort LOTR kommersiellt da også Tolkien selv var imot å filmmatisere boka (bøkene) sine! Jeg er klar over at Tolkien kanskje ikke var henrykt over tanken på en filmatisering av boken sin, men faktum er at han egenhendig solgte filmrettighetene før han døde. Han var også klar over bokens suksess så han visste godt at boken en gang ville bli til en film/filmer... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 err, var det ikke sønnene som solgte filmrettighetene? og jeg tror sønnen var uenige om de skulle gjøre det også... Lenke til kommentar
Aggex Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 err, var det ikke sønnene som solgte filmrettighetene? og jeg tror sønnen var uenige om de skulle gjøre det også... Jo, det stemmer det. Det var ein av sønnene som solgte filmrettighetene. Lenke til kommentar
PT Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 err, var det ikke sønnene som solgte filmrettighetene? og jeg tror sønnen var uenige om de skulle gjøre det også... Jo, det stemmer det. Det var ein av sønnene som solgte filmrettighetene. Jeg tror også det var slik. Men uansett så kunne jo hvem som helst ha laget film av boken 75 år etter at Tolkien døde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Tolkien selv solgte rettighetene, billig vel å merke. Var reportasje om det i avisa for et drøyt år siden. Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Tolkien selv solgte rettighetene, billig vel å merke. Var reportasje om det i avisa for et drøyt år siden. Korrekt! Mange som tror at det var Cristopher Tolkien som gjorde det, men det er helt feil, da han kanskje var en av de som var mest imot en filmatisering, kanskje mer imot det enn faren sin også! Lenke til kommentar
PT Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Beklager :oops: *gå ut i hagen for å begrave skammen* Lenke til kommentar
miCro Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Tolkien gjorde det for å sikre midler for familien, for han fikk en ganske pen sum for rettighetene. Han ville dø i sikkerhet om at penger ikke ville bli et problem for familien. Fin gest... :-) Lenke til kommentar
PT Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg må visst ikke finne fram spaden allikevel: http://www.xenite.org/faqs/lotr_movie/news...s_0000/470.html http://www.canoe.ca/JamLordOfTheRings/dec9..._family-ap.html http://film.guardian.co.uk/lordoftherings/...,618449,00.html http://www.news24.com/News24/Offbeat/Movie...1116155,00.html Lenke til kommentar
miCro Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Hva mener du? Websidene du har postet bekrefter jo bare det vi har sagt hele veien, at det var Tolkien selv som solgte rettighetene (dog noen av de burde sjekke noen av sine facts :wink: )... Ever since J. R. R. Tolkien sold the film rights to his mythic epic for £10,000 in 1969, Christopher Tolkien, his son and literary executor, has privately feared a cinematic disaster, although until now he has kept silent on the subject. J.R.R. Tolkien sold the film rights to his fantasy books in 1969, leaving his family and those in charge of his estate with no control over the movies. In 1969, as his family revealed this week, he finally sold the film rights for $250,000 (which would now be worth £1.7m). He spread himself a little by going to live periodically at the Miramar hotel, Bournemouth, to spare his acutely arthritic wife housework. JRR Tolkien sold the film rights for Lord of the Rings in 1968 for £10 000 (US$14 500). The three-part film is expected to earn hundreds of millions of dollars. The family's remaining business rights are handled by a private company. Lenke til kommentar
PT Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg er klar over det nå. Jeg skrev først at jeg mente at Tolkien selv solgte rettighetene, men så kom det noen som sa at det ikke var han. Da sa jeg at kanskje det var slik allikevel. Så kom jeg med linkene der jeg sa meg enig i det jeg sa først. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Ahh, ok. Trodde du mente sønnen hele tiden. My bad.. :-) Lenke til kommentar
Bone Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Tenkte jeg burde poste en liten ting her.. Leser at mange synes at Tom Bombadil skulle ha vært med i filmversjonen av tFotR, men da må jeg spørre; hvorfor i huleste skulle han det? De kuttet jo ut hele Old Forest, og det var bare der, og ved Barrow-Downs at Tom Bombadill var med, samt nevnt med et par setninger i Rivendell. Han hadde jo strengt tatt ingen betydning for filmens(!) handling. Jo, det hadde vært gøy å ta han med, han var en vittig kar. Men, hvis i hele tatt noe måtte bli kuttet fra bok til film, så havner han på første plass, spør du meg. Synes forøvrig at the Fellowship of the Ring som film var rett og slett genial! Dog, den har sine mangler, slik som boka; de er begge altfor korte. Flere klager også på filmversjonen av the Two Towers, og der må jeg si meg rungende enig! Ikke i nødvendigvis prioritert rekkefølge, men følgende var rett og slett latterlig; 1. Hele greia med Faramir 2. Legolas på Skatebord (til noe som hørtes ut som filmmusikken fra Back to the Future) 3. Ulverytter, eller hva nå de skapningene var 4. Alvene kommer til unnsetning ved Helms Deep. 5. Edoras-scenen var altfor kort. (Sett klipp fra extended version at de har tatt mer med der) Uansett; når de har så fryktelig masse å ta av (les: boka), hvorfor kutte ut så mye, for så å fylle inn med masse dritt. Til slutt vil jeg våge meg på en påstand om at the Lord of the Rings er ulest før man har lest Silmarillion. ..litt drøyt; ja! Men, veldig mye sant i det.. med vennlig hilsen Bone Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 3. Ulverytter, eller hva nå de skapningene var De er "goblins" ( vet ikke hva de heter på norsk ), de er med i boka "hobbiten". Litt teit at dem har tatt med de skapningene, i og med de ikke er nevnt i ringenes herre boka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå