Myst Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) Ok, tenkte det var på tide å lage tråd om problemet før jeg gjorde noe drastisk. Har en 3 år gammel G73JH som nylig har begynt å streike. OS og programmer er primært på SSD, mens alt annet rusk er på egen HDD. Begynte halv annen uke siden med plutselig opphenging og ingen respons, som resulterte i BSOD. Det skjer primært når jeg streamer på nettet, ser på serier eller filmer. Tenkte først det var software problem og tok clean install i går. Men da den holdt på med oppdateringer og mange restarts, kom jeg til meldingen "BOOTMGR is missing". Fant ut at SSDen ikke var listet i BIOS og måtte ta den helt ut og sette inn på nytt igjen. Det har nå skjedd noen ganger og skjønner ikke helt hvor problemet ligger, enten er det SSDen som begynner å ta kvelden, eller noe skjer i BIOS etter kræsjen og kjenner ikke igjen SSDen. Må sjekke i BIOS etterpå og se om disken ligger der, og noen ganger gjør den det, noen ganger ikke, og valgene er endret. Jeg er fristet til å bestille ny SSD(M500 240GB koster "bare" 1100,-) og se om det løser problemet, men hvis det er selve maskinen det er noe galt med, det hadde passet jævlig dårlig nå. Noen som har vært borti dette før og har en råd og anbefaling? Edit: Nå skjedde det nettopp igjen, rett etter jeg la inn tråden og den ble postet heldigvis. Nå skjønner jeg det ikke har med videoavspilling å gjøre. Rørte ingenting nå og maskinen tok en restart, med samme feilmelding. Slo den av, ventet noen sekunder og slo den på. Disken dukket opp under bootvalgene, så fikk startet opp heldigvis. Jeg tror jeg bare bestiller den nye, verdt å prøve. Edit 2: Fant nettopp ut at SSDen har garanti på 3 år, jeg kjøpte min september 2011. Spørs om jeg skal gidde å ta kontakt med dem... Endret 2. februar 2014 av Myst Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) Glem garantien. Du har kjøpsloven på 5 år i Norge. Endret 2. februar 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Du må kanskje oppdaterer firmwaren på SSDen. Viss det er en gammel SSD av "rett" type så er det kanskje like greit å kjøpe seg ny. Men husk, du har reklamasjonsrett på 5 år her i Norge Lenke til kommentar
Myst Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Takk for svar, den er en Crucial M4 120GB kjøpt fra Komplett i høst 2011 som nevnt, så er ikke så gammel. Får først ta kontakt med Komplett og høre med dem da. Leste også om mulig firmware feil og oppdatering av den, men er visst risky om man gjør feil, vil ikke ødelegge den totalt heller. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Ahhh. den har jo et problem Oppdater du. liten risiko på at du ødelegger noe Viss jeg husker rett så er den sån 5000timer bug. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Hehe, meg og feigheten min. Gikk knakende lett dette her jo, nyeste versjon er 070H nå. Nå blir det å teste dette en stund fremover. Kommer med oppdatering hvis det skulle være noe. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 For den buggen som var, gjor at pcen slo seg av 1 gang i timen. Var en annen her på forumet som hadde problemer med at pcen slo seg av hele tiden og da var det bare en firmware oppgradering kjekt å få testet alt annet før du kjøper ny. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Ja sannelig har du rett i det. Virker som alt funker som det skal for nå, og nå sparte jeg en tusenlapp også. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå