ZerothLaw Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Er det noen her på forumet som kunne gitt en god beskrivelse av Heimevernets innsatsstyrker, opptak til dette og hvilke muligheter som finnes der? Jeg har lett på Forsvarets nettsider og på forumet her uten å finne gode nok eller detaljerte beskrivelser. Mest relevant for meg vil nok være Bjørn West (Bergenhus), så om noen har erfaring derifra så ville det vært veldig interessant. Kort om min bakgrunn så har jeg noen års erfaring som vervet våpentekniker i Fregattvåpenet, og studerer nå ingeniørfag sivilt. På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 God beskrivelse? Du gjør spennende, tøffe og kjekke ting, også får du betalt for det. Hvorfor lete og lese så mye på forhånd? Noen dager i grønt er den perfekte avveksling fra stressende studieperioder, så meld deg inn i dag! Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Er i samme båt som deg, Miodland. Studerer nå og skulle gjerne vært med i HV innsats, men jeg føler rett og slett jeg ikke har tid til det dessverre. Spesielt med tanke på at NATO øvelsene har en lei tendens til å ligge rett ved eksamenstidene og ingeniørstudier er vanskelig å ha nok tid til fra før av. Hadde mesteparten av feltdøgnene vært mellom juni-september og januar-februar hadde jeg kastet meg på med én gang.Skal holde øye med denne tråden i tilfelle du finner ut noe glupt som jeg ikke har tenkt på Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 God beskrivelse? Du gjør spennende, tøffe og kjekke ting, også får du betalt for det. Hvorfor lete og lese så mye på forhånd? Noen dager i grønt er den perfekte avveksling fra stressende studieperioder, så meld deg inn i dag! Er i samme båt som deg, Miodland. Studerer nå og skulle gjerne vært med i HV innsats, men jeg føler rett og slett jeg ikke har tid til det dessverre. Spesielt med tanke på at NATO øvelsene har en lei tendens til å ligge rett ved eksamenstidene og ingeniørstudier er vanskelig å ha nok tid til fra før av. Hadde mesteparten av feltdøgnene vært mellom juni-september og januar-februar hadde jeg kastet meg på med én gang. Skal holde øye med denne tråden i tilfelle du finner ut noe glupt som jeg ikke har tenkt på Hehe, ja jeg kunne godt tenke meg å melde meg inn med en gang, men det hadde jo vært kjekt å vite hva jeg går til. Spitfire396, du antyder at du er medlem. Kunne ikke du fortalt kort hva dere gjør på øvelsene, hvordan opptaket er og hvilke muligheter som finnes? Jeg regner for eksempel med at når man ikke har befalsskole fra før så rekrutteres man som menig? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Jeg regner for eksempel med at når man ikke har befalsskole fra før så rekrutteres man som menig? Ja. Du kan imidlertid ta et par kurs (lagførerkurs og grunnkurs lederskap) på ca. en ukes varighet (for hvert kurs) og bli sersjant forholdsvis enkelt. Vel, forutsatt at det faktisk er behov for deg som lagfører, da... Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Jeg regner for eksempel med at når man ikke har befalsskole fra før så rekrutteres man som menig? Ja. Du kan imidlertid ta et par kurs (lagførerkurs og grunnkurs lederskap) på ca. en ukes varighet (for hvert kurs) og bli sersjant forholdsvis enkelt. Vel, forutsatt at det faktisk er behov for deg som lagfører, da... Ok, så det er muligheter internt i HV altså. Det er jo interessant. Takk for info. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Jeg regner for eksempel med at når man ikke har befalsskole fra før så rekrutteres man som menig? Ja. Du kan imidlertid ta et par kurs (lagførerkurs og grunnkurs lederskap) på ca. en ukes varighet (for hvert kurs) og bli sersjant forholdsvis enkelt. Vel, forutsatt at det faktisk er behov for deg som lagfører, da... Ok, så det er muligheter internt i HV altså. Det er jo interessant. Takk for info. Det er korrekt det, men tviler sterkt på at HV-befal høyere enn maks fenrik/løytnant er noe å sikte etter. Arbeidsoppgaver er tross alt deretter. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Ikke at det er så mye hemmelighold rundt HV-I, men som med alle andre opptak, så er ikke dette noe som trenger å komme ut i detaljer. Opptaket er som regel to-delt. Del 1: Info om HV-I, intervju og fysiske tester. De fysiske testene er 3000 m, hang-ups, push-ups og sit-ups. For skarpskyttere og jegere er det i tillegg pakningsløp. Del 2: 4-5 dager med tjænest. Dette er som regel en blanding av oppfriskning av kunnskaper (enkeltmanns- og lagsferdigheter) og mestring. Som ved de fleste opptak så må du forvente å bli kald, sliten og våt. Men absolutt overkommelig om du er i okei form og er normalt oppegående. Nå kjører ikke alle Innsatsstyrkene 100% samme opptak, så det vil være lokale variasjoner i hvordan det gjennomføres, spesielt felt-delen. 2 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 opptak Opptak er opptak, og tror de fleste oppegående mennesker kan tenke seg til mer eller mindre akkurat hva som skjer, men vi er opprinnelig mer interessert i tjænesten en normal og typisk dag/uke går ut på. Kunne du tenke deg å gi et par eksempler eller noe? Vet en del innsatsstyrker har en tendens til å leke FI på øvelser og få trening der. Mer enn det derimot er det ikke stort jeg vet annet enn akkurat hva som står på forsvarets sider. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Heimevernets overordnende oppgaver:- Ivareta det lokale territoriale ansvaret - Vakthold og sikring av viktige militære og sivile objekter - Nasjonal krisehåndtering - Bistand til politiet - Støtte til det sivile samfunnObjektsikring er jo det som står mest sentralt i HV. En distriktssjef har flere lokale HV-områder å spille på, mens Innsatsstyrken fungerer som distriktssjefens handlefrihet. Dersom et objekt skal inntas, vil det som oftest være Innsatsstyrken som er de første inn og besetter dette objektet. Mens I-styrken drifter vaktholdet på objektet, gjør et lokalt HV-område seg klare for å overta. Når I-styrken igjen da er fristilt, kan de bevege seg til et nytt objekt, eller f.eks. drive noe mer offensive operasjoner i området. Det overordnede scenarioet er som regel at landet beveger seg mot, eller er i en krisesituasjon.På en typisk øvelse i Innsatsstyrken så er det som oftest dette man trener på. Man møter da opp der man skal, gjennomfører UTS/KTS og hele den pakka, før man deployerer ut til et sted i sitt HV-distrikt. Da er det gjerne scenario-basert til øvelsen er ferdig. Det kan også være større nasjonale øvelser hvor man øver på dette, Øvelse Hovedstad i fjor er jo et eksempel, hvor rundt 2000 soldater deltok.Men i tillegg til øvelser, så har man det som gjerne kalles treningssamlinger. Her er det ofte mer dagseddel-tjænest, hvor man har fokus på ferdigheter fra enkeltmann- til troppsnivå som oftest. Eksempler på et par dager i min tropp:0800 Oppmøte for mannskaper 0830 FYFO1000 Lunch1100 Nærkamp - Blokkeringer med motangrep - Bakkekamp 1600 Middag 1700 Rulleringstjeneste - Samband- Sanitet 1900-2100 Nærkampløype 0800 Stridsteknikk- Ta grop, makkerpar - Innbrudd - Granatkast - Nærildstøtte - Avsluttende manøver 1600 Middag 1700 Mørkeskyting - Skyting med nattoptikk Merk at dette er for en innsatstropp. I tillegg har man jo jegertropp, skarpskyttertropp, sanitetstropp, sambandstropp, trentropp, MP og DOG som driver med sine egne ting. Alle disse troppene kan kjøre sine egne fag-samlinger/kurs hvor kun de trener også. Det er også et flust av kurs man kan melde seg på som enkeltmann.Noen ganger får man også forespørsel om å være markører for en annen avdeling, som du nevner. Men da er det sjelden hele Innsatsstyrken stiller. Kanskje bare et par tropper eller mindre.Husk at dette er eksempler fra EN I-styrke, så det kan være lokale variasjoner på noe. Endret 3. februar 2014 av HelloGoodbye 1 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 Heimevernets overordnende oppgaver: - Ivareta det lokale territoriale ansvaret - Vakthold og sikring av viktige militære og sivile objekter - Nasjonal krisehåndtering - Bistand til politiet - Støtte til det sivile samfunn Objektsikring er jo det som står mest sentralt i HV. En distriktssjef har flere lokale HV-områder å spille på, mens Innsatsstyrken fungerer som distriktssjefens handlefrihet. Dersom et objekt skal inntas, vil det som oftest være Innsatsstyrken som er de første inn og besetter dette objektet. Mens I-styrken drifter vaktholdet på objektet, gjør et lokalt HV-område seg klare for å overta. Når I-styrken igjen da er fristilt, kan de bevege seg til et nytt objekt, eller f.eks. drive noe mer offensive operasjoner i området. Det overordnede scenarioet er som regel at landet beveger seg mot, eller er i en krisesituasjon. På en typisk øvelse i Innsatsstyrken så er det som oftest dette man trener på. Man møter da opp der man skal, gjennomfører UTS/KTS og hele den pakka, før man deployerer ut til et sted i sitt HV-distrikt. Da er det gjerne scenario-basert til øvelsen er ferdig. Det kan også være større nasjonale øvelser hvor man øver på dette, Øvelse Hovedstad i fjor er jo et eksempel, hvor rundt 2000 soldater deltok. Men i tillegg til øvelser, så har man det som gjerne kalles treningssamlinger. Her er det ofte mer dagseddel-tjænest, hvor man har fokus på ferdigheter fra enkeltmann- til troppsnivå som oftest. Eksempler på et par dager i min tropp: 0800 Oppmøte for mannskaper 0830 FYFO 1000 Lunch 1100 Nærkamp - Blokkeringer med motangrep - Bakkekamp 1600 Middag 1700 Rulleringstjeneste - Samband - Sanitet 1900-2100 Nærkampløype 0800 Stridsteknikk - Ta grop, makkerpar - Innbrudd - Granatkast - Nærildstøtte - Avsluttende manøver 1600 Middag 1700 Mørkeskyting - Skyting med nattoptikk Merk at dette er for en innsatstropp. I tillegg har man jo jegertropp, skarpskyttertropp, sanitetstropp, sambandstropp, trentropp, MP og DOG som driver med sine egne ting. Alle disse troppene kan kjøre sine egne fag-samlinger/kurs hvor kun de trener også. Det er også et flust av kurs man kan melde seg på som enkeltmann. Noen ganger får man også forespørsel om å være markører for en annen avdeling, som du nevner. Men da er det sjelden hele Innsatsstyrken stiller. Kanskje bare et par tropper eller mindre. Husk at dette er eksempler fra EN I-styrke, så det kan være lokale variasjoner på noe. Mange takk for et godt og utfyllende svar. Det vekket absolutt interesse! Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Merker at opptak virkelig er en stor baug for meg. Kjenner ikke noe sted at jeg er motivert for mestring, eller å bli jaga rundt som en tosk. Synes det er helt unødvendig å kjøre opptak på folk som har bakgrunn fra mer krevende tjenester osv. og jeg tror det er en tilnærming de taper mye på. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 Merker at opptak virkelig er en stor baug for meg. Kjenner ikke noe sted at jeg er motivert for mestring, eller å bli jaga rundt som en tosk. Synes det er helt unødvendig å kjøre opptak på folk som har bakgrunn fra mer krevende tjenester osv. og jeg tror det er en tilnærming de taper mye på. Skjønner dels hva du mener, selv om jeg ikke kan påstå at jeg kommer fra noe krevende tjeneste. Men jeg ser på opptaket mer som en utfordring enn som et problem, og i dette tilfellet er det også bare snakk om 3 dager. En eller annen form for seleksjon må det jo være, og om 3 dager med mestring og utfordring er så demotiverende, så er vel det kanskje litt av hensikten. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Merker at opptak virkelig er en stor baug for meg. Kjenner ikke noe sted at jeg er motivert for mestring, eller å bli jaga rundt som en tosk. Synes det er helt unødvendig å kjøre opptak på folk som har bakgrunn fra mer krevende tjenester osv. og jeg tror det er en tilnærming de taper mye på. Skjønner dels hva du mener, selv om jeg ikke kan påstå at jeg kommer fra noe krevende tjeneste. Men jeg ser på opptaket mer som en utfordring enn som et problem, og i dette tilfellet er det også bare snakk om 3 dager. En eller annen form for seleksjon må det jo være, og om 3 dager med mestring og utfordring er så demotiverende, så er vel det kanskje litt av hensikten. De bør selvfølgelig ha seleksjon, men de kunne fint hatt en differensiering. Kommer du fra en mer krevende avdeling og har godt med erfaring er det unødvendig å skulle jages gjennom enda en seleksjon og enda en mestring. De går glipp av mange erfarne folk og mye kompetanse på den måten. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Wall of text. Tusen takk for at du tok deg tid. Meget beskrivende Merker at opptak virkelig er en stor baug for meg. Kjenner ikke noe sted at jeg er motivert for mestring, eller å bli jaga rundt som en tosk. Synes det er helt unødvendig å kjøre opptak på folk som har bakgrunn fra mer krevende tjenester osv. og jeg tror det er en tilnærming de taper mye på. Skjønner dels hva du mener, selv om jeg ikke kan påstå at jeg kommer fra noe krevende tjeneste. Men jeg ser på opptaket mer som en utfordring enn som et problem, og i dette tilfellet er det også bare snakk om 3 dager. En eller annen form for seleksjon må det jo være, og om 3 dager med mestring og utfordring er så demotiverende, så er vel det kanskje litt av hensikten. De bør selvfølgelig ha seleksjon, men de kunne fint hatt en differensiering. Kommer du fra en mer krevende avdeling og har godt med erfaring er det unødvendig å skulle jages gjennom enda en seleksjon og enda en mestring. De går glipp av mange erfarne folk og mye kompetanse på den måten. Jeg klarer ikke helt å se noe kritikkverdig med det. Selv er jeg veldig positiv til at det er opptak og seleksjon og tenker mer som miodland at det er nok en bra utfordring fremfor et problem (det finnes tross alt HV for de som ikke vil på opptak). Jeg ville tatt det mer som et personlig oppdrag om å få alle kandidatene til å fullføre og at ingen skulle gi seg halveis og har uansett alltid tenkt: jo mer mestring jo mer personlig utvikling. Er man vant til en krevende tjeneste vil jo dette bare være barnemat selv om det selvfølgelig erfares hat der og da. Ha i bakhodet at her kan det være folk som ikke har vært inne på mange år som møter opp til opptak. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 det finnes tross alt HV for de som ikke vil på opptak Hva er det du sikter til her? Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Søker man seg ikke til Innsatsstyrken, kan man "risikere" å havne som vanlig HV-soldat i ditt lokale HV-område. Dette er gutta som tusler rundt med AG-3, gamle feltuniformen og bjønnfitta på snei. Målet er at de skal trene én gang i året, men per nå så er det nok ikke alle som får trent så ofte engang. Nå høres jeg veldig negativ ut, og det finnes jo flinke folk der og for all del. Men dessverre mange umotiverte karer også. Endret 4. februar 2014 av HelloGoodbye Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 Søker man seg ikke til Innsatsstyrken, kan man "risikere" å havne som vanlig HV-soldat i ditt lokale HV-område. Dette er gutta som tusler rundt med AG-3, gamle feltuniformen og bjønnfitta på snei. Målet er at de skal trene én gang i året, men per nå så er det nok ikke alle som får trent så ofte engang. Nå høres jeg veldig negativ ut, og det finnes jo flinke folk der og for all del. Men dessverre mange umotiverte karer også. Ok, skjønner. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Jeg klarer ikke helt å se noe kritikkverdig med det. Selv er jeg veldig positiv til at det er opptak og seleksjon og tenker mer som miodland at det er nok en bra utfordring fremfor et problem (det finnes tross alt HV for de som ikke vil på opptak). Jeg ville tatt det mer som et personlig oppdrag om å få alle kandidatene til å fullføre og at ingen skulle gi seg halveis og har uansett alltid tenkt: jo mer mestring jo mer personlig utvikling. Er man vant til en krevende tjeneste vil jo dette bare være barnemat selv om det selvfølgelig erfares hat der og da. Ha i bakhodet at her kan det være folk som ikke har vært inne på mange år som møter opp til opptak. Opptak i seg selv er ikke noe problem, men som sagt synes jeg det burde vært en differensiering. Si at du fks. har vært i TMBN, og hatt den stillingen du ønsker å ha i HV-I som profesjonell soldat i flere år. Du har kanskje også vært deployert i den stillingen, og vært i strid flere ganger og fungert godt. Da blir det litt for dumt, synes jeg, om du skal måtte ha opptak og mestring for å bevise at du er god nok for Heimevernets innsatsstyrker. Ment som ett tips om noen av de som styrer med rekrutteringen til er innom, for dette gjelder faktisk en del. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Jeg klarer ikke helt å se noe kritikkverdig med det. Selv er jeg veldig positiv til at det er opptak og seleksjon og tenker mer som miodland at det er nok en bra utfordring fremfor et problem (det finnes tross alt HV for de som ikke vil på opptak). Jeg ville tatt det mer som et personlig oppdrag om å få alle kandidatene til å fullføre og at ingen skulle gi seg halveis og har uansett alltid tenkt: jo mer mestring jo mer personlig utvikling. Er man vant til en krevende tjeneste vil jo dette bare være barnemat selv om det selvfølgelig erfares hat der og da. Ha i bakhodet at her kan det være folk som ikke har vært inne på mange år som møter opp til opptak. Opptak i seg selv er ikke noe problem, men som sagt synes jeg det burde vært en differensiering. Si at du fks. har vært i TMBN, og hatt den stillingen du ønsker å ha i HV-I som profesjonell soldat i flere år. Du har kanskje også vært deployert i den stillingen, og vært i strid flere ganger og fungert godt. Da blir det litt for dumt, synes jeg, om du skal måtte ha opptak og mestring for å bevise at du er god nok for Heimevernets innsatsstyrker. Ment som ett tips om noen av de som styrer med rekrutteringen til er innom, for dette gjelder faktisk en del. Problemet med det du hinter til er: hvor går isåfall grensen? Det er vanskelig å differensiere på den måten om det er noen stillinger som er i grenseland eller om noen har ligget på latsiden i en del år. Gudene vet at vi ikke trenger mer byråkrati og krangel om egen eller andres rett. Dessuten ønsker nok de som får deg til sin avdeling å se deg i aksjon med egne øyne og det er i tillegg en måte å bli kjent med andre i avdelingen. Hadde det vært en lett måte å gjøre det på hadde jeg nok vært for ideen din, men jeg tror rett og slett det blir for innviklet. Off topic; En del grenaderer som ikke har kunnet forstå seg på hvorfor man skal ha mestring på GBK heller, og DET hadde jeg virkelig kunnet forsvart om det var det vi diskuterte, men blir noe annet når man rett og slett bare fortsetter i rollen man alltid har hatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå