Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan lære seg å bremse riktig/tidlig nok?


Ernie

Anbefalte innlegg

problemer får du ikek på tørr asfalt, muligens ikke på våt helkler med gode dekk osv. Men til vinteren blir det morro, for da er friksjonen laaaaaav. Og med en kraftig feilberegning på oppkjøring så er mulighetene til å stå ganske lave.

 

PS! ikke bruk gassen for å smette foran en bil i en rundkjøring heller, sensor liker ikke 80 ut av rundkjøring (erfaring :oops:) ble en oppkjøring til da ja:P

 

80 ut av ei rundkjøring? Det tviler jeg litt på. Med mindre du hadde DET veigrepet. Uansett, dyrt å stryke på oppkjøring.

 

På oppkjøring skal du kjøre så passivt som du klarer (erfaring). Halvtime etterpå kan du sitte med ei hånd på rattet og kjøre tulling. (Også erfaring)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Kjører sjøl 125ccm.

Hadde litt av same problemet når eg kjørte med han pappa i begynnelsen.

Bremsing seint inn mot eit kryss, slik at det blei litt "panikk-bremsing" mot slutten.

Pappa likte det ikkje, og eg bare begynte å lære meg sann ca. kor eg skulle bremse.

 

Så kom eg den dagen det hadde regna, og var glatt.

Med passasjer på.

Da bremsa eg som vanlig, men det var ikkje nok!

Framhjulet mista grepet, og eg flaug bortover vegen med passasjeren oppå meg.

Etter det bremser eg alltid ned i god tid før kryssa.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har du sjekket synet ditt??????????

 

Her må det være noe galt med evnen til å vurdere avstand og kapasiteten til bremsesystemet på bilen, og ikke minst hva som faktisk er behaglig!

 

Kjøre med en som pumpebremser inn mot et kryss er ikke å anbefale! Ei heller ujevn gasspådrag! Øv deg heller til du får taket på dette!

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at problemet ditt er psykisk og ikke noe med ferdigheter å gjøre. Tenk etter, kanskje du føler at du egentlig må helt uti krysset for å få oversikten? At du egentlig ikke vil stoppe før og at dette har blitt en helt fjern uvane? Eller er det slik at du egentlig ikke er helt sikker på hvor du skal stoppe? Prøv å visualiser en strek som du skal stoppe ved 1,5 meter før krysset. Kanskje det hjelper litt...

 

Dette må være noe du har bare fått for deg at er et problem, litt sån hypokonder-aktig.

Lenke til kommentar

Du skal ikkje ha 60-80 når du kjem til stoppestaden da. Slepp gasse (motorbrems) og brems\la bilen trille før du kjem til der du skal stoppe, så roer du litt og litt ned.

 

Du kjem i 80:

 

80---->70---->60--->50-------->40------>30----->20--->10---0 (stopp).

Du skal ikkje gå fra 80 til 0 rett før utkjørselen\rundkjøringen, men ta det litt etter litt. Husk: Øvelse gjer mester

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det smarteste når du skal bremse for et kryss er som nevn ovenfor: begynne tidlig, planlegge, slippe gassen, etterhvert gire ned for å bremse enda mer på motor (kan spare bremser på sikt), trykke bremsen inn forsiktig, for så å vurdere nødvendig bremsekraft etterhvert (etter vær og forhold +fart) til du har bremset slik at du er i 2. gir og ligger under 1000 o/min. da kan du slenge inn clutsjen, og bremse helt ned. husk å slipp bremsen bittelitt rett før bilen stopper, for å få en myk stopp.

 

Planlegging er en viktig faktor.

 

Flere jeg har sett, mangler mye av evnen til å planlegge, og bruker to sett med bremseklosser i måneden (litt overdrevet, men... ;) ) fordi de ikke bruker motorbremsen, og ikke girer ned før de er helt inni krysset. dette gir en utrolig ueffektiv kjøring, og er meget irriterende for oss som vet hvordan effektiv kjøring skal gjennomføres... og alle de som holder inne klutsjen igjennom kryssene! det kan jeg ikke skjønne hvorfor de gjør! det er mye smartere å ha bilen i gir hele tiden, for å kunne aksellerere raskt hvis du trenger det, det er raskere og mer behagelig å dytte inn klutsjen i en nødsituasjon hvis du må stoppe enn å slippe den ut for så å aksellerere raskt!

 

(dette ble litt rotete, men jeg fikk iallefall sagt hva jeg ville... :D )

Lenke til kommentar

Å venne seg til å bremse med motoren er viktig. Hvis du en dag drar på ferie f.eks på vestlandet og kjører rundt i tungt lastet bil (den er gjerne det på ferie) så kan du begynne å slite med varme bremser. Samme hvis du kjører tilhenger uten brems. Varme bremser er noe man ikke vil oppleve, har du prøvd å stoppe en fullastet bil i nedoverbakke med motorbrems? Det er ikke helt enkelt.

 

På oppkjøring vektlegges det gjevn og godt planlagt kjøring. Så kjører du gjevnt og gått palnlagt så kan du fortsatt stå selvom du driter deg ut en gang.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
joda, når jeg rettet opp hadde jeg 80 :p bmw sitter vettu. Heldigvis hadde jeg strykgaranti. Var en stor rundkjøring da, så var jo ikke så brå sving egentlig

Kan du forklare strykgaranti litt mer utfyllende ?

Snakk om å vekke liv i en gammel tråd.

 

Strykgaranti er en brun konvolutt med 100.000 kroner i.

Lenke til kommentar

som flere har nevt tidligere er det veldig viktig og bremse ved å bare slippe gassen først.. ser for meg at du har en litt for høy fart til å starte med? uansett er det nok erfaringen som teller her, etter å ha kjørt en del tror jeg du finner ut at det kommer av seg selv. kan hende kjørelærern din har noen bedre forslag

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...