marteok Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Hei, jeg aner virkelig ikke hvordan man løser denne oppgaven, har sittet i utrolig mange timer for å prøve å lese meg til det, men får den ikke til.. Kunne noen forklart meg hvordan man løser denne? Endret 3. februar 2014 av marteok Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Du har f(x) = - x + 3 og h(x) = -f(x) -2. Sett inn f(x) i h(x) -> h(x) = -(-x + 3) - 2 Det gir deg h(x) = x - 3 - 2 = x - 5. Så kan du tegne inn grafen. -5 er skjæringspunktet ditt med y-aksen og grafen stiger med 1 (siden det ikke står noe foran x-en) på y-aksen for hver 1 på x-aksen. Kan du da se hvilket alternativ som er rett? Lenke til kommentar
marteok Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 A som er riktig? Tusen takk for svar :-) Lenke til kommentar
code Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Skal prøve meg her, selv om dette er noe jeg ikke har lært selv. Hvilket fag er dette fra? Ta svaret mitt med en klype salt. Vi ser i første funksjon at konstantleddet er "+3". Altså hvis X = 0 så er f(0)=3 Siden X er negativ så vil grafen synke i verdi, altså som denne : " \ " Vi kan da se for oss hvordan denne grafen f(x)= -x+3 vil se ut. Hva oppgaven spørr om er: h(x)=-f(x)-2, altså h(x)= -(-x+3)-2 hvor minus og minus blir pluss. Siden stigningstallet blir positivt så vet vi nå at grafet stiger " / ". Men -(+3) er -3 og vi har -2. som blir -5. Altså er h(0) = -5 Så ser vi etter en graf som øker i verdi og har h(0)=-5 Da tror jeg svaret blir graf A. Endret 3. februar 2014 av Ares NOR Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 A som er riktig? Tusen takk for svar :-) Det stemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå