handa Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) Ønskes digitalisert: 1. ca 50 Hi8-bånd. 2. 2 video8-bånd. 3. Noe fra S-VHS kassetter Alt er private opptak dvs ingen sperrer av noe slag. Dette ønskes digitalisert og lagt inn på harddisk for redigering. Utstyr jeg disponerer: Kamera Hitachi VM H70 med s-video utgang. Tv-kort Terratec cinergy 400 (gammelt), med s-video inngang. Panasonic NV HS-1000 S-VHS opptaker/spiller. Har s-video utgang. (og selvsagt PC og bruker Linux) Etter å ha lest på dette og andre fora ser jeg at metodene kan være: A. Spille av med Hi8 kamera med s-video til TV-kort (i datamaskin)som digitaliserer. B. Skaffe seg Digital8 som digitaliserer signalet og overfører med Firewire/USB til datamaskin C. Spille av med Hi8 kamera med s-video til et nyere evt eksternt kort/ boks som digitaliserer signalet og overfører til datamaskin. Kanskje andre muligheter også. Spørsmål: 1: Er noen av metodene bedre enn andre? Vet ikke hva som kreves av utstyret for å få all informasjon fra båndet med til digitalisering. 2: Vet ikke hvilke codec-er jeg kan få ut av Terratec-kortet. Det beste er vel lossless eller DV etter det jeg har lest. 3:Det blir vel litt teoretisk, men må signalet som leses fra båndet gjøres om til et s-video-signal. Vil dette i så fall unngåes i et digital8 kamera? 4: Kort/ bokser/dongel som digitaliserer (A/D konverter), gir de samme resultat kvalitetsmessig? Kan det leses ut fra data hvor godt de gjør jobben? Håper noen har kunnskapen /erfaringen som kan gi meg svar på noen av spørsmålene. Jeg ville vært svært takknemlig for det. Kunne ønske at alt under "videoredigering og video" ble delt opp mere etter tema innenfor dette feltet da det er over 200 sider med tråd-titler å bla igjennom. Endret 2. februar 2014 av handa Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Kunne ønske at alt under "videoredigering og video" ble delt opp mere etter tema innenfor dette feltet da det er over 200 sider med tråd-titler å bla igjennom. Det er jeg enig i og enda vanskeligere blir det når søkermotoren til Akam er lite samarbeidsvillig. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Spørsmål: 1: Er noen av metodene bedre enn andre? Vet ikke hva som kreves av utstyret for å få all informasjon fra båndet med til digitalisering. Du trenger ikke mer enn en USB dongle som konverterer fra Analog til digital, såfremt du også har avspillings utstyr for tapene. Du kan google litt å se om du finner tester som beviser at de dyrere konverterings boksene gir bedre kvalitet enn USB donglene, men jeg fant ikke at det var tilfelle da jeg søkte etter det for et-par år siden. Meld fra hvis du finner slike tester. Du trenger f.eks. en TerraTec grabby (oppgrader medfølgende software fra TerrTec sin support side, ikke via software leverandørens linker) 2: Vet ikke hvilke codec-er jeg kan få ut av Terratec-kortet. Det beste er vel lossless eller DV etter det jeg har lest. Test noen snutter å se om du ser forskjell. Høyeste bitrate gir i prinsippet best kvalitet. Ta i betraktning om du bare skal lagre materiale eller om du skal redigere det for avspilling på DVD disker. 3:Det blir vel litt teoretisk, men må signalet som leses fra båndet gjøres om til et s-video-signal. Vil dette i så fall unngåes i et digital8 kamera? Det vil lett bli en diskusjon om S-Video gir bedre kvalitet. Det kan variere fra tape format til tape format og hva som er brukt som opptaksutstyr for rå-materialet. USB donglene gir deg både komposit og S-Video, så kan du teste selv og se om du ser noen forskjell. 4: Kort/ bokser/dongel som digitaliserer (A/D konverter), gir de samme resultat kvalitetsmessig? Kan det leses ut fra data hvor godt de gjør jobben? Min erfaring er at digitaliseringen gir litt dårligere kvalitet enn om materialet spilles av direkte fra original tapen til en TV. Kvalitet kan bare vurderes med øynene. Del dine erfaringer om hva du finner gir best resultat. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Mange USB-donger gir ikke ut ukomprimert video. Har selv et dedikert PCI-kort som gir veldig bra kvalitet. Kan velge helt opp til RGB24 i full oppløsning på analog capture. Lenke til kommentar
mr170 Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) Personlig kan jeg anbefale å investere litt mer enn et par hundrelapper i en A/D converter, men dette er så klart noe du bør tenke igjennom mtp. hvilket resultat du selv er fornøyd med, og hvor mye penger du ønsker å legge i det. Selv har jeg gode erfaringer med Grass Valley sin ADVC110, som jeg synes gjør en veldig god jobb, men som koster en del mer enn de billigste USB-variantene. Denne er også kompatibel med de fleste DV-opptaksprogrammer på PC-er (Vil også tro ulike programmer på Linux), som gjør valgfriheten mye større. Ellers kan jeg anbefale å konvertere til DV, selv om dette komprimerer filene litt (uten at det er synlig for det blotte øye).Lykke til! Endret 2. februar 2014 av mr170 Lenke til kommentar
handa Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 Takker for svar og innspill, godt å vite at det er noen der som engasjerer seg. Håpet at noen med erfaring med forskjellig digitaliseringsmetoder ville skrive noen ord, men de fleste finner vel en måte og holder seg til den. Dvs. Digital 8 (hvor en slipper å omdanne signal til s-video), gjennom DV-kamera eller eksterne bokser/PCI-kort. Hva slag signal/codec gir de forskjellige metodene/ utstyret ut til PC? Som sagt ønsker jeg DV eller lossless. Jeg vil ha mulighet til å redigere og bevare materialet på en god måte. Vil kanskje legge noe over på DVD også. (Hører fra mr170 at DV er bra, så det er godt å vite). Ser at mange dongel gir komprimert signal. Hva gir f.eks Terratec Grabber? Hvilke data/spesifikasjoner (utover bitrate) skal en se etter for å avgjøre hvor bra utstyret er? Mange USB-donger gir ikke ut ukomprimert video. Har selv et dedikert PCI-kort som gir veldig bra kvalitet. Kan velge helt opp til RGB24 i full oppløsning på analog capture. Hvilket kort er det/hva heter det/koster det? Det er kanskje et PCIe-kort? Grass Vally ADVC 110 ser ut til å være ganske dyr? Vet ikke om jeg har funnet beste pris. Nå skal det sies at jeg har testet digitalisering med mitt kamera og TV-kortet Terratec Cinegy 400, og For å gi dere litt tilbake kan jeg henvise til nettsted med mye informasjon(nesten for mye): http://www.videomaker.com/search/google/analog%20video?query=analog%20video&cx=016301996033947342722%3A-xsmlwign8w&cof=FORID%3A11&sitesearch= http://www.videohelp.com/guides?searchtext=video+capture&tools=&madeby=&formatconversionselect=&howtoselect=9%3B50&orderby=Date&listall=1&hits=25&archive=%25&search=Search+or+List+Guides http://www.doom9.org/index.html?/capture/start.html Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Det jeg har heter Pinnaclesys Studio DC/DV ettellerettannet. Husker ikke i farta. Vanlig 32bit PCI. Lenke til kommentar
handa Skrevet 5. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2014 Personlig kan jeg anbefale å investere litt mer enn et par hundrelapper i en A/D converter, men dette er så klart noe du bør tenke igjennom mtp. hvilket resultat du selv er fornøyd med, og hvor mye penger du ønsker å legge i det. Selv har jeg gode erfaringer med Grass Valley sin ADVC110, som jeg synes gjør en veldig god jobb, men som koster en del mer enn de billigste USB-variantene. Denne er også kompatibel med de fleste DV-opptaksprogrammer på PC-er (Vil også tro ulike programmer på Linux), som gjør valgfriheten mye større. Ellers kan jeg anbefale å konvertere til DV, selv om dette komprimerer filene litt (uten at det er synlig for det blotte øye). Lykke til! Jeg har sett litt og det er mye lovord om denne ADVC110. Ser den har en storebror ADVC300 med TBC og mere innstillinger. Har du noen erfaring med dette, og når er dette nyttig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå