JohndoeMAKT Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 "Nesten 50% bedre" er noe ganske annet enn "opptil 50% bedre".. 3 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Tommelfingerreglen er jo dårligere/tregere CPU du har, jo bedre økning får du fra Mantle. Har du en Haswell-basert i5 eller i7 så er poentisel forbedring under 10%, da CPU'en har såpass god enkeltråd ytelse og overhead av API dermed blir mindre. http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-preview Computerbase.de testet multiplayer med en i7-4770k og et utvalg GPUer: http://www.computerbase.de/artikel/grafikkarten/2014/erste-eindruecke-zu-amds-mantle/2/ 28% forbedring er rimelig voldsomt må jeg si... EDIT: Leste av feil tall i artikkelen Endret 3. februar 2014 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Vil det si at det nå blir enda mer å forholde seg til, både for oss og utviklerne? DirectX, OpenGL og nå Mantle? Det stemmer. Hvis utvilkere ønsker å støtte Mantle må de forholde seg til et properitært API som i overskuelig fremtid kun fungerer på nyere AMD-kort i tillegg til åpne API'er som OpenGL og DirectX. En må ikke glemme konsoll. Direct3D og OpenGL er begge high-level API, som vil si at de fungerer med all mulig hardware, men krever mer av CPU og klarer ikke å utnytte GPU fullt ut. Til konsoll brukes low-level API, da maskinvaren i konsoll er lik for alle. Da får man utnyttet maskinvaren mye bedre. AMD leverer maskinvare og API til begge konsoller. De har bekreftet at Mantle vil ha mye til felles med API til Xbox One, og mest sannsynlig også PS4. Det vil si at når utvilkere skal porte spill fra konsoll (noe de fleste gjør i dag), så kan de bruke mesteparten av koden videre til PC. Det sparer utviklerne for masse tid og resurser, samtidig som portingen blir bedre. I tillegg får spillere bedre ytelse i spillene sine. Gitt at skjermkortet støtter Mantle. Siden det er utviklerne som har forespurt en low-level API fra AMD til PC, så regner jeg med at de vil benytte seg av den. Da kan det godt hende at Nvidia og Intel ser seg nødt til å støtte Mantle i fremtiden for å holde følge med AMD. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 properitært APIJeg tror mantle er et åpent api. I hvertfall var det meningen at andre produsenter også kan bruke det. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Jeg ville heller vit for stor forbedring det er i forhold til open gl som blir mere og mere brukt. DirectX er og blir tregt På hvilken planet mener du Direct X er og blir tregt? For det første kan du ikke en gang sammenligne Direct X og OpenGL, det måtte i så fall være Direct3D. Og foruten en test gjort av et ventilert firma, er det per i dag i de fleste tester Direct3D som ytelses og funksjonsmessig ligger i førersetet, og det meste av innovasjon de ti siste årene er gjort gjennom D3D. Videre viser også flere tester at OGL har høyere ytelse på W8 enn Linux (ubuntu som ble brukt). Så det er en del myter ute å går. Med det sakt, dette behøver ikke forbli slik. OGL har fått en del ny fokus, og Mantle kommer nå inn som et mulig alternativ, i det minste til en viss grad. OGL har også en fordel med tanke på utbredelse, da det benyttes på en skog av mobile enheter. Men altså, det er ikke best når det kommer til ytelse så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Vil det si at det nå blir enda mer å forholde seg til, både for oss og utviklerne? DirectX, OpenGL og nå Mantle?Det stemmer. Hvis utvilkere ønsker å støtte Mantle må de forholde seg til et properitært API som i overskuelig fremtid kun fungerer på nyere AMD-kort i tillegg til åpne API'er som OpenGL og DirectX. En må ikke glemme konsoll. Direct3D og OpenGL er begge high-level API, som vil si at de fungerer med all mulig hardware, men krever mer av CPU og klarer ikke å utnytte GPU fullt ut. Til konsoll brukes low-level API, da maskinvaren i konsoll er lik for alle. Da får man utnyttet maskinvaren mye bedre. AMD leverer maskinvare og API til begge konsoller. De har bekreftet at Mantle vil ha mye til felles med API til Xbox One, og mest sannsynlig også PS4. Det vil si at når utvilkere skal porte spill fra konsoll (noe de fleste gjør i dag), så kan de bruke mesteparten av koden videre til PC. Det sparer utviklerne for masse tid og resurser, samtidig som portingen blir bedre. I tillegg får spillere bedre ytelse i spillene sine. Gitt at skjermkortet støtter Mantle. Siden det er utviklerne som har forespurt en low-level API fra AMD til PC, så regner jeg med at de vil benytte seg av den. Da kan det godt hende at Nvidia og Intel ser seg nødt til å støtte Mantle i fremtiden for å holde følge med AMD. Synd at Mantle ikke er støttet av Xbox One da. Lenke til kommentar
Geironimo Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Har så langt ikke hørt annet enn klaging pga dårlig ytelse etter oppdatering. Ytelsen i BF4 skal ihvertfall være elendig Jeg opplevde å ligge på rundt 90 fps (dawnbreaker) med DirectX på en R9 280x kort, og spratt opp til rundt 115fps med Mantle. Det svinger selvsagt etter spillets gang, men jeg ligger med vesentlig bedre ytelse med Mantle enn DirectX. Jeg personlig har ikke opplevd dårlig ytelse i BF4 etter patchen, dvs ikke mer enn det var før. Så kan det jo hende at jeg får bedre FPS om jeg tweaker og justerer, men dette er altså tallene mine rett "fra boksen". 2 Lenke til kommentar
CerealKil Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 "Akkurat nå er det ingen andre spill enn Battlefield 4 som støtter Mantle, foruten en egen ytelsestest AMD har utviklet ? Star Swarm Benchmark." Star Swarm er en spillmotor (game engine) spesielt beregnet på strategispill. Den er utviklet av Oxide Games, ikke AMD. Skjønner ikke hvor de har det fra at det er AMD som har laget den. Star Swarm Benchmark er en ytelsestest av denne motoren. Lasta den ned fra Steam på fredag men fikk bare testa D3D versjonen, siden mantle driverne ikke var sluppet ennå. Testa den igjen nå i mantle og fikk betydelig økning i ytelse. 2 Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Vil dette fungere på mitt HD 6950 2GB GDDR5 ? Nei. Er det foreløbig låst til 7000-serien? Jeg har ikke undersøkt så nøye, trodde det først. Men nå ser jeg bare at den serien vil dra spesiell nytte av Mantle. Ikke noe om at det er låst? Redigert: Ja... Står jo selvfølgelig på sidene til beta-drivere. AMD Mantle Beta driver is currently supported on: AMD Radeon™ R9 Series GPUs AMD Radeon™ R7 Series GPUs AMD Radeon™ HD 7000 Series GPUs AMD Radeon™ HD 8000 Series GPUs AMD A10-7000 Series and AMD A8-7000 Series APUs Endret 3. februar 2014 av Knutgrus Lenke til kommentar
Populært innlegg efikkan Skrevet 3. februar 2014 Populært innlegg Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Det er mange her som trenger å forstå hva Mantle er, så jeg klipper inn det jeg skrev forrige gang: De fleste av dere vet ikke hva Mantle er og hva det prøver å adressere. Tradisjonelt har GPUer fungert veldig enkelt; du velger input-data(1), velger en operasjon som skal utføres på dataen(2) og du velger hvor eventuell output skal lagres og data frigjøres(3). (eksempel: du binder en mesh og en tekstur til et område i GPUens minne, tegner, og så frigjør bindingen) Dette gjøres gjennom en rekke API-kall. GPUens fordel har vært evnen til å parallelisere, men til mer manipulering som et spill trenger til flere API-kall blir det. Eks: hvis du har en stor mesh av et detaljert statisk terreng kan du gjøre det med ett enkelt sett med kall, men om du vil animere et stort antall objekter så ender du opp med å sende API-kall for hvert av disse. Om du vil animere deler av et objekt blir det ennå mer komplisert osv. Hver gang vi sender slike kall til en GPU blir det ekstra overhead, og det hindrer optimal utnytting av GPUens prosesseringskraft. For å tillate mer mangfoldig og effektiv manipulasjon av data har GPUer siden OpenGL 1.5 og Direct3D 8 tillatt programmering av operasjonene som ser inne i GPUen. Dagens versjoner av OpenGL og Direct3D fungerer fremdeles veldig tungvindt, og opererer fremdeles på låste minneområder for inn- og utdata, og krever fremdeles store mengder API-kall i spill med mye dynamikk. OpenCL fungerer prinsippielt veldig likt med OpenGL på (1)(2)(3), som gjør at det er veldig utfordrende å utnytte effektivt. Programmering med disse APIene er også svært ulikt måten CPUer programmeres på. Nå må jeg ta et lite sidespor; disse problemene er nettopp noe Nvidia har forsøkt å løse med CUDA. I CUDA er GPUen i langt større grad programmerbar til generelle operasjoner, er i stand til å aksessere vilkårlig data innen minneområde, avansert kontrollflyt, strømme data direkte fra PCIe-enheter og til og med kontrollere threads på GPUen. Å programmere i CUDA blir prinsippielt veldig likt med å programmere i C, som gjør det enklere å bruke CPU og GPU mest mulig effektivt sammen, fremfor OpenCL, OpenGL osv. hvor CPUen sløser mye ressurser på å styre GPUen. Nvidias GPUer er i stand til å styre minneallokering og threading internt, og andre APIer er for gamle til at de er designet for å utnytte dette. Parallelt med utviklingen av CUDA har Nvidia tilbydd utvidelser til OpenGL som utnytter samme egenskaper i GPUen til grafikk. Dette omtales ofte som "bindless graphics" og generell dataaksessering. Denne økte programmeringsfunksjonaliteten har blant annet to store fordeler: 1) Redusert overhead med mindre API-kall fra CPU 2) Mer effektiv utnyttelse av dyrebar L2-cache i GPUen, og kan gi raskere minneaksesser når GPUen selv får styre dette. Selv tilbake på GT200-serien kunne dette gi omtrent 7.5x høyere VBO-ytelse, som er viktig til flere objekter som manipuleres. Dette har gradvis blitt utvidet til at GPUen nå kan aksessere f.eks. teksturdata direkte via pekere. Den som forstår det jeg snakker om her forstår også at Mantle som enkelt og greit prøver å redusere overhead per API-kall bare er en mellomløsning. Alle GPU-programmerere vet at fremtiden ligger i å programmere GPUen direkte, så Mantle vil fungere som et botemiddel frem til at AMD har en GPU-arkitektur med mer funksjonalitet. Hverken AMD eller Intel er i nærheten av å kunne tilby den funksjonaliteten Nvidia har i GPUene sine, og derfor blir ikke OpenGL oppdatert til å utnytte dette på en stund. Det er muligheter for at AMD har muligheten for noe slikt med sin neste arkitektur som skal avløse GCN. Mantle er ikke en god løsning på noen av problemene, og burde heller kommet for 10 år siden. Dessverre er det slik at utviklingen holdes tilbake av en rekke GPU-produsenter, deriblant også de små. Jeg ønsker at AMD og Nvidia tar seg sammen for å utforme en helt ny generasjon spesifikasjon ("OpenGL 5.0"), som følger mange av prinsippene Nvidia har brukt i CUDA, men selvsagt på en produsentnøytral måte. Jeg ønsker en spesifikasjon som er designet for å utnytte fremtidige GPUer optimalt, ikke for GPUer midt på 90-tallet. Det er noen som syter over at OpenGL burde hatt Direct3Ds objektmodell, men den har faktisk mer overhead og er også uansett utdatert. properitært APIJeg tror mantle er et åpent api. I hvertfall var det meningen at andre produsenter også kan bruke det. Nei det er proprietært og ikke blitt åpnet ennå. Støtte for både Windows og Linux er på plass. Nei, Mantle støttes ikke i Linux. Det finnes heller ingenting for Linux som kan bruke Mantle. Med Mantle vil ikke programmererne trenge å tenke på eller ta spesielle hensyn til hva slags maskinvare spillene deres skal kjøres på lengre – de kan bruke de samme teknikkene og funksjonene uansett, akkurat som med DirectX. Men ifølge testdata fra AMD kommuniserer Mantle mer direkte med skjermkortet enn hva DirectX gjør. Det vil si at du kan få ekstra god ytelse av AMDs nye storsatsning om prosessoren din er flaskehalsen i systemet ditt. Både CPU og GPU skal visstnok få en lettere jobb med det nye utviklerverktøyet. Dere er ikke utviklere nei. Mantle er et API, og er ikke et verktøy i seg selv. ----- Ytelseforbedringer på ~8-9% for relativt kraftige CPUer var som forventet. En liten stjerne i margen for AMD men det er alt. Endret 3. februar 2014 av efikkan 12 Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Kongepost @efikkan. 3 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Nei, Mantle støttes ikke i Linux. Det finnes heller ingenting for Linux som kan bruke Mantle. Mantle støttes i Linux jo, catalyst 14.1 beta med mantle-støtte finnes til Linux også Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Noen som har testet?www.computerbase.de/artikel/grafikkarten/2014/erste-eindruecke-zu-amds-mantle/28% med en 4770k og 290X i multiplayer Om du googler litt vil du fort se andre cpuer også, mener jeg så en q6600 som gikk fra 40-50 fps til over 100... 1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 properitært APIJeg tror mantle er et åpent api. I hvertfall var det meningen at andre produsenter også kan bruke det. Sukk! Her har AMD vært flinke til å spre missinformasjon. Mantle er ikke et åpent API. Det er properitært på samme måte som 3Dfx Glide var for mange år siden. Det AMD har sagt er at de senere vurderer å slippe Mantle som en åpen spesifikasjon. Kongepost @efikkan.Helt enig! Veldig bra at du tar deg tid til å forklare dette efikkan! Hovedformålet med Mantle er å redusere CPU overhead på API kall. Som vi forhåpentligvis kommer til å få se iløpet av året så er det flere måter å gjøre det på! Nei, Mantle støttes ikke i Linux. Det finnes heller ingenting for Linux som kan bruke Mantle.Mantle støttes i Linux jo, catalyst 14.1 beta med mantle-støtte finnes til Linux også Selv om Catalyst 14.1 beta finnes til Linux så betyr ikke det støtte for Mantle. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTU4Nzc 1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Nei, Mantle støttes ikke i Linux. Det finnes heller ingenting for Linux som kan bruke Mantle.Mantle støttes i Linux jo, catalyst 14.1 beta med mantle-støtte finnes til Linux også Nei så langt støttes det ikke. I Windows-driveren følger det med et Mantle-bibliotek, det gjør det ikke med Linux-driveren. Hvis du sammenligner release notes så ser du at det er kun Windows-driveren som har Mantle nevnt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Sukk! Her har AMD vært flinke til å spre missinformasjon. Mantle er ikke et åpent API. Det er properitært på samme måte som 3Dfx Glide var for mange år siden. Det AMD har sagt er at de senere vurderer å slippe Mantle som en åpen spesifikasjon. Nei, AMD har faktisk sagt at det er et åpent API, men det viser seg altså at det var helt feil. Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Ytelseforbedringer på ~8-9% for relativt kraftige CPUer var som forventet. En liten stjerne i margen for AMD men det er alt. 8-9%... I BF4 på Ultra gir Mantle meg 10-15% opp fra 100 fps, og med det meste av innstillinger på Low er det snakk om rundt +50% fps. Nå ligger jeg ofte "fastlåst" på fps-cap, som er 200. Dette er fantastiske resultater, og selv om kanskje Mantle i teorien ikke er den beste løsningen er det langt bedre enn noe annet jeg har sett de siste årene. 2 Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Skal dem gå rett i strupen på DirectX bør dem strengt tatt lage noe som faktisk fungerer på ALT av skjermkort og ikke bare 4 av AMD sine egne kort. Den funker på alle, men ef best optimalisert til 7000 og nyere, les ordentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå