Albert Andersson Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Fiskeørn over fotograf ... . Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Ovidia2 Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Fin positur eller hva man skal si når den er i lufta.. Du har mange flotte fuglebilder Albert!! Hilsen Tove Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Fin positur eller hva man skal si når den er i lufta.. Du har mange flotte fuglebilder Albert!! Hilsen Tove Hei, Tove. Takk for hyggelig tilbakemelding ! Det er blitt en del fuglebilder i løpet av det siste året, - litt tilfeldig, egentlig ... . Vennlig hilsen Albert. 1 Lenke til kommentar
MotoG Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Spennende med rovfugler i søkeren, synd de bestandig holder seg på så lang avstand Har erfaring med det selv. Synes du kommer godt ut av det, selv på 60 meter avstand. Mvh Melvin Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Spennende med rovfugler i søkeren, synd de bestandig holder seg på så lang avstand Har erfaring med det selv. Synes du kommer godt ut av det, selv på 60 meter avstand. Mvh Melvin Hei, MotoG. Tusen takk for hyggelig og nyttig kommentar, - jeg håpet at noen med erfaring fra denne type fotografering ville gi en kommentar, som en slags rettesnor ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Lisbeth Grendal Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Hei Albert Fiskeørna vil vel på 60 meters avstand, skimtes som en liten prikk med det blotte øye. At man med håndholdt kamera kan hente inn fuglen så nært, og få fram så mange detaljer, er imponerende. Mvh Lisbeth. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Fiskeørn i fin positur, men med all respekt, skarpheten er ikke i topp klasse. Det kan være at det ikke er mulig med slik avstand, selv med D800. Det sies jo at det er en av kameraets store fordeler at man pga stor oppløsning kan croppe beytdlig uten å miste detaljer. Er heller ikke sikker på om exsponeringen er optimal. Det sies at en del objektiver ikke yter maksimal skarphet på største blender. Jeg vet ikke hvordan det er med det aktuelle objektivet, for jeg bruker ikke særlig tid på u studere slike ting. Uansett, jeg mener du med fordel kunne gått 2 blendertrinn ned her. Ved f. eks lukkertid 1/2000 og ISO 200. Den endringen vil hverfall ikke forringet kvaliteten. Jeg syns det er spennende å fotografere fugler i flukt, men mener fortsatt jeg er i forsøksfasen. Har Nikon 70-200 2,8 VR II og bruker den i kombinasjon med TC 1,4 eller TC 2,0. Føler likevel jeg ikke klarer å oppnå maksimal kvalitet. Det er derfor interessant å se hva andre oppnår med tilsvarende utstyr. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Ser du har litt å gå på her. Med lukkertid på 1/4000 ville jeg prioritert å halvere lukkertiden for å få igjen hen hel blender som både gjør det enklere å treffe med fokus samt at objektivet helt sikkert er skarpere på f4 enn f2,8. Med så mye lys tilgjengelig ville jeg endog vurdert ett isotrinn til og fått enda en blender å gå på. Uten å kjenne kameraet ditt inngående vil jeg gjette på at det skaper minimalt med støy på ett isotrinn opp... Ellers er det best tipset til rovfuglfotografering å studere fuglenes adferd og evt også kjøre med skjul (kan godt være en enkel fjellduk f.eks) og også evt åte. Alternativt kan man tilvenne dem å komme nærmere med gjentagende foring f.eks. Tålmodighet er et nøkkelord. Det er ikke tilfeldig at langt de fleste rågode rovfuglbilder tas av de som både har tid, engasjement og tålmodighet til å bruke den tiden det tar. Ellers, som ved alle dyrebilder, synes jeg man får best kontakt med fuglen når man ser øynene godt. Ekstra brennvidde er heller ikke å forakte. Her kan en telekonverter erfaringsmessig være et billig alternativt til dyrt teleglass man sjelden bruker ellers.... Jeg har selv stadig støttet meg på telekonverter så lenge den lengste telen enn så lenge fortsatt står på ønskelisten... ;-) Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Hei Albert Fiskeørna vil vel på 60 meters avstand, skimtes som en liten prikk med det blotte øye. At man med håndholdt kamera kan hente inn fuglen så nært, og få fram så mange detaljer, er imponerende. Mvh Lisbeth. Hei, Lisbeth. Tusen takk for hyggelig kommentar ! Å fotografere håndholdt på slik avstand, er nesten som å skyte på blink, - kanskje det ville vært hensiktsmessig å bruke betablokke for å holde hjerterytmen på en rimelig langsom frekvens ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Fiskeørn i fin positur, men med all respekt, skarpheten er ikke i topp klasse. Det kan være at det ikke er mulig med slik avstand, selv med D800. Det sies jo at det er en av kameraets store fordeler at man pga stor oppløsning kan croppe beytdlig uten å miste detaljer. Er heller ikke sikker på om exsponeringen er optimal. Det sies at en del objektiver ikke yter maksimal skarphet på største blender. Jeg vet ikke hvordan det er med det aktuelle objektivet, for jeg bruker ikke særlig tid på u studere slike ting. Uansett, jeg mener du med fordel kunne gått 2 blendertrinn ned her. Ved f. eks lukkertid 1/2000 og ISO 200. Den endringen vil hverfall ikke forringet kvaliteten. Jeg syns det er spennende å fotografere fugler i flukt, men mener fortsatt jeg er i forsøksfasen. Har Nikon 70-200 2,8 VR II og bruker den i kombinasjon med TC 1,4 eller TC 2,0. Føler likevel jeg ikke klarer å oppnå maksimal kvalitet. Det er derfor interessant å se hva andre oppnår med tilsvarende utstyr. Hei, Erik. Tusen takk for fyldig, velfundert kommentar og gode råd ! Bildet er ikke av god kvalitet når det gjelder skarphet, og det skyldes nok i hovedsak min utilstrekkelige evne til å holde kameraet stødig på så pass stor avstand. Både kamera og objektiv (se test hos DxOMarks.com) er nok ikke begrensende faktorer i denne sammenhengen. Bildet ble tatt "i hui og hast" da ørnen dukket opp. Kamera og objektiv sto på stativ, og ble frigjort for å kunne brukes vertikalt. Blenderåpning og lukkertid tenkte jeg "i farta" ikke på, - noe jeg burde ha gjort, og det er derfor fint å få en påminnelse ! Telekonverter står på ønskelista, men jeg er litt i tvil når det gjelder valg mellom 1.4 og 2.0. (Begge hadde vært best ... .). Det er forbedringspotensial på nær sagt alle områder innen fotografi, og jeg er svært takknemlig for at du deler din erfaring på denne måten ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Ser du har litt å gå på her. Med lukkertid på 1/4000 ville jeg prioritert å halvere lukkertiden for å få igjen hen hel blender som både gjør det enklere å treffe med fokus samt at objektivet helt sikkert er skarpere på f4 enn f2,8. Med så mye lys tilgjengelig ville jeg endog vurdert ett isotrinn til og fått enda en blender å gå på. Uten å kjenne kameraet ditt inngående vil jeg gjette på at det skaper minimalt med støy på ett isotrinn opp... Ellers er det best tipset til rovfuglfotografering å studere fuglenes adferd og evt også kjøre med skjul (kan godt være en enkel fjellduk f.eks) og også evt åte. Alternativt kan man tilvenne dem å komme nærmere med gjentagende foring f.eks. Tålmodighet er et nøkkelord. Det er ikke tilfeldig at langt de fleste rågode rovfuglbilder tas av de som både har tid, engasjement og tålmodighet til å bruke den tiden det tar. Ellers, som ved alle dyrebilder, synes jeg man får best kontakt med fuglen når man ser øynene godt. Ekstra brennvidde er heller ikke å forakte. Her kan en telekonverter erfaringsmessig være et billig alternativt til dyrt teleglass man sjelden bruker ellers.... Jeg har selv stadig støttet meg på telekonverter så lenge den lengste telen enn så lenge fortsatt står på ønskelisten... ;-) Hei, Espen. Hjertelig takk til deg, også, for grundig gjennomgang av muligheter / alternativer som kan gi bedre resultater både nå og på lengre sikt ! . Jeg er, - som nevnt i foregående svar, svært takknemlig for kritikk, råd og veiledning som Erik, - og nå du, har gitt ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg