Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke programfag?

Anbefalte innlegg

Hei, fristen til å velge programfag er da 1. mars, men jeg er litt usikker på hva jeg skal velge. Fysikk og R-matte skal jeg ha, siden jeg har planer om å gå datateknikk, eller computer science i utlandet.
Da gjenstår det bare å velge to andre fag. Jeg har tenkt litt på IT og Teknologi og forskningslære X (3-timers fag), men jeg lurer på om det er lurt. Jeg ønsker gjerne å ha noen lette fag ved siden av fysikk og matte, slik at jeg får fokusert på gode karakterer i de vanskelige fagene og et høyt snitt generelt.

Så, noen gode råd og forslag? :)

Her er da fagene jeg har å velge mellom:

Realfag:
Matematikk R1
Matematikk R2
Matematikk S1
Matematikk S2
Fysikk 1
Fysikk 2
Kjemi 1
Kjemi 2
Biologi 1
Biologi 2
Informasjonsteknologi 1
Informasjonsteknologi 2
Geofag 1
Geofag 2
Teknologi og forskningslære X
Geofag X

Språk, samfunssfag og økonomi:
Samfunnsøkonomi 1
Samfunnsøkonomi 2
Næringslivsøkonomi (Økonomistyring)
Næringslivsøkonomi (Økonomi og ledelse)
Markedsføring og ledelse 1
Markedsføring og ledelse 2
Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1
Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2
Medie- og informasjonskunnskap 1
Medie- og informasjonskunnskap 2
Kommunikasjon og kultur
Samisk historie og samfunn
Historie og filosofi 1
Historie og filosofi 2
Politikk, individ og samfunn (Sosiologi og sosialantropologi)
Politikk, individ og samfunn (Samfunnsgeografi)
Politikk, individ og samfunn (Sosialkunnskap)
Politikk, individ og samfunn (Politikk og menneskerettigheter)
Engelsk (Internasjonal engelsk)
Engelsk (Samfunnsfaglig engelsk)
Engelsk (Engelskspråklig litteratur og kultur)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal også velge fag, og spurte rådgiver om IT

IT1 skulle nok visst være svært åpent og generelt, mens IT2 spesialierte seg mye mer på visse felt og var mer for "nerdene". :)

Ellers skulle visst kjemi være et bra fag ved at det åpner noen flere dører, og det er enklere i forhold til fysikk. S1 og Fysikk går ikke, men S1 og Kjemi skulle visst være mulig, dette hadde med nødvendige mattematikkferdigheter å gjøre.

Lenke til kommentar

Skal også velge fag, og spurte rådgiver om IT

IT1 skulle nok visst være svært åpent og generelt, mens IT2 spesialierte seg mye mer på visse felt og var mer for "nerdene". :)

Ellers skulle visst kjemi være et bra fag ved at det åpner noen flere dører, og det er enklere i forhold til fysikk. S1 og Fysikk går ikke, men S1 og Kjemi skulle visst være mulig, dette hadde med nødvendige mattematikkferdigheter å gjøre.

pisspreik. S matte og fysikk 1 går helt fint. Det som kan bli problematisk er kanskje fysikk 2 og s2, men det er bare å jobbe nok så går det nok helt fint, men R-matte vil nok gi en fordel i fys 2.

IT2 skal visst være vanskelig, mens IT 1 er ganske greit.

Anbefaler

IT 1

R1

Fys 1

Kjem 1

geofag er et 3 timers fag som i følge flere av kompisene mine var noe realt dritt. gørrkjedelig kunnskap om steiner osv

Lenke til kommentar

pisspreik. S matte og fysikk 1 går helt fint. Det som kan bli problematisk er kanskje fysikk 2 og s2, men det er bare å jobbe nok så går det nok helt fint, men R-matte vil nok gi en fordel i fys 2.

Så klart det går an,men det krever en god del av deg. Om du vurderer å ta R-matte, så går jeg ut fra at du vil få ganske bra på S. Rådgiveren talte på generelt basis, skulle kanskje ikke ha spissforumlert meg sånn.

Geofag er ikke kjedelig, da har de hatt en kjedelig lærer ;) Ja, det er en del om steiner, og det er ikke det mest spennende. Men delen om ekstremvær, jordas oppbygning, klima osv er ganske spennende..

Hvordan skiller GeofagX seg fra faget geografi som en har på VG1 studiespes? :)

Lenke til kommentar

Dette er min opplevelse av GeofagX i forhold til Geografi i VG1:

GeofagX er mye av det samme som geografi, dersom du tar bort alt om demografi. Altså tar du bort alt som har med hvor folk bor og hvorfor de bor der osv. Alt som har med mennesker å gjøre.

Geofag er mye om jordas oppbygning, vær, klima, geologiske perioder, bergarter og deres dannelse. Mye av pensum handler om naturkatastrofer og ekstremvær. Om du syns de to temaene er spennende, så er det verdt å pine seg gjennom bergarter og den geologiske tidsskalaen.

Lenke til kommentar

Så klart det går an,men det krever en god del av deg. Om du vurderer å ta R-matte, så går jeg ut fra at du vil få ganske bra på S. Rådgiveren talte på generelt basis, skulle kanskje ikke ha spissforumlert meg sånn.

Geofag er ikke kjedelig, da har de hatt en kjedelig lærer ;) Ja, det er en del om steiner, og det er ikke det mest spennende. Men delen om ekstremvær, jordas oppbygning, klima osv er ganske spennende..

Hvordan skiller GeofagX seg fra faget geografi som en har på VG1 studiespes? :)

hadde s1 og fys 1 i fjor. Matten var ikke vanskeligere enn generell formelomformuleringer og likninger. 1T matte dekket vel all matten du trenger i fys 1

Lenke til kommentar

Jeg har liksom litt bestemt meg for et tre-timersfag, så da står ett av fagene mellom Geofag X og Teknologi og forskningslære X, hvorav sistnevnte virker mest interessant. Ikke det at et tre-timersfag er et krav, men det hadde jo vært veldig greit. Synes det virker lurt med IT, siden jeg har tenkt å jobbe med data. Ønsker også en lederstilling, så kanskje jeg burde ta et programfag innenfor det området? Næringslivsøkonomi (Økonomi og ledelse) kanskje?

Kan kanskje være verdt å nevne at jeg hadde 5.0 i snitt forrige termin.

Lenke til kommentar

Om det ikke er et speiselt krav om hvilke fag du må ha for videre utdanning, anbefaler jeg at du tar et fag du allerede kan mye om (for eksempel IT hvis du er flink med photoshop osv). Det er viktigere å velge et fag du kan få en bra karakter i og øke snittet, for selv om du har lyst på en lederstilling vil du ikke ha bruk for disse småfagene fra videregående.

Vet ikke helt hvordan det er på din skole, men der jeg gikk måtte vi velge tre 5 timers fag + et 3 timers fag. Jeg hadde selv R1+2, Fysikk 1, IT1, Kjemi 1+2 og Teknologi og Forskningslære X. Av disse fagene ville jeg anbefalt Teknologi og Forskningslære X, i og med at det bare er et 3 timers fag og man bare gjør praktiske ting er det ekstremt lett å få bra karakter. Det eneste vi ble vurdert ut fra var 3 til 4 rapporter vi skrev igjennom hele året, og på eksamen trakk man bare en av de rapportene og snakket om det. IT1 er også et forsåvidt enkelt fag så lenge du liker å jobbe med photoshop, HTML-koder og slike ting. Kjemi derimot er et veldig bredt og tungt fag å lære seg, det er mye lesing og pugging, så anbefaler ikke det hvis du ikke er sesielt glad i å lese mye.. Har hørt at Biologi også er et tungt fag med mye pensum slik som Kjemien. Og jeg har fått inntrykk av Geofag X er ganske likt som Geografien fra 1. klasse, så kanskje det kan være noe for deg hvis du gjorde det bra i Geografien?

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar

Hadde IT2 uten å ha hatt IT1 tidligere.

Det var for det meste ActionScript (koding) vi drev med. Var relativt lett og støtet ikke på noen større problemer som ikke lot seg løse. Absolutt å anbefale hvis du har interesse for slikt, spesielt med tanke på at du får 0,5 tileggspoeng, men nå kommer det helt an på hva slags opplegg skolen din har.

Lenke til kommentar

Hmm, er det slik at hvis jeg tar IT1 og IT2 for eksempel så er det bare karakteren fra IT2 som kommer på standpunkt? IT1 skal visst være veldig lett, så jeg lurte på om jeg bare skulle droppe IT1 og hoppe rett på IT2 tredjeåret, og heller ta noe lett andreåret istedet for IT1. Dette slik at jeg får enda en høy karakter på standpunkt.

Jeg kan liksom programmering i mange språk og har vært datainteressert siden jeg var liten unge.

Lenke til kommentar

Er det mulig å velge R-matte, fysikk, teknologi og forskningslære og entrepenørskap? Eller? Entrepenørskap er jo under språk, samfunnsfag og økonomi..

Jeg kan ta entrepenørskap, ja, men jeg tror 5 programfag som du foreslår blir litt vel heavy. :) Har tenkt på entrepenørskap, og lurer på om jeg kanskje skal ta det istedenfor Teknologi og forskningslære X. Men da blir det to ekstra timer i uken, sannsynligvis et vanskeligere fag og supermario1 sa det ikke var noe viktig for en lederstilling.

Lenke til kommentar

Jeg går og i VG1 og skal velge da... regner med R1, Teknologi og Forskningslære, Fysikk, og er veldig usikker på kjemi eller entrepenørskap. Vil jeg lukke mange dører om jeg ikke tar kjemi? Hvilke yrker eller utdanninger trenger jeg å ha tatt kjemi for å komme innpå?

Har hørt kjemi er viktig om du vil jobbe med medisin, tannpleie, veterinær, ernæring osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...