EdvardStene Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Har skjermkortet gigabyte geforce gtx 660 2g. Men i spill som feks. Minecraft står det bare at jeg har 500 mb. Men på filene mine står det at jeg har 2gb. Trenger hjelp ? Edit: Selvbygd Endret 3. februar 2014 av EdvardStene Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 det er nok avhengig av spillet, hvor mye eventuelt brukes. kortet har 2 gig maksimalt, men ikke alle spill trenger 2 gig Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Har skjermkortet gigabyte geforce gtx 660 2g. Men i spill som feks. Minecraft står det bare at jeg har 500 mb. Men på filene mine står det at jeg har 2gb. Trenger hjelp ? Edit: Selvbygd ? Minne kan (som navnet tilsier) vagt sammenlignes med din egen hukommelse. Minnemengden på skjermkortet ditt blir i den analogien hvor stor/god hukommelse man måtte ha. Dvs. hvor mye du til en hver tid kan huske på, uten at du trenger å måtte slå det opp. (nå er det ikke et fastsatt antall/mengde minne på oss mennesker, men det holder til analogien) Et spill vil ta opp en viss mengde minne på skjermkortet, og så lenge du har nok minne tilgjengelig så vil skjermkortet lagre det den trenger lokalt på skjermkortet. Noe mer vil ikke spille noen rolle, så lenge du har nok. I vår analogi blir det som at du trenger å bruke litt av kapasiteten din på å huske et mattestykke du driver med. Så lenge du husker det du trenger til å løse mattestykket så spiller det ingen rolle om du har super-hukommelse til alt annet i verden i tillegg. Men om det ikke er nok minne på skjermkortet til å lagre alt den trenger, så vil spillet gå veldig mye tregere, da prosessor/RAM og harddisk må vente til skjermkortet får hentet inn den informasjonen den trenger. Igjen, i vår analogi; Du prøver å løse mattestykket, men har glemt hvordan du løste visse deler av det, rett og slett fordi du var på en håpløs religionstime hvor du lærte mye tøv. Dermed må du slå opp i matteboka for å finne ut hvordan du gjorde det igjen. Dette tok opp masse ekstra tid, og du brukte mye lengre tid på den viktige oppgaven. Kort sagt: Minnet er en maksverdi om hvor mye skjermkortet kan lagre, og hvis det viste seg at spillet tok opp alle 2GB'ene (2048 MB) så har du nok for lite. Men bruker du rundt 2047 MB, eller mindre, så har skjermkortet nok minne til å operere så effektivt som mulig. Minnemengde er derfor ikke noe begrep som sier noe som helst om hvor raskt skjermkort du har. Men det sier noe om begrensningene til kortet. F.eks: Nvidia har GTX 780Ti som deres beste skjermkort for gaming, men dette kortet har bare 3GB minne. Og i tilfeller hvor mer minne trengs (sjeldent), så vil Deres litt svakere Geforce Titan (med 6GB) plutselig få et solid forsprang. Rett og slett fordi du slipper det heftige ytelsesfallet som oppstår når minnemengden overskrides. Endret 3. februar 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå