Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan lære seg å bremse riktig/tidlig nok?


Ernie

Anbefalte innlegg

Har et SVÆRT alvorlig problem. Jeg bommer bokstavligtalt når jeg skal bremse. Joda, det høres brutalt ut så jeg skal forklare litt:

Når jeg skal bremse ned starter jeg nedbremsingen altfor sent, og når jeg først bremser må jeg bremse hardt, veldig hardt. Jeg har også greid å bomme 100% ved å altså ikke greie å stoppe før jeg er midt i vegen jeg skal svinge i.

 

Dette skjer når jeg skal svinge til høyre ut av vegen og til begge sider hvis jeg skal inn på en veg (T-kryss hvor jeg kommer fra nederst i T'en).

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan greie å kvitte meg med denne farlige uvanen?

 

btw: ja, jeg er i ferd med å ta lappen så jeg bør kvitte meg med dette litt raskt egentlig....

 

Sier takk til alle mulige forslag.

 

Edit: kanskje jeg bør skaffe meg rallylisens. Dette er jo noe av den tenknikken Panizzi bruker, altså bremse veldig mye senere en alle andre... Dette ville jo funke ypperlig med en god bil, asfalt og rally :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okey, jeg tror ikke du helt fatter hva problemet er. Bilen har ALT for stor fart når jeg skal svinge av vegen. Altså, jeg har ikke nubsjans til å få bilen til å stå stille før bilen er 2-3meter ut i vegen hvis jeg bremser normalt. Jeg må spesifikt huske å bremse tidlig og når jeg gjør det føler jeg meg som en 90-åring. Jeg er altså ikke ute etter å vite hvordan svinge, men mer hvordan jeg kan lære meg selv og ikke minst huske på å bremse tidligere enn det jeg gjør.

 

Om en 5-10minutter så skal jeg legge opp et bilde som forklarer hva jeg mener...

 

Edit: bremsing.gif

Som du ser, når jeg stopper så er jeg langt ute i vegen, det er farlig og jeg vil per idag ikke kunne få lappen hvis jeg fortsetter med det...

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan du kjører generellt, men jeg kan ikke forestille meg at det kan være så veldig vanskelig å begynne å bremse tidligere når du vet at du må det. En ting du bør huske på er å kjøre veldig passivt før et kryss, samt holde blikket langt frem. Da er det lettere å planlegge kjøringen videre. Beregn alltid at du skal kunne stanse HELT før et kryss.

 

Finn evt en øvingsbane (Biltilsynet?) og øv deg på å bremse i tidet. Det bør sitte som en refleks, og du vil jo ikke drite deg på en såpass basic greie på oppkjøringa.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Ut i trafikken med folk som ikke kan å bremse ned skikkelig? Tror du trenger et par timer til bak rattet på førerskolebilen. Det var noe av det første jeg lærte meg. Du må heller ikke bremse konstant, du kan pumpbremse, slippe gassen, motorbrems osv.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvordan du kjører generellt, men jeg kan ikke forestille meg at det kan være så veldig vanskelig å begynne å bremse tidligere når du vet at du må det. En ting du bør huske på er å kjøre veldig passivt før et kryss, samt holde blikket langt frem. Da er det lettere å planlegge kjøringen videre. Beregn alltid at du skal kunne stanse HELT før et kryss.

 

Finn evt en øvingsbane (Biltilsynet?) og øv deg på å bremse i tidet. Det bør sitte som en refleks, og du vil jo ikke drite deg på en såpass basic greie på oppkjøringa.

 

 

bfisk

Det er det som på en måte er problemet. Jeg beregner å kunne stoppe, og jeg KAN faktisk stoppe, MEN da må jeg bremse rimlig hardt. I lyskryss og slikt greier jeg å bremse ned riktig, for da har jeg felter å holde meg til, men i vanlige uregulerte kryss går det på tryne. Spesielt når det er forkjørsveg. Problemet er egentlig størst når farten er stor, altså når det er 60, 70 eller 80km/h. Ved lavere fart bremser jeg tidlig nok egentlig.

 

Og nei, dette er nok ikke noe jeg har lyst til å drite meg ut på oppkjøring.

Lenke til kommentar
Ut i trafikken med folk som ikke kan å bremse ned skikkelig? Tror du trenger et par timer til bak rattet på førerskolebilen. Det var noe av det første jeg lærte meg. Du må heller ikke bremse konstant, du kan pumpbremse, slippe gassen, motorbrems osv.
Bare for å si ifra, jeg er 49 dager unna muligheten til lappen. I ren bykjøring har jeg kvalitetene som skal til for å få lappen, men når det kommer til bremsing er jeg langt fra god nok når farten er over 60km/h. Problemet ligger egentlig ikke i at jeg ikke kan å bremse, det er bare det at jeg beregner feil avstand i forhold til fart og normal nedbremsing.

 

Edit: feil avstand i forhold til fart og normal nedbremsing skal det stå

Lenke til kommentar
Ut i trafikken med folk som ikke kan å bremse ned skikkelig? Tror du trenger et par timer til bak rattet på førerskolebilen. Det var noe av det første jeg lærte meg. Du må heller ikke bremse konstant, du kan pumpbremse, slippe gassen, motorbrems osv.
Bare for å si ifra, jeg er 49 dager unna muligheten til lappen. I ren bykjøring har jeg kvalitetene som skal til for å få lappen, men når det kommer til bremsing er jeg langt fra god nok når farten er over 60km/h. Problemet ligger egentlig ikke i at jeg ikke kan å bremse, det er bare det at jeg beregner feil avstand i forhold til fart.

 

49 dager? Og du stresser NÅ? Ta med deg mora di på motorveien og kjør av/på da. Så sparer du penger.

 

Å bare får å si d: Æ har lappen

Lenke til kommentar

49 dager? Og du stresser NÅ? Ta med deg mora di på motorveien og kjør av/på da. Så sparer du penger.

 

Å bare får å si d: Æ har lappen

Ja, jeg stresser. Har en del igjen skjønner du. Mørkekjøring, forbikjøring, langkjøring, oppkjøring og minst 2 kjøretimer til. For ikke å glemme teoriprøve.

Det motorvei tipset er jo ikke så ille. Kan jo prøve det.

Lenke til kommentar

Det kommer av seg selv med erfaring, men tips hjelper jo..

 

Du må anpasse farten for strekningen du skal bremse på. Samtidig må du vurdere veibanen, er det glatt trenger du lenger bremsestrekning eller lavere fart.

 

Problemet ditt ligger vel i fartsanpasningen inn mot kryss og rundkjøringer, eller så klarer du ikke å vurdere avstanden du skal bremse på.

 

Du burde egentlig spørre kjærelæreren din om dette, tross alt han som kjører med deg og er fagutdannet.

Lenke til kommentar

Du må rett og slett starte nedbremsingen mye tidligere. I motsetning til rallykjøring er ikke poenget å vente lengst mulig. Det du beskriver høres jo nesten ut some nødbremsing. Et nøkkelord er fartsreduksjon. Farten må reduseres i god tid før krysset, I så god tid at det blir en sikkerhetsmargin. Dvs, du skal starte bremsingen FØR du 'må' bremse.

 

Og så har vi dette med pedaltrykk. Hvis du er tvunget til å bremse hardt for å stoppe i tide, er det en klar indikasjon på at farten reduseres alt for sent. Start tidlig og brems med gjevnt pedal trykk. Tidspunktet hvor du eventuelt bremser hardt høres også feil ut. Man starter 'hardt', og letter trykket ettersom man kommer nærmere krysset, dvs man anvender bilens eget momentum de siste meterne, før man eventuelt avslutter bevegelsen med den avsluttende brems.

 

Det som ihvertfall *ikke* er riktig er å starte bremsingen i siste liten bare for å oppdage at du havner midt i krysset. Det er ikke bare en uvane, men direkte farlig for deg selv og dine medtraffikanter. Start heller bremsingen for tidlig enn for sent.

Lenke til kommentar

Altså, problemet er egentlig mye mindre enn man skulle tro og jeg er definitivt ikke direkte farlig i trafikken. Problemet med at jeg først stopper midt i vegen har bare oppstått 2 ganger i løpet av 1,5år, det er bare det at jeg starter å bremse senere enn det man skal og bør. Resultatet blir at jeg som oftest bremser mer enn normal, men langt fra nødbremsing. Er jo tross alt ikke slik at jeg etterlater meg tydlige spor av gummi etter meg.

 

Forøvrig, lyskryss, rundkjøringer, kryss/avkjøring fra veg med hastighet opptil 50km/h og avkjøring fra motorveger går greit. Jeg greier å bremse mer en tidlig nok der og opplever aldri å stoppe midt i. Problemet gjelder i hovedsak kryss og avkjøringer fra veger ved 60km/h eller høyere. Eller helt korrekt: det gjelder bare der.

 

Det med trening og erfaring, joda jeg får da håpe det kommer med erfaring og trening, men hittil ser det ikke pent ut...

Lenke til kommentar

Mulig dette blir på viddene, men har du vurdert en synstest.

Kanskje du oppfatter det til å være lengre fram til kryssende vei enn det egentlig er. Med korrekt syn vil du kunne avstanden til krysset bedre.

 

(Men selvsagt, er synet ok, så kjøp noen briller som får krysset til å se mye nærmere ut enn det er. :woot: )

Lenke til kommentar

problemer får du ikek på tørr asfalt, muligens ikke på våt helkler med gode dekk osv. Men til vinteren blir det morro, for da er friksjonen laaaaaav. Og med en kraftig feilberegning på oppkjøring så er mulighetene til å stå ganske lave.

 

PS! ikke bruk gassen for å smette foran en bil i en rundkjøring heller, sensor liker ikke 80 ut av rundkjøring (erfaring :oops:) ble en oppkjøring til da ja:P

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...