Gå til innhold

Februarfest 2014 - JorunT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

7. februar - Over gjerdet

Etter ca 5 år med det første digitalkameraet, ble det erstattet med et nytt, Nikon Coolpix 8400. Jeg ble spurt om hvorfor jeg ikke like godt valgte er speilreflekskamera, og det kan jeg jo i ettertid se var et betimelig spørsmål.

Dette bildet er fra våren 2005, en trepeon (Paeonia rockii), som er ufattelig vakker. Idag er busken omtrent så høy som meg, blomstene er enorme, og dufter av varme hveteboller, det kan være over hundre av dem.

12361192375_d586cddb42.jpg
DSCN0788.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Knall situasjon du har fanget de, godt å ha med kjente på bytur ;)

8. februar - dypdykk

Dette er kanskje det eldste bilde i denne festen, ikke så imponerende, kvaliteten heller tvilsom. Det ble tatt i 1963 (!) tatt fra en skitur fra studenthytta vi hadde på Krogskogen til Sundvollen, bildet er tatt fra Kongens utsikt. Kameraet var et toøyet speilrefrekskamera laget i Tsjekkoslovakia, bildet ble skannet på en dårlig flatskanner fra en litt sliten 6x6 cm papirkopi.Kameraet arvet jeg fra faren min.

12386483934_6211f58b19.jpg
Lenke til kommentar

10. februar - Judastre (Cercis siliquatrum)

Våren 2006 fikk jeg mitt første digitale speilreflekskamera, et Nikon D200, som jeg har hatt mye glede av.

Judastreet er et syn om våren i Hellas, tett besatt med dyp rosa/lilla blomster, som også kan vokse rett ut av stammen i blomkållignende klaser. Biene liker dem godt også; da jeg tok fram dette bildet, så jeg plutselig at en bie ogå hadde sneket seg med.

1/60, f/6,3 ISO 100 Beskåret og fjernet en forstyrrende pinne

12434359443_ef4f223629.jpg
Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Takk Randi!

11. februar - Konitsa bro, Zagoria, Epirus

Denne broen krysser elven Aoos, som går igjennom Vikos-Aoos nasjonalpark i Epirus, et fjellområde i nordvest-Hellas. Broen veldig smal, bare 2 m bred, og det henger en bjelle under som ringer når det er for farlig å krysse elven.

Dette er et fantastisk område, med flere fjelltopper på over 2500 meter. Vikosravinen, som slynger seg gjennom nasjonalparken, sies å være den dypeste i verden i forhold til bredden.

Bildet er tatt i 2008, Nikon D200, Micro Nikkor 60 mm f/2,8, 1/160 s, f/5,6, ISO 100

12461668465_80173874e8.jpg
Endret av JorunT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

12. februar - Ophrys leucophthalma, en liten flueorkide

Jeg har alltid vært interessert i botanikk, og i Hellas oppdaget jeg mengder av ville orkideer og ble hektet; kameraet har vært et godt hjelpemiddel for å identifisere dem.

I Zagoria, Epirus, var det mange nye arter for meg, som denne. Den tilhører slekten Ophrys, som det finns et utall arter av, de er ganske rare orkideer med bittesmå blomster, mange av dem ligner på insekter, slekten kalles flueblomster på norsk. I 2008 hadde jeg enda ikke anskaffet stativ, så alle blomsterbilder ble stort sett tatt i liggende stilling.

Nikon D200, 60 mm Micro Nikkor f/2,8, 1/160 s, f/10, ISO 100

12479936533_915a719669.jpg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...