Harix Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Lurer på å kjøpemeg digital kamera... Vurderer Ixus 400 og G3. Men er litt i tvil om hvilket kamera jeg skal velge. Noen som har noen erfaringer eller synspumkter eller kanskje et annet kamera som er bedre. Kamera skal stort sett bare brukes til å ta "vanlige" bilder, men det er jo morrsomt og ha muligheten til å forstørre og redigere bildene uten at det blir helt håpløst. Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Har selv et ixus 400, og er veldig godt fornøyd. En negative ting er 3x optisk zoom. Du må krype nær det du skal ta bilde av... Ellers har du mange innstillinger. Du kan stille hvitbalansen, eksponeringstiden, iso hastighet mm. Størelsen på bildene har du også mye makt over. Med max oppløsning og kvalitet (2272*1704, superfin) går det 125 bilder på en 256mb brikke. Skal du gå lenge uten å tømme kameraet kan du gå helt ned til 640*480 og normal, og da rommer samme brikke 2753 bilder. Disse bildene er ikke så gode da, så jeg annbefaler en mellomting. Den virkelige kronen i juvelen er uansett etter min mening muligheten for å ta opp film. Det dreier seg kun om 3min i slengen (ca 45mb hvis 320*240) med 320*240, eller 160*120, men når du kjøper et fotoapperat og får dette i tillegg blir du varm inni deg... En annen ting som trekker litt ned er batteriet. Du kan slå av displayet, og kutte blitsen for å forlenge levetiden, men hvis du bruker begge disse får du drøyt hundre bilder pr lading. Kan bli litt knapt hvis du oppholder deg lenge langt unna innlagt strøm. (men hvorfor ikke et ekstra batteri) Håper dette frister deg litt i retning ixus'en. Det er virkelig en lekkerbisken av et kamera, og jeg har ikke angret ett sekund på kjøpet. ...og hadde jeg angra hadde ihværtfall bilde av øyeblikket blitt bra... Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Om du vil ha muligheten til å bruke ekstra linser/blits velger du G3. Om du vil ha et lite kamera til å stikke i lomma er IXUS et selvfølgelig valg. Personlig er jeg blitt veldig glad i mitt G3 og tar bilder nesten daglig. Fant fort ut at dette var grusomt gøy, så etter en måneds tid hadde jeg utvidet mitt utstyr med ekstra blits, tele/vidvinkel, macrolinser, adaptere, et par brukte 50mm objektiver for reversering, stativer + div filter mm. At man har muligheten til å bygge ut utstyret sitt er et godt argument for å kjøpe G3. Så kjenner du deg selv igjen som typen som blir hekta på morsomme ting: Løp og kjøp G3 Lenke til kommentar
2roll Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Heisann! Det var da littegranne forskjellige kamera du ser på. Litt som å vurdere om man skal kjøpe en jeep eller en sportsbil. Har du sett størrelsen på G3?? G3 er et mye bedre kamera enn Ixus 400, men kameraet er enormt mye større. Lenke til kommentar
isen Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Det er jo to helt forskjellige kameraer! Vil du ha utrolig bra bildekvalitet og alt i innstillinger og mulighet til å sette på et hav av ekstrautstyr. Ja, er du proff, Da velger du selfølgelig G3. Vil du derimot ha et lite og hendig "point and shot" som du tar opp av skjortelomma og tar noen fine familie og fest bilder med, da er nok ixus 400 det rette for deg. Lykke til med kamerakjøpet. Mvh Isen. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Hvis du ønsker en kombinasjon av G3 og Ixus 400 kan kanskje Sony V1 være et flott kamera. Det er lite, men har topp kvalitet ! Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Har også vurdert Sony V1 vs ixus 400. Dyrere minnekort på sony. Men skal også kjøpe meg et videokamera snart, å da blir det sony. Kjekt å ha samme type minnekort på video- og stillbilde kamera. Hvordan er bildekvaliteten på v1 vs ixus 400? Lenke til kommentar
terjed Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Bildekvaliteten vurderer du best selv. Se tester av begge kameraene f.eks på www.dpreview.com eller her på Akam. De fleste vil nok ikke være i tvil om at V1 er klart best, og ikke minst raskest til å fokusere/ta bilde (total shutterlag). Men så er jo sammenligningen litt urettferdig også. V1 er litt mer proft enn Ixus, med flere manuelle muligheter og høyere oppløsning blant annet. Men så er Ixus "hakket" mindre og lettere å ha i lommen (selv om det i utgangspunktet ikke er så smart pga støv) Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Har nå sett på testene på www.dpreview.com og her på akam av V1 og ixus400. Kan ikke finne bilder som er direkte sammenlignbare. Finnes det andre steder jeg kan finne det? V1 er ca 2000,- dyrere enn ixus 400 og i tillegg er minnekortene dobbelt så dyre. Derfor bør det være en god del bedre for at jeg skal gå for Sony V1. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Sjekk: http://www.imaging-resource.com/PRODS/V1/V1PICS.HTM og http://www.imaging-resource.com/PRODS/S400/S40PICS.HTM Lenke til kommentar
2roll Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Det er nok liten tvil om at V1 gir bedre bilder og bedre manuell kontroll. Men det er da mer enn "ett hakk" større en V1. V1 er forholdsvis liten når man sammenligner med G3 og lignende kamera, men det er langt fra et kompakt knipsekamera. Et rimeligere manuelt kamera kan jo være A80? Eller noen av Olympus sine modeller. Nikon og minolta har også flere modeller. Husk: Liten størrelse gir et kamera du lettere får med deg, men de kompakte målene gir deg en vesentlig dårligere linse. Bamsekamera har MYE bedre og mer lyssterke (raskere) linser. Dette betaler du for når du drasser rundt på kameraet. Ditt valg. Ixusen er svært liten, G3 er abnormt stor. En mye oversett funksjon hos G3, er muligheten for EX-blitzer. (I tillegg har jo kameraet lite støy.) Men dersom man ikke er interessert i EX-blitz så er det mange valg som kan være vel så fristende. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg kjenner et par stykker som har G3, og de er fornøyd med billedkvaliteten, men er misfornøyd med hastigheten på fokus/lukker-respons. Der ligger V1 et hestehode foran (i følge tester jeg har sett skal den være like rask som 10D). Synes også det å ha et kamera i lommen er uaktuelt. Du er garantert å få et kamera fullt av støv, og jeg tror de fleste ville anse V1 for å være et lite kamera. Har dere tatt i det noen ganger? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Canon Powershot S50, om du vil ha noe mellom Ixus 400 og G3 og sverger til Canon. Nesten like lite som Ixus 400, men mange av de samme manuelle funksjonene som på G3 (helt automatisk, lukker/blenderprioritering, helt manuelt) og like mye zoom som G3. Du har imidlertid ikke mulighet til å sette på linsekonvertere som på G3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå