frevild Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Hei. Har kjøpt meg ny leilighet, å forventer å flytte inn i den til sommeren. Jeg og kjæresten min har bodd sammen i leilighet i ca 1 år nå. Der har vi leid og har delt leiga på 5000,- Jeg skal betale 2,2 for leiligheten. Nå har det seg slik att jeg er i full jobb, og tjener greit til og klare meg. Hun utdanner seg, men jobber 3 dager i uken. Hva bør jeg egentlig forvente att hun skal betale? Det er kanskje like mange måter å vurdere dette på som det er samboerforhold Dere kan estimere de boligutgiftene dere roughly har lik nytte av: Strøm og nettleie, internett, innboforsikring, kommunale avgifter, felleskostnader i sameiet, tv-lisens etc. La oss si at det kommer på kr 30 000 i året og at du betaler alt sammen. Hvis dere alt i alt får omtrent like stor nytte av disse utgiftene, vil 50 % fordeling være naturlig. I så fall betaler hun 15 000 til deg, dvs. kr 1 250 i måneden. I tillegg er det vanlig at samboere betaler inn et tillegg - en slags "leie". Vil dere ha det slik, må dere avklare om hun skal bli medeier av å betale "leie" eller om du skal fortsette å være 100 % eier inntil hun evt. kjøper seg inn. Om hun betaler "leie" og tror hun får eierrettigheter ved det, mens du tror det motsatte, er det duket for krangel og konflikt. Blir dere enige om at hun skal bli medeier, kan det være lurt å droppe "leien" og i stedet si at hun skal være med på å betale banklånet. Da blir hun medeier på den måten. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Det er vel ingen som tror at man får eierandeler av å betale leie på det nivået vi diskuterer i denne tråden.. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Det er vel ingen som tror at man får eierandeler av å betale leie på det nivået vi diskuterer i denne tråden.. Har størrelsen på betalingene noe å si? For øvrig er det lett å reise tvil om hva "leien" i et samboerforhold egentlig er. Er det egentlig en husleie, dvs. vederlag for at samboeren får lov til å bo der? Har samboeren status som leietager? Gjelder husleieloven? Hvis ikke det er en egentlig leie - hva er det da? I tillegg er faktum ofte at det man kaller "leie" i realiteten går med til å nedbetale boliglånet. Hun betaler "leie" til ham hver måned, og han betaler videre til banken hver måned. Ergo er samboeren faktisk med på å finansiere boligkjøpet. Dette i kombinasjon med at "leien" ikke uten videre kan klassifiseres som egentlig leie, gjør at det fort kan komme påstand om at man i realiteten har praktisert en felles nedbetaling - og i så fall er det kort vei til å påstå at man er medeier. Er det holdbart? Kanskje, kanskje ikke. Det kommer an på saksforholdene. Jo nærmere man ligger opp til en overenskomst om felles nedbetaling, jo større er sannsynligheten - og risikoen for konflikt. Bør man avklare det på forhånd så man unngår at spørsmålet kommer opp? Ja. 1 Lenke til kommentar
veluci Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 Virker som hun er mer og mer med på ideen av å fortsette å betale 2500,- mnd sånn som hun gjør no. Trengte bare å tenke seg litt om. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Fellen her er vel om hu betaler noe uteover det i posten over, altså direkte ned på lånet for å så bli kicka ut om 3 år med 0 kr. Å ha det som et makstak for henne høres tryggest ut for en eventuell komfliktløs utgang , bank i bordet. Om hu kommer seg ut i jobb siden må hun vel kjøpe seg inn i boligen for å komme best ut av en evt verdistigning. Nå som boligprisene trolig ikke kommer til å vokse så raskt lenger, blir det ikke lenger et så stort tapsprosjekt å ikke være medeier i samboers bolig. Så lenge man bare betaler 3000-4000 for å bo i måneden, så har man jo all mulighet til å sette til side de pengene man ellers ville betalt i avdrag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå