Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjelpeorganisasjoner er noen ufyselige gribber

Anbefalte innlegg

Min bestemor på 86 år blir jevnlig plaget av forskjellige norske hjelpeorganisasjoner som krever at hun gir bort formuen sin til dem til forskjellige formål. Hun har registrert seg i Brønnøysundregisteret, men disse hjelpeorganisasjonene er vel fritatt fra det. De ringer på både telefon og mobil flere ganger for dagen, og krever at hun gir fra seg forskjellige summer. Hvis hun prøver å si høflig nei, så sier de ting som "åja, du liker ikke barn?", eller "har du ikke hjerte?" eller "du eier ikke barmhjertighet". Hun er heldigvis oppegående og vet å si nei, men det er jo slitsomt å få telefoner fra disse plageåndene hver dag. Hun har forresten gitt mye til organisasjoner før, blant annet hjulpet UNICEF under Kosovokrigen, men det bryr de seg ikke noe om. De har tydeligvis funnet ut at de kan lirke en del kroner ut av gamle folk hvis de presser dem hardt nok, gjerne med taktikker som innebærer å få dem til å føle seg dårlig hvis de ikke gir.

Jeg har ingen sympati med slike griske organisasjoner som begår slik svindel. Folk gir uansett bort mye veldedighet via skatter til staten. Når skal disse organisasjonene lære seg folkeskikk?

Tips om hvordan man kan blokkere disse mafiaorganisasjonene tas godt imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det fort kan være litt typisk for telefonselgere, enten de vil selge varer eller god samvittighet. Jeg jobbet selv ett par uker i ett selskap som drev med salg av anonser og graden av frekkhet og uredelighet var sjokkerende.

Det er klart at når man annsetter folk, som kanskje ikke gir selv en gang, for å ringe rundt eller gå på dører så må idealismen vike til fordel for bonuser og raske penger.

Lenke til kommentar

Har vert borti de folka før, kyniske greier, ofte står dem i inngangspartier til butikker slik at man må få forbi dem, jeg syns det er rart at butikker tillater at dem står å plager kundene.

I telefon er dem ikke noe bedre.

Sistgang kom jeg unna ved å si at "Jeg bryr meg egentlig ikke noe særlig om andre"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hun kan si at om de ikke slutter snart så kommer hun til å ringe politiet. Om hun kan ta dem på noe eller ikke er ikke så viktig, så lenge de tror hun er villig til å sende politiet på dem så kan det være de tenker seg om en eller to ganger før de fortsetter.

Eller så kan hun ta kontakt med telefonselskapet sitt og be dem blokkere nummerene deres, om hun har en smart telefon er det også mulig å legge inn sprerer på OS nivå.

Lenke til kommentar

Min bestemor på 86 år blir jevnlig plaget av forskjellige norske hjelpeorganisasjoner som krever at hun gir bort formuen sin til dem til forskjellige formål. Hun har registrert seg i Brønnøysundregisteret, men disse hjelpeorganisasjonene er vel fritatt fra det.

Man kan også reservere seg mot markedsføring fra frivillige organisasjoner. Bare å huke av for det i tillegg hvis man logger seg på brreg.

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun kan si at om de ikke slutter snart så kommer hun til å ringe politiet. Om hun kan ta dem på noe eller ikke er ikke så viktig, så lenge de tror hun er villig til å sende politiet på dem så kan det være de tenker seg om en eller to ganger før de fortsetter.

Eller så kan hun ta kontakt med telefonselskapet sitt og be dem blokkere nummerene deres, om hun har en smart telefon er det også mulig å legge inn sprerer på OS nivå.

Kanskje det hjelper. Hun har forresten en gammel klapptelefon.

Man kan også reservere seg mot markedsføring fra frivillige organisasjoner. Bare å huke av for det i tillegg hvis man logger seg på brreg.

Skal sjekke opp i det.

Lenke til kommentar

Faen så frekt, ble utsatt for det samme fra en kar fra en organisasjon som ønsket at jeg skulle donere 200 kr måneden. Ikke kunne jeg bare gi han en 200 lapp der og da, for da ble det plutselig dyrere for dem å skulle prossessere dette enn hvis jeg gir 200 kr fast i måneden :hmm:
Samme karen begynte å krangle med meg om vi burde utvide definisjonen av voldtekt, og mente visst at en kvinne som våkner opp dagen derpå og angrer fint skal kunne påstå at det er voldtekt, selv om hun bare ble full og tok ett valg hun da angrer på senere. Da var jeg plutselig ikke for kvinners rettigheter og ønsket at voldtektsmenn skulle komme seg unna :confused:

Lenke til kommentar

hvis det enda er litt futt igjen i bestemor,så er trikset å finne og ringe opp noen så høyt opp som mulig i den organisasjonen som har gitt oppdraget til ett svett "call-center" og på slutten av samtalen fortelle at alt er tatt opp og snart vil finn veien til VG, Blabla, lokalavisa el.lign.

Lenke til kommentar

Faen så frekt, ble utsatt for det samme fra en kar fra en organisasjon som ønsket at jeg skulle donere 200 kr måneden. Ikke kunne jeg bare gi han en 200 lapp der og da, for da ble det plutselig dyrere for dem å skulle prossessere dette enn hvis jeg gir 200 kr fast i måneden :hmm:

Samme karen begynte å krangle med meg om vi burde utvide definisjonen av voldtekt, og mente visst at en kvinne som våkner opp dagen derpå og angrer fint skal kunne påstå at det er voldtekt, selv om hun bare ble full og tok ett valg hun da angrer på senere. Da var jeg plutselig ikke for kvinners rettigheter og ønsket at voldtektsmenn skulle komme seg unna :confused:

Var dette amnesty?

Lenke til kommentar

Var dette amnesty?

Mener å tro det, begynner vel å nærme seg ett år nå.

Lenke til kommentar

Var dette amnesty?

Jeg fikk samme tilnærming på gaten en gang. Svært påståelig. Kvinne selvsagt.

Lenke til kommentar

Var dette amnesty?

Jeg fikk samme tilnærming på gaten en gang. Svært påståelig. Kvinne selvsagt.

Han som pratet til meg var en mann. Stor, mørk mann. Først pratet han noe innøvd norsk, så når han ble mer og mer hisset opp så begynte han å prate engelsk istedet. Meget ubehagelig møte. Bare gikk etterhvert.

Lenke til kommentar

Var dette amnesty?

Da er de iallefall konsekvente med hva yppersteprestinne Patricia Katee mener. At man skal bevise sin uskyld i rettsvesenet.

Jeg har ingen sympati med slike griske organisasjoner som begår slik svindel. Folk gir uansett bort mye veldedighet via skatter til staten. Når skal disse organisasjonene lære seg folkeskikk?

Tips om hvordan man kan blokkere disse mafiaorganisasjonene tas godt imot.

For det første må du huske på at "ideell" er kun en skattemessig gunstig ordning for selskapene. For det er selskaper de er. God gammeldags kapitalistisk grunnholdning. Penger skal tjenes. Ikke noe galt i det overhode, bare at man faktisk er oppriktig om formålet.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Pleier legge på eller bare gå når jeg møter sånne, vil jeg gi, så gir jeg uoppfordret.

Kanskje du kan lære bestemoren din at det faktisk er helt ok å legge på?

Snedig.

Lovverket her kan åpenbart ikke bare gjelde kvinner, men også menn. For voldtekt går som kjent begge veier. Da kan man fort komme opp i den situasjonen at 2 personer blir dømt for voldtekt av hverandre :hmm:

Lenke til kommentar

Har hatt ett Helvetes liv angående noe av det sammme for få år siden når det gjaldt min mor.

Var vist redd barna som gikk til inkasso mot min mor, de skulle ha betalt for ett eller annet hun aldri har bestilt.

Jeg ringte, mailet og sendte dem brev.

De lovte på bot og bedring - å rydde opp.

Men kravene kom, større for hver gang.

Var det ikke Strømmestiftelsen som brukt godt over 70% av innsamlede midler på seg selv - som lønninger osv?

Endte med at jeg kjørte min mor til det lokale politikontor.

Hvor en anmeldelse ble levert inn, og da ble det stopp - på inkassokravene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...