Gå til innhold

[Løst] Beyerdynamic DT 770 Pro + Asus Xonar STX?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp skaffet meg hodetelefonene DT 770 Pro 80 Ohm, da jeg har hørt mye bra om dem, men jeg har ikke noe lydkort eller lignende per i dag.

De er ok, men jeg synes ikke de gir meg nevneverdig bedre lyd enn mitt gamle (dårlige) siberia v2 headset, mest sannsynlig pga. at jeg bare bruker det innebygde lydkortet Realtek ALC-1150 (på sabertooth z87) nå.

I tillegg er det svært begrenset hvor høyt volum jeg kan få, pga. at hodetelefonene har 80 ohm impedans (noe jeg ikke trodde skulle være noe problem, men det ER det).

 

Er derfor på jakt etter et bra lydkort som kan gi meg best mulig lyd ut av hodetelefonene.

Har lest mye på diverse forum og det virker som at Xonar STX kan være det beste valget for meg, men jeg er svært usikker på om dette stemmer, og jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på et lydkort, med mindre det virkelig er verdt det.

 

Jeg vet at en del anbefaler diverse eksterne løsninger (dac, amp...), men jeg vil først og fremst ha noe internt pga. plassmangel.

I tillegg trenger jeg et lydkort med innebygget forsterker, siden hodetelefonene er litt tungdrevne (80 ohm), og det har jo Xonar STX.

 

Jeg skal bruke det til film, musikk(mp3) og spill, så jeg må ha en god allround løsning. Alt dette er like viktig for meg.

 

Jeg har ikke lyst til å bruke mer penger enn nødvendig, så jeg er ute etter den billigste løsningen som best komplementerer dt 770 pro - som gir meg best mulig lyd fra disse hodetelefonene.

Asus Xonar Essence STX koster like mye som hodetelefonene (1,5k); det er derfor jeg veldig usikker på dette valget.

Setter dermed pris på erfaringer med dette lydkortet, samt andre anbefalinger fra noen som har mer peiling på lyd enn meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde selv de klokkene med STX kortet.

Og det er en helt grei løsning.

Mye bedre enn det integrert uten tvil.

 

Men eg var plaget med støy fra skjermkortet som slo inn på lyden.

Kanskje du ikke blir plaget, men eg ble det.

Derfor gikk eg for en ekstern løsning.

Dyrere ja. Men mye bedre lyd.

Endret av Netrum
Lenke til kommentar

Hadde selv de klokkene med STX kortet.

Og det er en helt grei løsning.

Mye bedre enn det integrert uten tvil.

Men eg var plaget med støy fra skjermkortet som slo inn på lyden.

Kanskje du ikke blir plaget, men eg ble det.

Derfor gikk eg for en ekstern løsning.

Det også fikk eg mye mye bedre lyd. :p

Takk for erfaringen.

 

Jeg kommer til å ha lydkortet stående helt inntil et av mine gtx 680, mest sannsynlig mellom PSUen og skjermkortet i nederste pci-e x16, så støy kan kanskje bli et problem for meg?

Som sagt har jeg ikke veldig lyst på en ekstern løsning selv, men bra at det funket for deg:)

Lenke til kommentar

Har samme løsning at the moment, rett mellom cpu og HD7850, ingen støy, ingen plager. Veldig god lyd, MEN, jeg vet at ENKELTE, eksterne løsninger kan være bedre. Først og fremst, den jeg har hørt: http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/ , som er bedre, men kanskje 2 ganger dyrere. Jeg er og ganske sikker på at MANGE eksterne løsninger vil være mye dårligere.

 

 

STX er trolig uslåelig til prisen, og forskjellen fra den og svært gode eksterne løsninger er liten. Jeg hadde kjørt på med STX i ditt tilfelle.

 

(Les mer om O2+Odac her: http://nwavguy.blogspot.no/ )

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Har samme løsning at the moment, rett mellom cpu og HD7850, ingen støy, ingen plager. Veldig god lyd, MEN, jeg vet at ENKELTE, eksterne løsninger kan være bedre. Først og fremst, den jeg har hørt: http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/ , som er bedre, men kanskje 2 ganger dyrere. Jeg er og ganske sikker på at MANGE eksterne løsninger vil være mye dårligere.

 

 

STX er trolig uslåelig til prisen, og forskjellen fra den og svært gode eksterne løsninger er liten. Jeg hadde kjørt på med STX i ditt tilfelle.

 

(Les mer om O2+Odac her: http://nwavguy.blogspot.no/ )

Jeg er ikke villig til å bruke dobbelt så mye, dessuten vil jeg ikke ha en ekstern løsning, men takk for tipset.

Bra at du ikke får noe støy med stx, men er det en god løsning for både musikk og spill? Har lest at lydkortet skal være best til musikk, men jeg vil også få god innlevelse i spill.

Lenke til kommentar

Nye Soundblaster ZXR er overraskende bra. Det har gode DACs og OpAmps og er veldig godt skjermet. Er kraftig nok til å drive 600 ohms hodetelefoner direkte. Ulempen er pris og Creative sitt dårlige rykte. Har dog hatt null problemer med mitt.

Fint at det fungerer bra for deg, men etter hva jeg har lest så har jeg ikke veldig lyst på Creative.

Takk for tipset anyway:)

Lenke til kommentar

 

Har samme løsning at the moment, rett mellom cpu og HD7850, ingen støy, ingen plager. Veldig god lyd, MEN, jeg vet at ENKELTE, eksterne løsninger kan være bedre. Først og fremst, den jeg har hørt: http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/ , som er bedre, men kanskje 2 ganger dyrere. Jeg er og ganske sikker på at MANGE eksterne løsninger vil være mye dårligere.

 

 

STX er trolig uslåelig til prisen, og forskjellen fra den og svært gode eksterne løsninger er liten. Jeg hadde kjørt på med STX i ditt tilfelle.

 

(Les mer om O2+Odac her: http://nwavguy.blogspot.no/ )

Jeg er ikke villig til å bruke dobbelt så mye, dessuten vil jeg ikke ha en ekstern løsning, men takk for tipset.

Bra at du ikke får noe støy med stx, men er det en god løsning for både musikk og spill? Har lest at lydkortet skal være best til musikk, men jeg vil også få god innlevelse i spill.

 

Lyd er lyd, du får god lyd. Det er bra til det.

Lenke til kommentar

Jeg har også DT770 og Essence STX og er storfornøyd. Knuser alt annet jeg har hatt. Men det har vært logitech USB headsett(G35 og G930). :p

Funker utmerket til både musikk, film og spill. Nå er ikke jeg noe audiofil, men jeg synest iallefall lyden ble helt rå! Har aldri hatt lydkort før tho

Jeg har også bare hatt et dårlig usb headset og aldri noe lydkort, så vi har vel omtrent samme erfaringer fra før. Det høres derfor svært lovende ut når du mener det ble mye bedre lyd med denne løsningen; da blir jeg i hvert fall ikke misfornøyd med valget tenker jeg.

 

Kanskje jeg skal gå for et stx da, med mindre det er noen på forumet som har noen innvendinger?

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt Xonar STX, så da får jeg testet det om noen dager.

Jeg vil, etter test, komme med en oppdatering om jeg liker det eller ikke, slik at andre som lurer på det samme kan få en bekreftelse på om det er verdt eller ikke.

 

Takk til alle som har delt deres erfaringer, det setter jeg stor pris på :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet lydkortet med spill, film og musikk.

Først og fremst har lyden fått mer dybde, og spesielt bassen er mer fremtredende, men på ingen måte overdøvende. Ut over det er lyden klarere og mer "autentisk".

Men det viktigste for meg var volumet, som var svært begrenset tidligere. Det er nå ikke noe problem, for den innebygde ampen leverer rikelig med kraft.

Kortet står tett imellom PSU og GPU i pci-e x16, men jeg har ikke opplevd noe støy til tross.

 

Så jeg er altså svært fornøyd med Xonar Essence STX, og kan fint anbefale dette til alle som har et par gode og/eller tungdrevne hodetelefoner.

 

Innstillingene jeg bruker i Xonar Audio Center er:

2 channels, 44.1 kHz, analog out - Headphone, Hi-Fi on.

Jeg tror disse instillingene er de beste for musikk i hvert fall.

Endret av IntelNvidia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet lydkortet med spill, film og musikk.

Først og fremst har lyden fått mer dybde, og spesielt bassen er mer fremtredende, men på ingen måte overdøvende. Ut over det er lyden klarere og mer "autentisk".

Men det viktigste for meg var volumet, som var svært begrenset tidligere. Det er nå ikke noe problem, for den innebygde ampen leverer rikelig med kraft.

Kortet står tett imellom PSU og GPU i pci-e x16, men jeg har ikke opplevd noe støy til tross.

 

Så jeg er altså svært fornøyd med Xonar Essence STX, og kan fint anbefale dette til alle som har et par gode og/eller tungdrevne hodetelefoner.

 

Innstillingene jeg bruker i Xonar Audio Center er:

2 channels, 44.1 kHz, analog out - Headphone, Hi-Fi on.

Jeg tror disse instillingene er de beste for musikk i hvert fall.

Anbefaler å leke litt med equalizer i Xonar Audio Center, endte opp med å få enda bedre lyd ut av mine DT770 etter jeg justerte litt der.

Lenke til kommentar

Du kan stille opp GAIN'en på lydkortet, om du syns det er litt lav lyd.

Jeg er klar over det; har stilt det inn på high (64-300 Ohm), siden mitt er 80.

Det gir meg rikelig med lyd.

 

 

 

Da har jeg fått testet lydkortet med spill, film og musikk.

Først og fremst har lyden fått mer dybde, og spesielt bassen er mer fremtredende, men på ingen måte overdøvende. Ut over det er lyden klarere og mer "autentisk".

Men det viktigste for meg var volumet, som var svært begrenset tidligere. Det er nå ikke noe problem, for den innebygde ampen leverer rikelig med kraft.

Kortet står tett imellom PSU og GPU i pci-e x16, men jeg har ikke opplevd noe støy til tross.

 

Så jeg er altså svært fornøyd med Xonar Essence STX, og kan fint anbefale dette til alle som har et par gode og/eller tungdrevne hodetelefoner.

 

Innstillingene jeg bruker i Xonar Audio Center er:

2 channels, 44.1 kHz, analog out - Headphone, Hi-Fi on.

Jeg tror disse instillingene er de beste for musikk i hvert fall.

Anbefaler å leke litt med equalizer i Xonar Audio Center, endte opp med å få enda bedre lyd ut av mine DT770 etter jeg justerte litt der.

 

Det kan hende, men jeg er redd jeg bare ville gjort lyden værre, siden jeg vet lite om EQ-innstillinger.

Dessuten tenker jeg at lyden blir mer "slik den skal være" hvis jeg lar være å stille på det, men hva vet jeg.

Takk for tipset da:)

Lenke til kommentar

Det kan hende, men jeg er redd jeg bare ville gjort lyden værre, siden jeg vet lite om EQ-innstillinger.

 

Dessuten tenker jeg at lyden blir mer "slik den skal være" hvis jeg lar være å stille på det, men hva vet jeg.

Takk for tipset da:)

 

Blir du misfornøyd så er det bare å trykke på HiFi-knappen igjen, så er EQ av. Spør du meg er det bedre å ha en lyd en liker selv en lyd som tester og kurver sier er bra (med mindre du driver med produksjon selvsagt). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...