Gå til innhold

[Løst] NAS - Hvilken bør jeg velge? Synology vs Asustor


Magulv

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er passe grønn på NAS-feltet. Til jul fikk jeg en Seagate Business Storage 2-bay NAS i hus. Den ble relativt raskt avskrevet som ubrukelig. Bare feil, treg, manglende formatstøtte, elendig kundeservice, og til slutt diskhavari.

Jeg er nå på utkikk etter en ny. Valget står mellom Asustor AS-604T og Synology ds414. Se sammenligning her: http://www.mpx.no/k/kcp.aspx?sku=779804&sku=800577

(I tillegg har jeg Synology ds412+ i bakhånd, men syns den er litt vel dyr).

Mine krav i prioritert rekkefølge:
1. Flest mulig fil- og formattyper skal klares å spilles av.
2. STABILT. (Film med Seagate'n var et svare strev, da avspillingen ble brutt hvert 10-50 minutt pga "enhet frakoblet" eller "valgt format støttes ikke".
3. Det skal være så enkelt som mulig å se store filmfiler på TV'en (1080p, 3D, etterhvert 4K. For det meste .mkv filer). Altså færrest mulig trykk fra "se på tv" til "film fra nas'en spiller av", og mest mulig forståelig vei (interface).
4. RAID5
5. Raskest mulig lese- og skrivehastighet.


Når det gjelder punkt 3 så har jeg forstått det slik at jeg i utgangspunktet har to valg:
- Selve TV'en (Samsung UE55F6755) spiller av filmen, som ligger lagret på NAS'en (Gb ethernet via router eller direkte USB-tilkobling). Jeg styrer alt med TV-kontrollen, og jeg går inn i NAS'ens mappestruktur gjennom TV'ens interface/grensesnitt.
- Alternativ 2 er at NAS'en spiller av filmen med en avspiller som f.eks Plex, men TV'en bare viser bildet av NAS'ens interface/grensesnitt, slik som ved avspilling fra f.eks DVD-spiller eller tilkobling av PC (HDMI, eller Gb ethernet via router?).

Punkt 2 avhenger vel av DLNA-kompatibilitet og transcodingmuligheter? Evne til transcoding avhenger vel mye av prosessorkraft, hvis jeg har forstått det rett? Ved bruk av alternativ 1 over er det vel TV'ens fil- og formatstøtte som er avgjørende, mens ved alternativ 2 er det NAS'ens/programmets (f.eks Plex) som avgjør?

Fruen skal også enkelt klare å betjene dette, men "klare å spille av alle filmfiler" og stabilitet vekter tyngre enn brukervennlighet.

Hvilken av NAS'ene vil tjene meg best? Etter dårlig erfaring med Seagate'n (ethernettilkoblet til TV'en) har jeg litt lyst på HDMI tilkoblingsmulighet (Asustor), men vet ikke om det egentlig har betydning for stabilitet i avspilling, fil- og formatstøtte?

Noen som har erfaringer med Asustor'en eller Synology'en? Noen som kan peke meg i riktig retning mtp hvilken jeg bør velge? Noen som kan enkelt forklare meg hva som påvirker "klare å spille av alle filtyper" (krav 1) og stabilitet?

På forhånd takk for hjelpsomme svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk denne oversikten over hvilken NAS som funker på forskjellige formater med PLEX;

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1VYjYtMmRiSlVReVZhNVBLZ0JxSmc#gid=0

 

Du trenger prosessorkraft hvis du skal få oppfylt kravene dine :)

Stemmer dette?? Ut i fra oversikten vil det altså si at man må ha minst 3,1 Ghz prosessor for å kunne transcode 1080p? Det begrenser jo utvalget til kun de aller dyreste "large business" NAS'ene...

 

Jeg har ikke helt skjønt dette med transcoding, men jeg regner med at det finnes måter å få 1080p på tv-skjermen fra NAS uten å måtte transcode? Jeg tviler på at de av dere som ser 1080p filmer på tv'en fra NAS'en har en NAS til 17000,- (billigste jeg har funnet fra Synology og Asustor) eller dyrere? Jeg fikk det jo også til med Seagate NAS'en min, med 800Mhz. Men det er vel noe med dette transcoding-greiene jeg ikke forstår...

 

Er det slik at: Hvis jeg ønsker en NAS som tar seg av selve avspillingen, og overfører bildet til TV'en trenger jeg en NAS med 3,1Ghz prosessorkraft eller mer, mens hvis jeg lar TV'en ta seg av avspillingen så trenger jeg det ikke??

 

Jeg vil bare ha den filmen opp på tv-skjermen (omtrent uavhengig av format), smertefritt og stabilt! Må jeg virkelig opp i over 3Ghz prosessorkraft for å få til det??

Endret av Magulv
Lenke til kommentar

Transcoding er mest gjeldende når det er snakk om å streame til enheter som mobiltelefoner og nettbrett, som ikke nødvendigvis støtter alle formatene som lyd og bilde er kodet til... Og også for å redusere størrelsen på overføring, da med tanke på mobilnett... Transcoding = å konvertere et format til et annet format direkte, uten at det skal merkes... Og det krever litt....

 

Men du trenger ikke å bekymre deg for dette for å streame internt til TV'en din o.l.... Jeg har aldri brukt transcoding på min NAS (Synology DS211).. Og de få gangene jeg har streamet til mobilen, så går det helt utmerket over WiFi.. Har opplevd noe lag på mobilnettet, men hvem streamer filmer over mobilnettet, med mindre man har en stor kvote pr. mnd? ;)

 

Så bare ta det med ro, kjøp deg en Synology og kos deg med film, direkte fra NASen....;)

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med Synology, men angående avspilling og transcoding: Skaff deg en skikkelig avspiller, så slipper du problemstillingen. Dropp TV'en og kjøp en Intel NUC, Raspberry Pi eller maskin med ION 2. Noe som kjører OpenELEC, rett og slett. Å kjøpe en NAS til flere tusen og bruke TV'ens integrerte avspiller er tullete.

 

Edit: Du kommer langt med en Synology DS 112j og Raspberry Pi, men jeg ville ikke valgt dette selv. Har hatt DS211j, DS411+II og nå sist DS2413. Har en Asus 1501P som skal byttes ut med Intel NUC innen kort tid.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med Synology, men angående avspilling og transcoding: Skaff deg en skikkelig avspiller, så slipper du problemstillingen. Dropp TV'en og kjøp en Intel NUC, Raspberry Pi eller maskin med ION 2. Noe som kjører OpenELEC, rett og slett. Å kjøpe en NAS til flere tusen og bruke TV'ens integrerte avspiller er tullete.

 

Edit: Du kommer langt med en Synology DS 112j og Raspberry Pi, men jeg ville ikke valgt dette selv. Har hatt DS211j, DS411+II og nå sist DS2413. Har en Asus 1501P som skal byttes ut med Intel NUC innen kort tid.

Er det tullete også for de filformatene tv'en støtter og klarer å spille av? Intel NUC; er det en slik HTPC? :hmm::blush:

Lenke til kommentar

Transcoding er mest gjeldende når det er snakk om å streame til enheter som mobiltelefoner og nettbrett, som ikke nødvendigvis støtter alle formatene som lyd og bilde er kodet til... Og også for å redusere størrelsen på overføring, da med tanke på mobilnett... Transcoding = å konvertere et format til et annet format direkte, uten at det skal merkes... Og det krever litt....

 

Men du trenger ikke å bekymre deg for dette for å streame internt til TV'en din o.l.... Jeg har aldri brukt transcoding på min NAS (Synology DS211).. Og de få gangene jeg har streamet til mobilen, så går det helt utmerket over WiFi.. Har opplevd noe lag på mobilnettet, men hvem streamer filmer over mobilnettet, med mindre man har en stor kvote pr. mnd? ;)

 

Så bare ta det med ro, kjøp deg en Synology og kos deg med film, direkte fra NASen.... ;)

Ok. Har jeg da forstått det riktig at utgangspunktet er DLNA-standarden: Tv'en og NAS'en er enige om visse filformat. Disse vil kunne spilles av problemfritt uavhengig om det er tv'en eller nas'en som står for avspillingen. Hvis andre filtyper enn disse skal spilles av må nas'en enten kunne transcode filene (tv'en står fortsatt for avspillingen), eller ha en mediaspiller installert som klarer å spille av den aktuelle filtypen, og hdmi-utgang for overføring av bildet?

 

Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er som gjør at min evt. nye Synology eller Asustor NAS vil klare å gi meg filmer på skjermen som jeg med min nåværende Seagate ikke klarer, hvis det ikke er pga transcodingen? Med mindre programvare i selve NAS'en står for avspillingen er det vel fortsatt kun de formatene som støttes av TV'en som vil kunne spilles av, med mindre man transcoder de inkompatible formatene til det tv'en liker?

