Gå til innhold

Samsung nx300 eller Sony nx7?

Anbefalte innlegg

Ser på to tilbud her i USA og er ikke sikker på hva jeg skal velge.

Nx300 kamerapakke til ca 3000 kr Kommer til å kjøpe en 30mm pancake lens i tillegg 1400 kr ca.

http://www.amazon.com/gp/product/B00DVT3QEY/ref=ox_sc_act_title_2?ie=UTF8&psc=1&smid=A3DIJJ471X08L1

NX7 kamerapakke til 6200 kr

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1006332-REG/sony_nex7k_b2bdl_alpha_nex_7_digital_camera.html

Eneste vesentlige forskjell er at NEX300 er endel nyere, har wifi, mens NX7 har optisk søker og innebygget blitz. Har sett litt på akam testene og da kommer kameraene ganske likt ut. Prisen på NX7 er jo mye generelt mye høyere selv om kameraet er ca et halvt år eldre. Optisk søker er ikke et must, heller ikke innebygget blitz eller wifi...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nex7 har ikke optisk søker, den er elektronisk, oled skjermen til nx300 er meget bra i fulldagslys og skarp så det er ikke så ille og ikke ha tilgang til søker.

Trodde en ekstern blits fulgte med nx300 på kjøpet, men ser at flere ikke annonserer den i pakken.

Jeg personlig liker Samsung siden de har mange spennende objektiver og at man kan bruke smarttelefonen som fjernkontroll, skal jeg ha en speilløst en gang står Samsung høyt oppe på listen.

Lenke til kommentar

Ja er egentlig samsung som frister mest her og. Er ganske sikker på det følger med blitz som en kan feste på kameraet. Men litt av vitsen med et så bra kamera er vel å kunne ta bilder uten blitz?

Jeg trodde samsung skule komme med nytt nx-300 kamera i år men de har visst bare oppgradert til nx-300M som ser lik ut på papiret og utseende, men det kjører tizen.

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor mørkt det kan være før det blir problemer og ta bilder som ønsket, og da kan en blits hjelpe deg.

Fordelen med ekstern blits er at du kan rette den oppover i taket så du får reflektert lyset på motivet og slipper stygge skygger og delvis overeksponerte bilder som kan skje når man retter losen direkte mot motivet. Blitsen fungerer også fin til og fjerne skygger i sterkt sollys.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva skal du bruke kamera til? Hva er årsaken til at du vurderer akkurat disse? Ikke for at du nødvendigvis skal velge noe annet, men det kan hjelpe å vite hvis man skal hjelpe deg med å velge noe.

Blitz er bra, spesielt utendørs nærbilder i sollys...:-)

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir en sammenligning mellom epler og bananer siden det ene har søker og det andre ikke har det. Personlig synes jeg søker er veldig viktig. Kan man sette på en ekstern søker på NX300? I så fall ville jeg regnet den inn i prisen. Da blir det langt jevnere etter mine preferanser.

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke kamera til? Hva er årsaken til at du vurderer akkurat disse? Ikke for at du nødvendigvis skal velge noe annet, men det kan hjelpe å vite hvis man skal hjelpe deg med å velge noe.

Blitz er bra, spesielt utendørs nærbilder i sollys...:-)

Jeg vil ha ett kamera som er bra i dårlig lys (har nå et ixus 85is) Ett kamera som er lite nok til at en skal gidde å dra det med seg på tur og som tar bra bilder. Jeg har sett litt på andre systemkamera men de ser litt større ut. Jeg liker samsung sitt fordi det er lite og har nice design og bra menyer. Sony sitt virker litt mer profft og av bedre kvalitet. Men jeg tror ikke det har noe å si for bildekvaliteten om kameraet er laget av plast eler metall.

Endret av gunnar453
Lenke til kommentar

Bryter litt inn her men komplett har 64% avslag på nx2000 å selger det idag for 1995kr! Er det et kamera å anbefale for en nybegynner? Sikler forøvrig også på Sony cybershot dsc-rx10. Anbefalinger på noen av disse? ;)

nx2000 er visst i prinsippet samme kamera som nx300 men har litt mindre knapper samt er det mer plast på det. 2000 kr er veldig billig!

Lenke til kommentar

NX2000 er en simplere modell enn NX300 på andre måter enn bare plast og knapper:

- Den har litt større LCD-skjerm, men den er ikke AMOLED eller bevegelig. (LCD blir sort når man bruker polariserende solbriller med kamera på høykant).

- Den er litt tregere på enkelte spesifikasjoner, antagelig ikke merkbart.

- Den mangler fasedetekterende fokus på sensorbrikken.

Jeg er godt fornøyd med mitt NX300, fokuseringen er vesentlig bedre enn min gamle NX200.

Med 30mm pancake er det perfekt til innefotografering i lite lys, uten at folk reagerer på kameraet.

På tur er 18-55mm fin hvis man vil bruke polariseringsfilter (roterer ikke) eller trenger lange lukketider (OIS). Likevel bruker jeg ofte 20-50mm da kameraet tar vesentlig mindre plass med dette på. Når den minste 16-50mm kommer senere i år er jeg redd jeg vil kjøpe den i tillegg.

Pakken fra Amazon har mye ekstrautstyr som ser litt jalla ut og som kvalitetsmessig neppe er i stil med kameraet. Jeg ville verdsatt ekstrautstyret til kr 300 siden det har minnekort og veske.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

NX2000 er en simplere modell enn NX300 på andre måter enn bare plast og knapper:

- Den har litt større LCD-skjerm, men den er ikke AMOLED eller bevegelig. (LCD blir sort når man bruker polariserende solbriller med kamera på høykant).

- Den er litt tregere på enkelte spesifikasjoner, antagelig ikke merkbart.

- Den mangler fasedetekterende fokus på sensorbrikken.

Jeg er godt fornøyd med mitt NX300, fokuseringen er vesentlig bedre enn min gamle NX200.

Med 30mm pancake er det perfekt til innefotografering i lite lys, uten at folk reagerer på kameraet.

På tur er 18-55mm fin hvis man vil bruke polariseringsfilter (roterer ikke) eller trenger lange lukketider (OIS). Likevel bruker jeg ofte 20-50mm da kameraet tar vesentlig mindre plass med dette på. Når den minste 16-50mm kommer senere i år er jeg redd jeg vil kjøpe den i tillegg.

Pakken fra Amazon har mye ekstrautstyr som ser litt jalla ut og som kvalitetsmessig neppe er i stil med kameraet. Jeg ville verdsatt ekstrautstyret til kr 300 siden det har minnekort og veske.

Synest også det ekstrautstyret ser jalla ut. Men det er faktisk billigere enn å bare kjøpe kameraet! Men jeg lurer på om samsung vil komme ut med ny modell på dette kameraet i år (som nx210 til nx300)? Har sett et nx300M men vet ikke om dette er den nye modellen eller ikke. I praksis så virker de egentlig identiske...

Endret av gunnar453
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så er NX300M en revisjon av 300 med mer bevegelse av skjermen (180° flip istedenfor 90° ut), og litt annen software (Tizen OS, med raskere booting). Endringene var sikkert for små til å kalle det NX310.

NX30 blir nå lansert som oppdatering av NX20 med NX300-teknologien pluss søker.

I tillegg har jeg sett rykte om en ny toppmodell, NXx, det blir sannsynligvis et mer profesjonelt kamera enn NX30.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Men det er faktisk billigere enn å bare kjøpe kameraet! Men jeg lurer på om samsung vil komme ut med ny modell på dette kameraet i år (som nx210 til nx300)?

En av årets største elektronikkmesser begynner om 2 uker "CP+" er det noe nytt på gang i nærmeste fremtid pleier det og bli lansert da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...