Gå til innhold

[Løst] IT-jobber med 600k+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har dataingeniør fra Hist med påbygning fra NTNU. (jeg tok forkurs etter videregående og det må vel du også)

 

Den viktigste egenskapen man kan ha er å være analytisk.

 

Evnen til å strukturert kunne jobbe seg gjennom et problem for å finne en løsning er alfa omega. Det er det som gjør det populær på en arbeidsplass. I tilegg til å forstå at du som regel må finne løsningen selv. De fleste litt avanserte problem du treffer på har "ingen" andre opplevet.

 

Nyansatte som forventer at andre alltid skal ha svar på sitt problem anser jeg som naive :-) (dog kan andre gi tips om hvordan man kan identifisere hva som er problemet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette noe jeg kan jobbe med mens jeg går lærling? Trenger jeg gen. studie komp eller Y veien? Er det ikke en utdannelse som heter "Konsulent ...". Men man kan altså bli IT konsulent som data ingeniør .. hmm.

Hvilke fag bør man være sterke i?

 

Er nok ingen utdannelse som heter konsulent nei. En konsulent er generelt en som blir leid inn for å løse et problem. IT-konsulenter blir som regel leid inn til å lage software eller vidlikeholde software. Det finnes naturlignok også hardware IT-konsulenter.

 

Typisk kan man studere til ingeniør på NTNU eller Informatikk ellers i landet. Utdannelsene er stor sett det samme, men ingeniør studiet er mer matematikk-preget.

 

Nå vet jeg ikke hvordan ting er nå, men da jeg studerte Informatikk trenger men generell studiekompetanse samt det som het 2MX (matematikk) og et realfag til. Jeg hadde fysikk.

Lenke til kommentar

Er dette noe jeg kan jobbe med mens jeg går lærling? Trenger jeg gen. studie komp eller Y veien? Er det ikke en utdannelse som heter "Konsulent ...". Men man kan altså bli IT konsulent som data ingeniør .. hmm.

Hvilke fag bør man være sterke i?

 

Hvis du skal ta det via ingeniørveien så trenger du ikke generell studiokompetanse. (jeg har ikke det). Men du må ta forkurs og deretter høyskole.

 

Informatikk trenger vel man kanskje generell studiekompetanse til.

 

På min arbeidsplass har vi folk fra de fleste høyskoler og universiteter. Vanskelig å dra frem noen spesielle fag. Det meste man bruker er uansett basert på erfaring man får når man begynner å jobbe. Selv om jeg har gode karakterer i en rekke fag, så er det dine personlige egenskaper som blir verdsatt mest. Karakterene er det som sikrer intervjuet, resten er opp til deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min personlige erfaring er at i praksis er lønnsforskjellene små.

Typisk i konsulentfirma har man en karrierestige med en del nivå. Lønnen er knyttet opp til disse nivåene og noe til din kunnskap.

 

Om man har gått på f.eks NTNU eller UIO så er ikke lønnen forskjellig når man er på samme nivå.

 

Derimot så vil startlønnen være forskjellig om man har 3 årig eller 5 årig utdannelse. Dette fordi man typisk starter på forskjellig nivå. Men min erfaring er at etter 2 år så har man som regel kommet opp på samme nivå som 5 årig starter på slik at de 2 ekstra årene på skole trenger ikke bety noe. (en med 2 års erfaring er MYE mer attraktiv enn han som akkurat har startet)

Lenke til kommentar

Så for å si det veldig grovt, uansett hvilken "Konsulent" en er innenfor IT tjener man godt? (600K+) Kan du nevne noen form for IT konsulenter? Og jeg går på lærling hos et konsulent firma så da får jeg god erfaring :)

Takker igjen for gode svar,

 

1. Startlønn vil IKKE være 600.000 (grunnlønn)

2. Normalt er det en del overtid så mange tjener 600.000 første året

3. I det offentlige må du nok jobbe lengre for å oppnå 600.000

4. Velger du et av de større firmane som Capgemini, Steria, Accenture, IBM, BekK vil de ha en rekke type konsulenter som vil gi en slik lønn (systemutvikling, sikkerhet, infrastruktur, strategi osv)

5. Enkelte spesialister som SAP gir en god del ekstra.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha matematikk så er vel informatikk en mulighet.

 

Syns det er vanskelig å gå andre konkrete råd. Vi er alle forskjellig.

 

Jeg bruker null av min mattekunnskap i jobben, men dog har jeg hatt en del matte på Hist/NTNU og det oppfattes nok bedre på intervju og gått en linje uten matematikk enn å hatt dårlige karakterer på matte.

Lenke til kommentar

Håper virkelig ikke du velger en utdanning basert på at de tjener bra.

Du kan tjene bra i alle yrker, bare du går inn for det. Det er bedre å glede seg til neste arbeidsdag og tjene helt ok enn å hate å stå opp fordi du skal jobbe i 12 timer med noe du hater.

 

Just my 5 cent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig i at man skal like jobben. Derfor har jeg også vært heldig å skal være utplassert i 2 år som lærling i et konsulent firma. Tusen takk for gode svar :)

 

2 år er en fantastisk mulighet til å forstå hva du liker å jobbe med. Spesielt i større firma har man mulighet til å kunne styre dette. Noen ønsker å programmere, noen tester løsninger og andre setter seg inn i funksjonalitet. Men har bruk for en rekke typer mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...