Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Henge opp lysekrone...

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å innreder nytt hus, og i den forbindelse har jeg kjøpt meg en lysekrone. Den er ca 23kg, og skal (selvfølgelig) henges i taket.

Problemet er at taket er i gips, og jeg er rett og slett redd for at lysekrona blir for tung.

Holder det med en Molly-plugg, eller må en finne noe "bedre"?

Noen som har erfaring med å henge opp ting i gipstak?

Johan

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om noen gipsankere/gisplugger, som holder den vekten i taket. Den beste er beregnet til å holde 20 kg på vegg og KUN 10 kg i gipshimling/tak! http://www.gyproc.no/konstruksjoner/innfestinger/innfestinger+i+gipsplater/om+innfestinger

Du må finne de nedforede rekkene/lekter (eller bjelkene) og håpe på at rekken er godt spikret. Det beste er å ta hull i gipsen og sette inn et spikerslag. Bakdelen er at etter rep., må hele taket overmales.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Dette bør du ikke feste i gips uansett hva slags "superfeste" du finner.

gips er et drittmateriale som aldri vil gi deg noe mer enn "ut porten garanti" du får kanskje en "magisk" festeanordning fra en eller annen overoptimistisk leverandør. Men jeg kan nesten garantere deg at en eller annen gang skal en pære skiftes, og så kommer hele skiten.

Lenke til kommentar

Dette bør du ikke feste i gips uansett hva slags "superfeste" du finner.

gips er et drittmateriale som aldri vil gi deg noe mer enn "ut porten garanti" du får kanskje en "magisk" festeanordning fra en eller annen overoptimistisk leverandør. Men jeg kan nesten garantere deg at en eller annen gang skal en pære skiftes, og så kommer hele skiten.

Det er derfor flere her inne har anbefalt å feste i bjelkelaget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner bjelkene ved å banke til det ikke er hul lyd/ eller se etter fester av platene.

Er du ikke sikker er en bjelkefinner-maskin en billig håndholdt sak i butikken.

Skulle ikke stedet passe OG du har tilgang til taket via loft så kan du lage slik orange planke og henge i den.

Er det ikke tilgang fra oversiden må man nesten bruke en av bjelkene.

post-64596-0-11338100-1392251158_thumb.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...