Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mange kurser trenger jeg

Anbefalte innlegg

hei!

Skal legge opp nytt elektrisk anlegg i ei hytte på ca70 m2

Og da lurte jeg sånn ca på hvor mange kurser jeg trenger.

Kjøkken: platetopp, komfyr, oppvaskmaskin, micro, kjøleskap og lys

3 syk soverom på ca 6-7 m2 pr stk: panelovner og lys

Stue: lys, tv og div

Bad, gang og do ca9m2 tilsammen: varmekabler i støpt gulv, varmtvanns bereder (2-300 liter) og lys

Ute: flere ute lys (4-5 stk) og mulighet for 1-2 terrassevarmere.

Noen som kan gi meg ett tips om ca antall kurser og hva må jeg regne med at dette vil koste. (Alt skal være nytt, kun luft strekket til hytteveggen som blir igjen av det gamle anlegget)

Endret av Blingping
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor fleksibel vil du være?

Vil du kunne bruke vannkoker, mens microen går eller microen mens oppvaskmaskinen går?

Platetoppen får jo sin egen kurs, pass på at den har nok ampere om det er eller i fremtiden blir induksjon og du vil bruke "power" på fler en en plate. De nyeste toppeene lar seg aldri bruke på gammelt anlegg.

Ville iallefall hatt en egen kurs med stikkontakt på kjøkkenet som ikke gikk på fastmonterte hvitevarer.

En vannkoker kan lett være over halve sikringen alene.

Hvor mange ampere har du inn? Det begrenser ofte det meste og høyere ampere hovedsikringen er desto høyere blir den faste nettleieprisen

Lenke til kommentar

Toppen må iallefall ha en 20amp , helst 25

Vanlige stikk er 16A og da bruker du opp amp fort.

Uansett hvor mange stikk så kan man neppe belaste alle punktene til maks pga hovedsikringen.

3600W pr linje og en panelovn ligger vel på 1000-2000W så rommene med panelovn burde iallefall ikke dele linje typisk (stue og soverom på kartet) om begge skal ha panelovn.

Med en panelovn på 2000W i stua og stua har egen linje vil du da ha 1600W igjen i det rommet

Med 20/25A på topp og 16A til ovnen og 16A til oppvask og 16A til micro og stikkontaktene som kjøleskap osv så blir det uansett umulig å kjøre alt samtidig.

Har du varmtvannstank et sted?

Du burde tenke på vanene dine og på hva du vil bruke samtidig.

Jeg starter ikke oppvaskmaskinen mens jeg steker mat, men varmvannet kan slå inn ved bruk mens du steker ol. Jeg koker heller ikke vann med vannkoker mens microen går osv.

Er det 63A så har du rett over 14000w tilsammen , så med mindre alle rom har på panelovner samtidig burde det fungere å bruke flere ting på kjøkkenet samtidig, men da må de ha seperate kurser på det som trekker mest.

Edit: Ser nå at det er på en hytte, da ligger du vel litt friere til å ikke måtte bruke alt på en gang?

Kjøkken: platetopp, komfyr, oppvaskmaskin, micro, kjøleskap og lys 20/25 +16 + 16
3 stk soverom på ca 6-7 m2 pr stk: panelovner og lys 16+16+16 eller 1000W panelovner

og 16 felles , evt 16 på ett sammen med stue og 16 delt på 2 soverom.
Stue: lys, tv og div
Bad, gang og do ca9m2 tilsammen: varmekabler i støpt gulv, varmtvanns bereder (2-300 liter) og lys 16 på varmtvann (om vann er under 3600w) og 16 på kabler og lys (om kabler er ca 2500w)
Ute: flere ute lys (4-5 stk) og mulighet for 1-2 terrassevarmere. 16A gir 3600W ca

1 kurs vil gi maks en varmelampe med mindre de er på 1000W

Hovedsikring og 6 linjer hos meg helt nytt i 80kvm leilighet kostet ca 24000kr i 2006.

Legge kabel koster mer om det ikke ligger i rør og kan trekkes (timepris)

Ellers koster det ca 1000kr pr sikring til skapet

Endret av War
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om en ny innstallasjon med sikringsskap og hele pakka, må du følge alle kravene som er etter dagens standard.

Koketopp (20/25A), ovn (16A), oppvaskmaskin (16A), varmtvannstank (burde ha egen 10A), vaskemaskin/tørketrommel (16A), alle disse skal ha egen kurs.

Lenke til kommentar

Da er du opp i 169A teoretisk, så må man bare ha i bakhodet hva som er på når man bruker.

Husk at du må ha samtidighetsfaktoren med deg. Kommer ikke så høyt da og så må du huske at sikringene tåler litt overbelastning i korte perioder før de kobler ut.

Som et eksempel så har jeg selv 13 sikringer fordelt på 56A inntaksikring uten at det noensinne har skapt problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja har 30A selv i 1960-blokk.

Har 121A oppå der så hovedsikringen ryker rett som det er om jeg ikke passer på å holde meg under 6900w selv om anlegget i seg selv hadde klart 30000W

Men jeg folder og har mye pcutstyr som belaster 24/7 så jeg har lite å gå på i overbelastning.

20A til platetopp klarer iallefall 100min med overlast før den slår ut.

Så lenge det er delt opp i flere kurser hos trådstarter burde det tåle normal bruk selv med litt overlast.

Med for få kurser så vil det garantert ryke med en gang om man slår på flere ting på den , men man burde ikke overdrive punktene for det blir en stor ekstrakostnad pr punkt

Lenke til kommentar

Holder selv på å totalrenovere ei leilighet, der skal jeg ha et sikringsskap med 10 kurser fordelt på ei 50A hovedsikring. Holder i massevis, denne leiligheten er da ca. 50 m2.

Har hele 4 kurser som bare går til kjøkkenet, jeg følger også alle de nye reglene og normene.

Kunne faktisk klart meg med 9 kurser, men har en del varmekabler så da ble det en ekstra kurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...