Er det UPnP player, XBMC Media Player, Boxee etc. som utgjør forskjellen??

 

(Beklager, jeg har prøvd å lese meg opp på dette, men skjønner rett og slett ikke hva som utgjør forskjellen hvis det ikke er denne transcodingen).

 

_Christian_N: Hvordan spiller du av 1080p og evt. 1080p 3D filmer lagret på NAS'en på tv'en? Gb Ethernet via router? Avspilling med en eller annen form for spiller installert på NAS'en, eller avspilling utført av TV'en?

Lenke til kommentar

Siden du har smart-TV og kjører videoer rett på TV'en fra NASen, så er det TV'en som står for avspillingen ja (tror jeg 99% sikkert :p ) Da må TV'en støtte det formatet som som filmen er kodet i, eks. x264, noe den skal støtte etter hva jeg vet... Hvis ikke TV'en støtter det aktuelle formatet, så må fila transcodes til et format TV'en støtter for å kunne spille av, ja... Hvis du bruker en annen medieavspiller, så er det den som vil gjøre alt og TV'en fungerer bare som bildeviser....

 

Har dessverre ikke smart-TV selv, bare en gammel plasma fra 2007, som er så langt fra smart man kan komme...:p Jeg kjører filmer gjennom Blue-Ray spilleren min som støtter DLNA.. Så i mitt tilfelle, er det Blue-Ray spilleren som gjør alt, og TV'en bare viser bildet via HDMI inngangen....

 

TV'en din skal vel ha støtte for de fleste formater som finnes i dag, så sjansen for at du har en film/fil i et format som den ikke støtter, er vel heller lite sannsynlig, med mindre det er en veldig gammel DivX encodet film eller noe lignende som har brukt en utdatert codec... Som sagt, de fleste RIP'a filmer i dag, er i x246 formatet, så det skal ikke gi deg noen problemer...

 

Hvorfor Seagaten din ikke får det til, aner jeg ikke.... Hvordan er opplegget ditt satt opp og konfigurert? Hva slags router, eventuelt annet utstyr har du?

Lenke til kommentar

Siden du har smart-TV og kjører videoer rett på TV'en fra NASen, så er det TV'en som står for avspillingen ja (tror jeg 99% sikkert :p ) Da må TV'en støtte det formatet som som filmen er kodet i, eks. x264, noe den skal støtte etter hva jeg vet... Hvis ikke TV'en støtter det aktuelle formatet, så må fila transcodes til et format TV'en støtter for å kunne spille av, ja... Hvis du bruker en annen medieavspiller, så er det den som vil gjøre alt og TV'en fungerer bare som bildeviser....

 

Har dessverre ikke smart-TV selv, bare en gammel plasma fra 2007, som er så langt fra smart man kan komme... :p Jeg kjører filmer gjennom Blue-Ray spilleren min som støtter DLNA.. Så i mitt tilfelle, er det Blue-Ray spilleren som gjør alt, og TV'en bare viser bildet via HDMI inngangen....

 

TV'en din skal vel ha støtte for de fleste formater som finnes i dag, så sjansen for at du har en film/fil i et format som den ikke støtter, er vel heller lite sannsynlig, med mindre det er en veldig gammel DivX encodet film eller noe lignende som har brukt en utdatert codec... Som sagt, de fleste RIP'a filmer i dag, er i x246 formatet, så det skal ikke gi deg noen problemer...

 

Hvorfor Seagaten din ikke får det til, aner jeg ikke.... Hvordan er opplegget ditt satt opp og konfigurert? Hva slags router, eventuelt annet utstyr har du?

TV'en støtter forsåvidt de fleste formater, men ikke alle bitrater og codecer (eller noe sånt). Så feilmeldingen jeg får på de filmene som ikke vil avspilles er som regel at filen har for høy bitrate, oppløsningen støttes ikke, codec'en støttes ikke eller støtter ikke høyere enn 24fps (ved forsøk på avspilling av f.eks Hobbiten som er 48 fps). Som sagt, de fleste filmer går bra, men ca. 1 av 10 går ikke.

 

Når du sier en annen medieavspiller, mener du da avspiller installert på NAS'en eller fysisk mediaspiller (som f.eks Apple TV, WD TV Live, Boxee box etc.)?

 

Det er dette som gjorde at jeg tenkte at HDMI-utgang på NAS'en (Asustor) kanskje var lurt, siden jeg da kan ha en avspiller som klarer flere format, bitrates etc installert på NAS'en, og bare overføre bildet til TV'en. Men Gb ethernet er kanskje i stand til å gjøre akkurat det samme?

 

Seagate Business Storage 2-bay NAS -> Cat6 Gb ethernet kabel -> Netgear R7000 Nighthawk router -> Cat6 Gb ethernet kabel -> Samsung EU55F6755 TV.

Jeg har huket av for "Enable Media Server" i NAS'en. Ingen programmer eller apps installert på NAS'en. Velger NAS'en som kilde på TV'en (på same måte som å velge HDMI2 eller SCART som inngang), og går inn i filstrukturen og velger film.

Lenke til kommentar

Ok, skjønner..... Er det ingen innstillinger på TV'en du kan endre på når det gjelder bitrate og FPS og sånt? Har aldri vært borti at sånt har vært noe problem før... Men har heller aldri streamet direkte til TV, sånn som du...:p

 

En annen avspiller = en annen boks som også kan streame fra NASen din og til TV'en, slik som Blue-Ray spilleren min... En DLNA enhet......

 

Ellers syns jeg det ser ut som alt annet er riktig, mtp. kobling og oppsett... Vil rett og slett tro at NASen din er for svak/dårlig til å klare oppgavene.... Er ikke veldig kraftig CPU i den bl.a.... Har aldri hatt noen problemer med å spille av/streame noenting fra NASen min, så tror kanskje du burde bytte den og prøve Synology'en....;)

Lenke til kommentar

Ok, skjønner..... Er det ingen innstillinger på TV'en du kan endre på når det gjelder bitrate og FPS og sånt? Har aldri vært borti at sånt har vært noe problem før... Men har heller aldri streamet direkte til TV, sånn som du... :p

 

En annen avspiller = en annen boks som også kan streame fra NASen din og til TV'en, slik som Blue-Ray spilleren min... En DLNA enhet......

 

Ellers syns jeg det ser ut som alt annet er riktig, mtp. kobling og oppsett... Vil rett og slett tro at NASen din er for svak/dårlig til å klare oppgavene.... Er ikke veldig kraftig CPU i den bl.a.... Har aldri hatt noen problemer med å spille av/streame noenting fra NASen min, så tror kanskje du burde bytte den og prøve Synology'en.... ;)

Ja, begynner å se slik ut. Nå skal det sies at filmene jeg ser som regel befinner seg i størrelsesområde 15GB og oppover; både lyd og bilde har da ofte svært høy bitrate og ingen kompresjon. DB True HD lydformatet liker heller ikke TV'en min, så det kan også stoppe noen av filene.

 

Er det noen fordeler med å velge en NAS med HDMI-utgang fremfor kun ethernet?

Lenke til kommentar

"Tullete" var gjerne et skarpt ord, men ved å investere i en NAS, så er du 70% på vei til et meeeget bra medieoppsett. Jeg kjenner ikke detaljene på din TV, men jeg har til gjengjeld å se en TV som kan konkurrere med XBMC, Plex eller andre mediesenter når du gjelder grensesnitt og funksjonalitet. Derav min ordbruk.

 

Enkelte Synology og gjerne andre fabrikanter støtter å kjøre Plex backend. Jeg gjør ikke dette selv, men monterer mappene med NFS over trådet nettverk. XBMC fungerer ypperlig.

 

Å bruke TV til slikt er i mine øyne en kvasiløsning. Les deg opp på XBMC og se hva denne kan gjøre.

 

Intel NUC finnes i med mange CPU-varianter, og jeg ville gått for en i3 eller i5 CPU. Dette er egentlig fullverdige maskiner, men i et stuevennlig format.

 

Så, glem DLNA. Les deg opp på XBMC, NFS og gjerne litt om de tilgjengelige pakkene i SynoCommunity for Synology NAS. Mye å lære og mye moro i vente.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Er det noen fordeler med å velge en NAS med HDMI-utgang fremfor kun ethernet?

Nei, problemene dine skyldes en dårlig avspiller. Med en skikkelig PC forsvinner disse problemene, så sant ikke din nåværende NAS også er en flaskehals. Men det er tvilsomt. Hvis du har filmer i høy oppløsning/bitrate og med Dolby TrueHD og DTS HD vil både TV og NAS med HDMI komme til kort. Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Kunne kanskje vært en idè i seg selv, og konvertere filene så de tar mindre plass og i et format med standard codec og bitrates etc....

 

Ikke vært borti NAS med HDMI, men regner vel med at du kan streame direkte. istedet for å gå via router/nettverket.. Men fordeler/ulemeper vet jeg ikke noe om....

Lenke til kommentar

"Tullete" var gjerne et skarpt ord, men ved å investere i en NAS, så er du 70% på vei til et meeeget bra medieoppsett. Jeg kjenner ikke detaljene på din TV, men jeg har til gjengjeld å se en TV som kan konkurrere med XBMC, Plex eller andre mediesenter når du gjelder grensesnitt og funksjonalitet. Derav min ordbruk.

 

Enkelte Synology og gjerne andre fabrikanter støtter å kjøre Plex backend. Jeg gjør ikke dette selv, men monterer mappene med NFS over trådet nettverk. XBMC fungerer ypperlig.

 

Å bruke TV til slikt er i mine øyne en kvasiløsning. Les deg opp på XBMC og se hva denne kan gjøre.

 

Intel NUC finnes i med mange CPU-varianter, og jeg ville gått for en i3 eller i5 CPU. Dette er egentlig fullverdige maskiner, men i et stuevennlig format.

 

Så, glem DLNA. Les deg opp på XBMC, NFS og gjerne litt om de tilgjengelige pakkene i SynoCommunity for Synology NAS. Mye å lære og mye moro i vente.

Hvis jeg har forstått deg riktig, så vil det beste (såfremt jeg skal holde meg til ferdig-NAS) være å kjøpe Asustor'en, koble den til TV'en med HDMI, og bruke XBMC installert på NAS'en til å spille av filmene mine?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det jeg sier :-)

 

Utbrodering: Jeg har ikke testet Asustor med HDMI/XBMC selv, men ifølge det jeg har lest fungerer det bare noenlunde. Altså ikke særlig godt.

 

1. Hvis du bare vil ha et fungerende mediesenter/avspiller, skaff deg en Intel NUC eller noe annet og prøv denne med din nåværende NAS først. Dette kan løse dine problemer.

 

2. Ønsker du deg en NAS fullspekket med glimrende funksjonalitet (ref. SynoCommunity) skaff deg en Synology i tillegg til Intel NUC.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det jeg sier :-)

 

Utbrodering: Jeg har ikke testet Asustor med HDMI/XBMC selv, men ifølge det jeg har lest fungerer det bare noenlunde. Altså ikke særlig godt.

 

1. Hvis du bare vil ha et fungerende mediesenter/avspiller, skaff deg en Intel NUC eller noe annet og prøv denne med din nåværende NAS først. Dette kan løse dine problemer.

 

2. Ønsker du deg en NAS fullspekket med glimrende funksjonalitet (ref. SynoCommunity) skaff deg en Synology i tillegg til Intel NUC.

Beklager WonderStivi, men orker du å bruke et minutt på å forklare meg hva jeg skal med en NUC i tillegg til NAS? Trodde NUC'en erstattet NAS'en, og derfor gjorde den overflødig jeg? Eller vil i såfall NUC'en bli "hjernen", mens NAS'en reduseres til en harddisk med RAID-mulighet?

Lenke til kommentar

"Tullete" var gjerne et skarpt ord, men ved å investere i en NAS, så er du 70% på vei til et meeeget bra medieoppsett. Jeg kjenner ikke detaljene på din TV, men jeg har til gjengjeld å se en TV som kan konkurrere med XBMC, Plex eller andre mediesenter når du gjelder grensesnitt og funksjonalitet. Derav min ordbruk.

 

Jeg bruker å se på FILMEN når jeg skal se på film, ikke grensesnittet til avspilleren.

Samsung TVen min spiller alle filer jeg har slengt etter den så langt (for det meste .mkv/x264, mp4 og divx) via DLNA/Upnp deling, og det funker (for meg) glimrende. Ja, grensesnittet er litt dølt, men hvilken rolle spiller det? Å bare kunne bruke fjernkontrollen til TVen, samt å ikke ha "unødvendige" bokser er også et pluss for meg.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bruker å se på FILMEN når jeg skal se på film, ikke grensesnittet til avspilleren.

Samsung TVen min spiller alle filer jeg har slengt etter den så langt (for det meste .mkv/x264, mp4 og divx) via DLNA/Upnp deling, og det funker (for meg) glimrende. Ja, grensesnittet er litt dølt, men hvilken rolle spiller det? Å bare kunne bruke fjernkontrollen til TVen, samt å ikke ha "unødvendige" bokser er også et pluss for meg.

 

My point exactly! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...