aklla Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Noen som vet om det finnes en kobling fra dusj-slange til hageslange? Altså, sånn at jeg kan skru av dusjhodet og sette på en hageslange der? Vet det finnes sånn at jeg kan skru av hele slangen og koble direkte inn på blandebatteriet, men er mye lettere å skru av hodet enn å skru av hele slangen. Har ett par akvarier, så trenger å bruke hageslangen innendørs en del Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Det er vel ofte fingjenger på dusjslangen som har innvendige gjenger. Derfor litt vrient.. , Men man får kjøpt universal kobling som man kan feste enkelt på mange typer kraner.. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Hvis du har vaskemaskin på badet (eller vaskerom nær nok akvariene) er det veldig lett å skru løs slangen til vaskemaskinen fra krana og sette på hageslangen der. Du kan også sette på hurtigkobling type Gardena el. tilsvarende på vaskemaskinkrana og vaskemaskinslangen, så bytter du veldig enkelt fram og tilbake. 1 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Du kan også sette på hurtigkobling type Gardena el. tilsvarende på vaskemaskinkrana og vaskemaskinslangen, så bytter du veldig enkelt fram og tilbake. Ikke finn på dette! Det er forskjell på koblinger med permanent trykk, og de for hageslanger. Det kan raskt bli et stort problem med lekkasje osv. Derfor skal vaskemaskin tilførsel ha godkjent kobling for permanent trykk. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Nåvel, foreldrene mine har hatt en sånn på vaskemaskinslangen i minst 30 år, og det har fungert greit. Men jeg tror de stenger krana til vaskemaskinen etter hver vask, så det er forsåvidt ikke konstant trykk. Vaskemaskinen står også i vaskerom med støpt gulv, sluk og fall. http://www.gardena.com/no/water-management/hose-connectors/overgangsstykke-3-4/ "GARDENA Overgangsstykke brukes ved overgang fra en metall slangekopling (f.eks. på en vaskemaskin) til GARDENA kopling. Overgangsstykket er barnesikkert og løsnes kun ved å skru. For hvert problem finnes en løsning. Med 26,5 mm (G 3/4) gjenger." (Gardenas' tekst, min utheving.) PS: Hva om trådstarter monterer noe sånt mellom dusjarmatur og dusjslange? Det vil kanskje ikke se pent ut da det vil trenges to dingser fra Gardena + en 3/4"-1/2" overgang, men det vil gjøre det lett å bytte mellom dusj-slange og slange til å fylle akvarium med. Og i dusjen er det jo ikke permanent trykk etter armaturen 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Har vaskerom i kjelleren, langt unna akvarium, så nei, ingen god løsning Kan uansett ikke bruke den krana da et kun er kaldt vann, jeg trenger noe med varmt vann også. Og nei, monteres ikke en sånn kobling permanent på badet nei... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Hva med denne løsningen, ikke i dusjen men til ei kran på servant på badet eller på kjøkkenbenk? http://www.gardena.com/no/water-management/hose-connectors/adapter-til-innendors-kraner/ Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Jeg kjøpte hageslage på rull, og tror det fulgte med en slags "startpakke", der det var forskjellige overganger. Kjøpte slangen på Jernia. Hvis ikke denne pakken fulgte med, så kan det ha vært på Eurospar jeg kjøpte de koblingene. Jeg skrur av dusjslangen og kobler rett på dusjbatteriet. Har byttet batteri som hadde annen dimensjon, men hadde da overgang som passet fint. Men jeg har brukt et par runder med gjengetape, da jeg har på fullt trykk og koblet til høytrykkspyler. Fungerer kjempefint, og kostet veldig lite. Er ikke hjemme nå, så kan ikke legge ut bilde. Kan gjøre det om ønskelig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 Joda, men er til dusjslangen jeg helst vil... Har litt sær dusj, så får ikke koblet på blandebatteriet med overgang, men fant en annen kobling i dusjen jeg kunne bruke, så det løste seg med en vanlig overgang fra biltema Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå