seriksen Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Jeg blir med, og satser på pinglenivå. Greier jeg mer enn tre bilder i uken får det bli en bonus. Mitt mål for Februarfesten er å ikke bare bruke bilder som har ligget på disken en stund, men også få med en del som hittil bare har eksistert på film. Altså et litt spark bak for å komme i gang med å scanne en del filmer igjen. Det er nok å ta av... Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) 1. februar 2014 Første bilde utmerker seg ikke på noen måte, men det er fra 2. film med første egne kamera og ble starten på jakten på mer tele for meg. Leksjon: Fuglefoto med 45 mm fungerer dårlig (kråka kan skimtes til høyre på mønet). Exif: Adox Golf 1a 45mm F2.8, ukjent blender og lukkertid Kodak Plus X, fremkalt i D76 Sommer 1973 2009: Scannet på Epson 4870 1.2.2014: Enkel justering i ACR og Photoshop - fjernet støv og riper, justert eksponering og kontrast, litt Clarity, resizet. Endret 1. februar 2014 av seriksen Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) 2. februar Rekkefølgen blir tilfeldig, hopper til 1996. Liker mønsteret av tverrstag og hodet som stikker ut. Exif: Canon Eos 5 Canon 35-350mm, ukjent faktisk brennvidde, blender og lukkertid Diasfilm Scannet på Nikon LS-5000, 2009 Redigering: Litt beskåret, ellers justering av kontrast og resizet 2014. Bildet viser et branntårn som står rett ved Appalachian Trail (i staten NY). Endret 8. februar 2014 av seriksen Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) 3. februar Jeg synes ofte det er vanskelig å få hvitbalansen slik at fargene blir som jeg husker dem fra scannede bilder. Her er det kveldslys og dagslysfilm (lysbilde) uten filter. Veldig idyllisk i virkeligheten, ikke så lett å få det like fint på skjermen. Exif: Pentax IQZoom 160 Lysbildefilm Full auto (eneste mulighet) Scannet på Nikon LS-5000 Redigering: Hvitbalanse og kontrast, resize. Bildet er Pacific Crest Trail, et stykke sør for Stehekin, juli 1998. Endret 8. februar 2014 av seriksen Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) 4. februar Nytt turbilde, flott foss, turister som hadde en evighet av tid...Exif:Pentax IQZoom 160Full autoLysbildefilm2009: Scannet på Nikon LS-5000Februar 2014: Enkel justering i ACR og Photoshop - justert eksponering og kontrast, clarity, resizet. Hadde lyst på et bilde uten turister også, men 36mm vidvinkel holdt ikke når jeg gikk næreme nok til å få bare fossen. Men jeg knipset et par med tanke på slå de sammen senere.Tok ett horisontalt og ett vertikalt. Nå har jeg testet hva Photoshop kan gjøre. Brukte Photomerge-funksjon, og som vist over ble det irregulært, men imponert over at Photoshop greide det helt selv uten veiledning. Litt oppretting og beskjæring ga bildet over til høyre med litt mindre hvite områder. Siste skritt var Content Aware fill, som noen ganger virker bra, andre ganger gir håpløse resultat. Og resultatet ble bildet under. Litt juks selvsagt, men også Ramona Falls uten turister. Endret 8. februar 2014 av seriksen Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Jeg synes ofte det er vanskelig å få hvitbalansen slik at fargene blir som jeg husker dem fra scannede bilder. Her er det kveldslys og dagslysfilm (lysbilde) uten filter. Veldig idyllisk i virkeligheten, ikke så lett å få det like fint på skjermen. Det blir et annet inntrykk av scannete bilder og dias/negativer - selv har jeg en betydelig haug jeg har scannet inn for noen år siden (helst for å sikre de for fremtiden), men foreløpig har jeg ikke "orket" å starte i noe omfang med å prøve å normalisere de for skjermvisning. Men jeg synes du har fått det til bra her. Tor Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Jeg imponert av bildet av fossen, kanskje særlig det siste du viste i spoileren, flott redigert. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jammen et bilde som er eldre enn mine bilder, det hadde jeg nesten ikke trodd Kjenner godt til det du sier om hvitbalansen i scannede bilder, særlig Kodachrome 64 (som jeg brukte mye) må man slite for å få bra, iallfall på min scanner.. Syns du har fått til mye på begge de to siste, motivmessig mer interessante i mine øyne. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Takk for kommentarer. @Tor: Prøver å scanne relativt nøytralt, da er det ganske greit å justere litt i et redigeringsprogram, men i og med at hvitbalansen er "innebygd" i filmen er det begrenset hvor mye det kan justeres på farger. @JorunT: Hadde først det ferdigredigerte bildet som hovedbilde og bildet med turistene i spoiler, mulig det hadde vært bedre. @Jan R Halvorsen: Jeg brukte også mye Kodachrome en periode. Det var hovedfilmen i flere år etter at jeg gikk fra svart hvit til farger, men de er et mareritt å scanne, til dels fordi ICE ikke virker, til dels pga høy kontrast som er en utfording for scannere. Byttet til vesentlig Fuji Provia F etter å ha fått min første scanner... Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 8. februar Bilde fra 2004, hadde begynt overgangen til digital, men speilrefleksen var fortsatt analog. Exif: 02.06.2004 Canon Eos 33 med Canon 50mm F2.5 makro Lysbildefilm, Fuji Provia 100F Scannet på Nikon LS-2000 Bakgrunn er en mørk FCB. Editering i Photoshop: Litt beskjæring, gjorde skyggene litt lysere, økte clarity og fargemetning. Redusert til 1280 bredde og oppskarping til slutt. Versjon uten direkte sollys, beskåret til nesten kvadratisk Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 9. februar Morgenstemning, tidlig høst 1998 Exif: Canon Eos 500 med Tamron 28-200mm, sannsynligvis rundt 28mm Lysbildefilm Scannet med Nikon LS-5000, i 2009. Editering: Rettet og beskåret. Litt justering av skyggeområder. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Siste bildet her var særdeles pent. Nydelige blåtoner. Kaldt! Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Syns du har fått mye bildekvalitet ut av scanningen ja. Flott det siste! Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) 15. februar Litt sent ute med innlegg for 15, men satser på at det går bra. Klatrere i Yosemite, 1988 Exif: Canon T70 med Tokina zoom (35-135mm hvis jeg husker riktig) 1988, Lysbildefilm Scannet med Nikon LS-5000 Editering: Rettet og beskåret. Redusert kontrast og øket eksponering i ACR, korn/støyfjerning på himmlen. Endret 15. februar 2014 av seriksen Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 16. februar Solnedgang, Atacama, januar 1996 Exif: Canon Eos 5 med Canon 28-105 zoom Fuji negativfilm, ISO 200 Scannet Epson 4870 Editering: Beskåret. Justert farger og kontrast i ACR, korn/støyfjerning på himmlen. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Syns du har fått mye bildekvalitet ut av scanningen ja. Flott det siste! Siste bildet her var særdeles pent. Nydelige blåtoner. Kaldt! Takk for kommentarer, det er min favortitt også så langt. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) 22. februar Klar for fest, 1989 Exif: Canon T70, sannsynligvis med Tokina zoom (35-135mm) Diasfilm, ISO 200 Scannet Nikon LS-2000 Editering: Rettet opp og beskåret. Litt justering av hvitbalanse og kontrast, clarity i ACR. Endret 22. februar 2014 av seriksen Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Fristende farger i dagens bilde, og bra resultater av skanningen. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 23. februar Ridetur i Andesfjellene uten for Santiago, Chile, 1994/5 Exif: Canon Eos 5 med Canon 28-105 Kodacolor Gold 100 Scannet Epson 4870 Editering: Dette var et vanskelig bilde som ga litt posterization/banding nesten uansett editering. Mulig det må innom en bedre scanner. Vesentlig korrigert kontrast, beskåret og oppskarpet. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 27. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2014 (endret) 27. februar Lamaer i Patagonia, 1995 Exif: Canon Eos 5 med Canon 28-105 @105mm Fuji negativfim Gold 200 Scannet Epson 4870 Editering: Beskåret, støyfjerning på himmelen, fjernet noen støvflekker, oppskarping av gress og dyr i ACR. Øket kontrast, justert hvit- og sortpunkt. Endret 27. februar 2014 av seriksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå