Gå til innhold

[Løst] IT-jobber med 600k+


Anbefalte innlegg

Service ingeniør stillinger innebærer som oftest mye reising som igjen gir ok+ lønn. Jobber selv som det innen for et IT selskap. Klarer fint å oppnå den lønnen og har +/- 100 reisedager i året avhengig av hvor mye det er og gjøre osv.

 

Er utdannet automatiker og de fleste i avdelingen ligger også på samme nivå(Fagbrev).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Service ingeniør stillinger innebærer som oftest mye reising som igjen gir ok+ lønn. Jobber selv som det innen for et IT selskap. Klarer fint å oppnå den lønnen og har +/- 100 reisedager i året avhengig av hvor mye det er og gjøre osv.

 

Er utdannet automatiker og de fleste i avdelingen ligger også på samme nivå(Fagbrev).

 

Mye matte med å utdanne seg som service ing.?

 

 

Som sagt har jeg fagbrev som automatiker, det er jo litt matte men ikke på realfags nivå. Har også realfag fra forkurs men det spiller forsåvidt ingen rolle.

Lenke til kommentar

Og for å bli Automatiker hva bør jeg gjøre nå, les posten over. Hva er veien videre

 

For å bli automatiker må en gå vg1 tip/elenerigi -> vg2 automasjon -> vg3 automasjon og så 1,5år i lære.

Med ikt service fag tror jeg nok du må bygge på med bachelor/master for å komme over i en ingeniør stilling, muligens det finnes en teknisk fagskole for dere?

Lenke til kommentar

Hmm.. da blir det ikke Automatiker. Da går jeg for konsulent slik det ser ut som nå :-) Hva er din mening om IT- konsulent? Vet det er et bredt uttrykk ettersom det er mange forskjellig IT konsulenter, men etter hva jeg har hørt tjener man bra og mye reising.

 

Det med reising er veeeeeeeeldig individuelt. Jeg f.eks har sittet i Oslo hele tiden, men vi har folk som har vært i Nederland, Tyskland, USA osv. Man må stort sett sitte på en form for ekspertise, være leder eller lignende for å reise mye i hverdagen.

 

Det stemmer at man tjener godt. Ikke 600k i startlønn per tid, men det er nok nærme det om noen år. Du har jo minst 3-5 år igjen før du får jobb.

Lenke til kommentar

Vil du ha IT jobb med høy lønn og masse reising da bør du satse på Cisco. Det er svært stor behov for dyktige folk der.

 

Kjenner en som reiser overalt i verden. Ble til og med sendt ut til Dubai en gang. Han er ofte i England og rundt i Europa for å sette opp switcher/patche rom osv osv.

 

Obs, snakker ikke om de standard utdanningen innen Cisco Certs osv, men de høyere.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Med andre ord... hva bør jeg satse på å gjøre / sikte på nå? Som sagt skal jeg gå 2 år lærling nå til sommeren og er ferdig med IKT- servicefag da. Ikke interessert i mye matte og vil tjene bra + reising. Tusen takk for alle svar.

 

Men hva har du lyst til å gjøre?

 

Vil du programmere?

 

Vil du gi råd til kunder om sikkerhet?

 

Vil du koble nettverk?

 

VIl du passe på servere?

 

 

Dette er det kun du som vet, ikke oss andre på forumet

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om trådstarter skjønner hvordan bransjen fungerer. Du begynner å få brukbar lønn dersom du har spisskompetanse i noe som bedriftene ønsker å betale mye for. Men du får ikke utviklet spisskompetanse før du har nok erfaring. Og erfaring som leder til spisskompetanse er utfordrende å skaffe seg med mindre du har en utdannelse bedriftene er ute etter. Det finnes ikke raske penger i IT bransjen som fagperson. Det er ett langdistanseløp, hvor du alltid er en student. Det krever at du er nysgjerrig, sulten og faglig interessert. Samtidig må du passe på deg selv slik at du ikke går lei, eller blir utbrent.

 

Visst du vil tjene penger med fagbrev, hvorfor ikke bli elektriker? Det er bare å komme seg ut i arbeid og skrive overtid så tjener du like bra som en gjennomsnittlig programmerer med høyere utdanning med en gang. :nei:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Med andre ord... hva bør jeg satse på å gjøre / sikte på nå? Som sagt skal jeg gå 2 år lærling nå til sommeren og er ferdig med IKT- servicefag da. Ikke interessert i mye matte og vil tjene bra + reising. Tusen takk for alle svar.

 

Men hva har du lyst til å gjøre?

 

Vil du programmere?

 

Vil du gi råd til kunder om sikkerhet?

 

Vil du koble nettverk?

 

VIl du passe på servere?

 

 

Dette er det kun du som vet, ikke oss andre på forumet

 

Slik det ser ut som nå har jeg lyst til å bli konsulent.

 

Hehe. Mine kategorier var jo konsulentkategorier.

 

Jeg er konsulent, og de første årene programmerte jeg, etterhvert fikk man litt overordnet ansvar for det tekniske, men jeg programmerer fortsatt. Andre driver kun med analyse av sikkerhet f.eks.

 

Hvilken konsulent vil du bli?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Med andre ord... hva bør jeg satse på å gjøre / sikte på nå? Som sagt skal jeg gå 2 år lærling nå til sommeren og er ferdig med IKT- servicefag da. Ikke interessert i mye matte og vil tjene bra + reising. Tusen takk for alle svar.

 

Men hva har du lyst til å gjøre?

 

Vil du programmere?

 

Vil du gi råd til kunder om sikkerhet?

 

Vil du koble nettverk?

 

VIl du passe på servere?

 

 

Dette er det kun du som vet, ikke oss andre på forumet

 

Slik det ser ut som nå har jeg lyst til å bli konsulent.

 

Hehe. Mine kategorier var jo konsulentkategorier.

 

Jeg er konsulent, og de første årene programmerte jeg, etterhvert fikk man litt overordnet ansvar for det tekniske, men jeg programmerer fortsatt. Andre driver kun med analyse av sikkerhet f.eks.

 

Hvilken konsulent vil du bli?

 

 

Det vet jeg faktisk ikke, men vet at det ikke har noe med programmering eller noe som krever relativt mye matte ;) Kanskje noen som hjelper bedrifter blir leid ut til bedrifter for å hjelpe de med store utfordringer og "Nød / haste hjelp". Vet ikke helt..

 

 

Husk at stillingstittelen konsulent ikke betyr noe i seg selv. Alle kan kalle seg selv konsulent. Du kan gå rett ut fra VGS og kalle deg selv konsulent, uavhengig av hvilken jobb du gjør. Så ikke heng deg opp i stillingstittelen konsulent. Konsulent betyr bare at du løser problemer for en bedrift, satt på spissen.

 

Det betyr også at lønnen varierer enormt, alt etter erfaring og utdannelsesbakgrunn. Det du må finne ut er hva du har lyst til å drive med. Konsulent er ikke et eget fagfelt, man kan ikke utdanne seg til å bli "konsulent". Du må ha kunnskap som bedrifter trenger. Denne kunnskapen kommer i form av utdannelse og erfaring i et fagfelt innen IT du (forhåpentligvis) er god på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

*snip*

Som nevnt, skal du være uten matte og uten programmering, så blir det fort at du må finne noe å spesialisere deg i som bedrifter er villig til å betale for. Men uten at du vet hva som interreserer deg/klarer å gi ett klart svar på det, så blir det utrolig vanskelig å gi noe som helst slags råd. Konsulent er som sagt, bare en tittel og en utrolig bred tittel.

 

For å komme inn i slike stillinger så kreves det gjerne at du enten sitter på sertifiseringen som kommer deg inn, relevant erfaring (kan bli litt vanskelig å skaffe seg uten skole/sertifiseringer, men det er mulig)

 

Husk på hva som får bedrifter til å ringe etter spisskompetanse og betaler mye for det: De trenger noen som kan gi dem akkurat det de trenger og har erfaring med den type systemer som de trenger. Dette kan være mye, Nettverk, databasesystemer, oppsett av virituelle systemer, planlegging av migrering mellom systemer for å nevne noen få ting. Men for å virkelig hente inn penger på dette, så må man ha kompetanse innenfor ett spesifikt felt og gjerne høy kompetanse på det. Når man har denne kompetansen, så får plutselig ikke utanning så mye å si. Men å komme dit er ikke gjort over natten.

 

Du må før det er mulig å gi deg ett skikkelig svar, finne ut hva du vil jobbe med. (MYE mer spesifikt enn konsulent)

Å si at du vil jobbe som konsulent er omtrent som å si at jeg vil jobbe i kommunen og ha en jobb som gir meg XXX kroner i året, hvordan får jeg en jobb som passer meg der. Uten å spesifisere hva du vil jobbe med i kommunen...

 

Som flere andre har sagt, hva interesserer deg? Bygging av datarom? Nettverk? Servere? Linux? Windows? Arkiterkturplanlegging? Først når du vet hva du vil jobbe med, så går det å pensle deg litt mer inn på hva som muligens kan gi deg en jobb med 600K og mye reising (For å si det slik, jeg kjenner folk som passer dine kriterier, de jobber med mye forskjellig innenfor IT. Nettverk, oppsett av servere (Både Linux og Windows) planlegger migrering av systemer, planlegger hvordan arkitektur skal settes opp.)

 

Det er _mange_ veier å gå for å oppnå høy lønn og reising, men du må først finne ut hva du vil jobbe med og "IT-Konsulent" er som sagt, ikke ett svar (Det blir altfor generelt)

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...